Çin'de "paylaşılan bisiklete" ilgi büyüyor

Çin'de "paylaşılan bisiklete" ilgi büyüyor

Çin'deki büyük şehirlerin sokaklarını sayıları 30 milyona yaklaşan "paylaşılan bisikletler" süslüyor- Piyasaya hükmeden iki şirketin yaklaşık 200 milyon kayıtlı kullanıcısı bulunuyor- Paylaşılan bisiklet pazarının yıl sonunda 1,5 milyar dolarlık, 2020 yıl

PEKİN (AA) - TEVFİK DURUL - Dünyanın en büyük ikinci ekonomisi Çin'in sokaklarını, sayıları gittikçe artan, modern ve birbirinden ilginç tasarımlarıyla dikkati çeken milyonlarca bisiklet süslüyor.

Ucuz ve pratik kullanımıyla ilgi çeken “paylaşılan bisiklet” konsepti, öğrenciler ve genç profesyoneller başta olmak üzere farklı sosyal kesimlerden 300 milyona yakın Çinlinin kısa mesafe ulaşımında tek tercihi haline geliyor.

Hizmetten yararlanmak için akıllı telefonlara indirilen uygulamalarla gerçek kimlik bilgileri kullanılarak kayıt yaptırılıyor. Ardından mobil ödeme yöntemiyle firmasına göre 99 yüenden (yaklaşık 51 lira) 299 (yaklaşık 153 lira) yüene değişen tutarlarda depozito ödeniyor ve ülkenin dört bir yanında sokaklarda kullanıcısını bekleyen 30 milyona yakın bisikleti saati 1 yüen (yaklaşık 50 kuruş) ücretle kullanmak mümkün oluyor.

Karekodu (QR) akıllı telefonundaki uygulama üzerinden tarayan kullanıcı için bisikletlerin kilidi otomatik açılıyor. Seyahatini tamamlayıp bisikleti uygun bir yere park eden kullanıcı kilidi tekrar kapatıyor ve uygulama üzerinden ücretini ödeyerek oradan ayrılıyor. Son kullanıcının bıraktığı yerde bir sonraki kullanıcı, söz konusu yöntemle aynı bisikleti alıp sürebiliyor.

Elektronik kilit aksamlarına monte edilen konum sensörleri, park istasyonlarına ihtiyaç duymadan metropollerdeki hemen hemen her noktada hazır bekleyen bisikletlere kolaylıkla ulaşılabilmesini sağlıyor.

- 200 milyon kayıtlı kullanıcı

Çin’de hızla gelişen “paylaşılan bisiklet” sektörüne, yaklaşık 200 milyon kayıtlı kullanıcısı bulunan "Ofo" ve "Mobike" adlı iki şirket hükmediyor.

Ülkede 100’den fazla şehirde hizmet veren iki firmadan her birinin, sayıları 12 milyonu aşan dev bisiklet filoları bulunuyor. Bu yıl içerisinde söz konusu pazara toplam 1,3 milyar dolarlık ek yatırımlar yapan Ofo ve Mobike’ın yanı sıra renkli tasarımlarıyla dikkati çeken Blue Gogo, U-bycle, Qicai ve Youlan gibi sayıları şimdiden 30’u aşan yeni firma da “paylaşılan bisiklet” sektöründeki rekabete adını yazdırıyor.

Ülkedeki piyasa araştırmaları şirketlerinin raporlarına göre, paylaşılan bisiklet pazarının yıl sonunda 1,5 milyar dolarlık, 2020 yılına kadar ise 4 milyar dolarlık hacme ulaşması öngörülüyor.

- Hükümet destekliyor

Ülkede büyük şehirlerin sokaklarını, sayıları 30 milyona yaklaşan "paylaşılan bisikletler" süslerken, dünyanın en büyük otomotiv pazarı Çin’de artan hava kirliliği ve trafik sorunu, Çinli yetkilileri ulaşımda alternatifler üretmeye itiyor.

Her birinin nüfusu 20 milyondan fazla başkent Pekin ile ekonomi ve finans merkezi Şanghay sokaklarında kaldırımları işgal eden bisikletler, her ne kadar yayalara yürüyecek yer bırakmayacak yoğunluğa ulaşsa da bu sektör, çevre dostu oluşu ve ulaşımı rahatlatma özellikleriyle hükümetin desteğini kazanıyor.

Hava kirliliğiyle büyük mücadele verilen ülkenin başkenti Pekin'de insanları sağlıklı yaşama teşvik eden bisikletler, 5 milyon 650 bin kayıtlı otomobilin olduğu şehirdeki araç trafiğini azalttığı için politikacıların da takdirini kazanıyor.

Pekin’de ulaşım alanındaki yetkililer, 2020 yılına yolcu taşımacılığının yüzde 18’inin bisikletler aracılığıyla yapılabilmesini planlıyor.

- Paylaşım ekonomisi geçen yıl yüzde 103 büyüdü

Çin, akıllı telefonlar üzerinden yapılan mobil ödeme yönteminin öncülüğünde gelişen “paylaşım ekonomisi” modeliyle ülke kalkınmasında alternatifler üretiyor.

Yaklaşık 1,4 milyarlık nüfusuyla dünyanın en kalabalık ülkesi Çin'de "WechatPay" ve AliPay" adlı mobil ödeme uygulamalarının 800 milyona yakın kullanıcısı bulunuyor.

Paylaşım ekonomisinin dinamosu mobil ödeme yöntemi sayesinde ülkede spor salonlarına kurulan modüllerden basketbol topu, AVM ve metro istasyonu gibi kalabalık noktalardaki platformlarda ani bastıran yağmurdan korunmak için şemsiye saniyeler içerisinde kiralanabiliyor.

En büyük sürücülü araç paylaşım platformu "Didi" ile aynı yöne gidecek insanlarla ortak araç kiralayıp hesaplı yoldan günlük şehir içi ulaşım ihtiyacı çözülebiliyor.

Çin Devlet Konseyinin yayımladığı rapora göre, onlarca servis ve üretim kolunu kapsayan paylaşılan hizmetler pazarı, 2020 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 40 büyümeyle Çin’in gayrisafi yurt içi hasılasının (GSYH) en az yüzde 10’unu oluşturacak kadar geniş hacme ulaşacak.

Rapora göre, ülkedeki 600 milyon kişinin dahil olduğu paylaşım ürünleri pazarı, geçen yıl 2015’e oranla yüzde 103 büyüyerek 500 milyar dolara ulaştı. Pazarın kapsamındaki paylaşım platformları, ülkede 5 milyon 850 bin kişiye iş imkanı sağlıyor.

- Çinliler “nakitsiz yaşamı” sevdi

Çin'de son derece yaygın karekodlu mobil ödeme yöntemleri, kullanıcıların banka kartı, kredi kartı veya cüzdan taşımadan günlük ödeme işlemlerini akıllı telefonlarıyla yapabilmelerini sağlıyor.

Ülkede alışveriş merkezleri, taksiler, restoranlar, büfeler ve hatta seyyar satıcılarda geçerli mobil ödeme yöntemleri sayesinde Çinliler, “nakitsiz yaşam” döneminin keyfini çıkarıyor.

Çin’in en büyük teknoloji firması Tencent tarafından yapılan bir araştırmaya göre, Çinlilerin yüzde 84’ü yanına nakit para almadan sokağa çıkmak konusunda kendilerini “rahat” hissediyor.

Halkın yüzde 70’inden fazlasının, haftada sadece 100 yüen (yaklaşık 52 lira) nakit ile yaşayabileceğini söylediği araştırma raporuna göre, Çinlilerin yüzde 80’e yakını mobil ödeme yöntemiyle kiraladığı ürünleri diğerleriyle paylaşmaktan rahatsızlık duymuyor.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Önceki ve Sonraki Haberler