"Demir İpek Yolu" sektörlere  "can" verecek

"Demir İpek Yolu" sektörlere "can" verecek

UND İcra Kurulu Başkanı Şener:- "(Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı) Önemli bir proje hizmete giriyor. Orta Asya ve Avrupa ticaretinin ana damarı olacak Demir İpek Yolu, sektörlere can verecek"- "Bugüne kadar maliyetin yüksek olduğu için taşıması az yapıla

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı'nın, Orta Asya ve Avrupa ticaretinin "ana damarı" olacağını ve bazı sektörlere can vereceğini belirterek, "Bugüne kadar maliyetin yüksek olduğu için taşıması az yapılan inşaat malzemeleri, gübre, buğday, bitüm gibi malzemeler uygun maliyetle taşınabilecek." dedi.

Şener, yaptığı açıklamada, "Demir İpek Yolu" olarak da adlandırılan demiryolu hattında seferlerin, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de bugün düzenlenecek törenin ardından başlayacağını anımsatarak, hattın ülke ve bölge ekonomisine büyük katkı sağlayacağını söyledi.

Dünya açısından önemli bir projenin hizmete girdiğine işaret eden Şener, hattın Kars ve çevresindeki illerin yanı sıra bölgeye de ekonomik anlamda katkı sağlayacağını dile getirdi.

Projenin, Marmaray Projesi ile bütünleşeceğine dikkati çeken Şener, Avrupa'dan Çin'e demiryoluyla kesintisiz yük taşınmasını mümkün hale getireceğini kaydetti.

Şener, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin, Hazar Denizi geçişli tren-feribot hatlarıyla Kazakistan ve Türkmenistan'a olan bağlantısıyla Türkiye'nin Orta Asya, Uzakdoğu ve Güney Asya'ya demiryolu erişimini sağlayacak önemli bir uluslararası koridor oluşturacağını söyledi.

- "Yükte hafif pahada ağır ürünler taşınacak"

Demiryolu taşımacılığında maliyetinin düşük olması nedeniyle genellikle inşaat malzemeleri, gübre, buğday gibi ürünlerin tercih edildiğini anlatan Şener, demiryolu taşımacılığının, bu tür ürünlerin ticareti için olmazsa olmaz değerinde olduğunu bildirdi.

Bugüne kadar maliyetin yüksek olması nedeniyle Kazakistan, Türkmenistan ve Azerbaycan gibi ülkelerden buğday, petrol türevi gübre, bitüm gibi ürünlerin çok kaliteli olmalarına rağmen Türkiye ve dış dünyaya satılamadığını ifade eden Şener, "Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının hizmete girmesiyle bu ürünler dünya piyasalarına ulaşabilecek Türkiye'den de inşaat malzemeleri gibi birçok ürünün Orta Asya’ya uygun maliyetle taşınması mümkün hale gelecek." diye konuştu.

Kazakistan'da üretilen ve asfalt hammaddesi olarak kullanılan dünyanın en iyileri arasında yer alan "bitüm"ün demiryolu hattı olmadığı için yüksek maliyet sebebiyle bugüne kadar taşınamadığını anlatan Şener, bu demiryolu hattı sayesinde daha ucuza taşınarak, Türkiye'ye ve Türkiye üzerinden diğer pazarlara gönderilebileceğini kaydetti.

Ayrıca gübre, buğday gibi malzemelerin de bu hat üzerinden demiryoluyla az maliyetle taşınabileceğini belirten Şener, şöyle devam etti:

"Bu ürünler, Kars Lojistik Merkezi'ne gelerek buradan Türkiye'nin bütün illerine taşınacak. Mersin Limanı'na gelen ürünler ise Avrupa'ya ve diğer ülkelere aktarılabilecek. Orta Asya ve Avrupa ticaretinin ana damarı olacak Demir İpek Yolu, sektörlere can verecek. Ancak bu demiryolu hattı üzerinden yapılacak taşımacılığın, hızlı olması için Türkiye içinde karayollarında olduğu gibi demiryollarında da duble hatların yapılması gerekiyor."

Şener, Çin'den yola çıkan trenlerin Gürcistan'ın Poti Limanı'ndan gemilerle Avrupa'ya bağlanmasının gündemde olduğuna işaret ederek, "Hatta Poti'den İstanbul'a gemiyle taşınan yükler var. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ile Türkiye, Çin'e bağlanmış olacak. Asya ile Avrupa'ya yük taşıyan tedarik zincirindeki en önemli halka bugün tamamlandı." değerlendirmesinde bulundu.

- Bölgedeki taşıma koridorlarına alternatif oluşturacak

Toplam uzunluğu 838 kilometre olan demiryolunun, 76 kilometresi Türkiye'den, 259 kilometresi Gürcistan'dan ve 503 kilometresi ise Azerbaycan'dan geçiyor. Projenin Türkiye bölümünde 4 istasyon, 3 köprü ile 76 kilometrelik demiryolu inşa edildi.

Türkiye ile Gürcistan sınır geçişi tünelle sağlandı. Tünelin 2 bin 375 metresi Türkiye, 2 bin 70 metresi ise Gürcistan topraklarında bulunuyor.

BTK için Gürcistan kısmındaysa 105 kilometre yeni demiryolu hattı yapıldı,154 kilometrelik ray yenilendi. Azerbaycan'da ise 503 kilometrelik demiryolu hattı projeye uygun hale getirildi.

Hattın devreye girmesiyle Londra'dan Pekin'e kesintisiz demiryoluyla ulaşmak mümkün olacak. Çin'den çıkan yüklerin Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar Denizi ile Bakü Alat Limanı'na, oradan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya iletilmesi öngörülüyor.

İlk etapta hattan yıllık 1 milyon yolcu ve 6,5 milyon ton yük taşınabilecek. Türkiye ile Asya, Kafkasya ve Avrupa ülkeleri arasında, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu bağlantısıyla yıllık 50 milyon tona ulaşacak uluslararası taşıma potansiyeli ortaya çıkacak.

Hat, bölgedeki taşıma koridorlarına önemli alternatif oluşturacak ve projenin ortağı Türkiye BTK ve Marmaray ile Çin-Avrupa demiryolu trafiğinde önemli bir rol üstlenecek.

Çin'den Avrupa'ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor. BTK'nın devreye alınmasıyla mesafe yaklaşık 7 bin kilometre kısalacak. Böylece Çin ile Avrupa arasındaki yük trafiğinin önemli bir kısmının Rusya'dan bu güzergaha kayacağı tahmin ediliyor. BTK güzergahında ürünler Çin'den Avrupa'ya demiryoluyla 15 günde ulaşılabilecek.

Türkiye ile Orta Asya ülkeleri arasındaki mevcut yük trafiğinin de büyük ölçüde bu hatta kayması öngörülüyor. Azerbaycan da petrol ve kimyasal ürünlerini bu hatla hem Türkiye hem de diğer ülkelere taşıyabilecek.

 

 

Kaynak:Haber Kaynağı

Önceki ve Sonraki Haberler