Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Şimşek:

Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Şimşek:

"Devrim otomobilimiz hayata geçirilseydi bugün kişi başına düşen milli gelirimiz 30 bin doların üzerindeydi"

İZMİR (AA) - Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Muhittin Şimşek, "Devrim otomobilimiz hayata geçirilseydi bugün kişi başına düşen milli gelirimiz 30 bin doların üzerindeydi." dedi.

Şimşek, İzmir Demokrasi Üniversitesi tarafından düzenlenen "Cumhuriyet dönemi sanayileşmemiz ve 2023 vizyonumuz" konulu konferansta, değişimin gelişmişlik için temel koşul olduğunu belirterek, Türkiye'nin "değişimi takip eden" durumundayken son yıllarda "değişimi yönetmeye istekli" hale geldiğini söyledi.

1960'lı yılların en önemli rekabet parametresinin üretmek olduğunu ifade eden Şimşek, "1970'li yıllara gelindiğinde ikinci unsur devreye girdi, düşük maliyetle üretim. 80'li yıllarda kalite unsuru, 90'lı yıllarda hız unsuru devreye girdi. 2000'li yılların en önemli rekabet parametresi ise bilgidir. Bilgi tek başına yeterli bir unsur değildir. Problem, bilgiyi özümseyip onu katma değer haline getirmektir. Katma değer haline gelmiyorsa bilgi kirliliğinden bahsedilir. O da teknoloji obeziteliğine götürür." değerlendirmesinde bulundu.

- Sanayileşme atakları

Cumhuriyet döneminde üç önemli sanayileşme atağı yaşandığını, 1936 yılında "toplu iğne bile yapılamaz." denilen ülkede uçak yapıldığını anlatan Şimşek, bu fabrikanın kısa sürede "batırıldığını" söyledi.

1940'larda Etimesgut'ta uçak fabrikası kurulduğunu ve buranın ihracat yapılır hale geldiğini belirten Şimşek, bu fabrikanın da kapatıldığını dile getirdi.

Egemen güçlerin o dönemde "siz yapmayın, biz veririz." dediğine dikkati çeken Şimşek, şunları kaydetti:

"Üçüncüsü yerli otomobil. Eskişehir'de 1961'de 4 otomobil, 7 motor yapıldı. O yıl Cumhuriyet Bayramı'nın yapıldığı meydanda halk sevinçten 'bizim de artık otomobilimiz var.' diyerek tekerleklere sarıldı. 30 Ekim 1961 tarihli gazetelere baktığımız zaman 'yazık oldu 1 milyon 200 bin ödemeye, israf oldu.' gibi güvensizlik pompalanmaya başlandı ve Cemal Gürsel talimat verip seri üretimi başlatamadı. O zamanki mühendisler, '29 Ekim'de bayram ediyorduk, 30 Ekim'de neredeyse vatan haini olacaktık.' dediler. 56 yıl geçti aradan. Köprünün altından çok sular geçti. Artık biz bunu yapabilecek güçteyiz. Cumhuriyet dönemi sanayileşmesinde iki kere uçak fabrikası kuruldu, uçak ihraç edildi ama batırıldı. Devrim otomobili yapıldı, üretilemedi. En azından Devrim otomobilimiz hayata geçirilseydi bugün kişi başına düşen milli gelirimiz 30 bin doların üzerindeydi."


AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Etiketler :