Günışığı Projesi, az gören çocuklara da umut ışığı oldu

Günışığı Projesi, az gören çocuklara da umut ışığı oldu

Türk Telekom’un kurumsal sosyal sorumluluk projesi Günışığı, az gören eğitimleri vererek Türkiye’nin dört bir yanında görme kalıntısına sahip çocukların ve ailelerinin hayatını değiştirmeye devam ediyor.

Türk Telekom, daha çok çocuğa ulaşmak için başlattığı çalışma kapsamında Konya’ya gitti ve 26 çocuğun daha az gören eğitimi almasını sağladı.

Günışığı Projesi kapsamında yüzde 1 ila 10 oranında görme kalıntısına sahip olan çocuklara, verilen az gören eğitimiyle var olan ışık algılarını kullanarak nesneleri algılama ve gören yazı öğretiliyor. Proje kapsamında işlevsel görme eğitimi alan çocuklar; eğitimlerini tamamladıktan sonra paten kayabiliyor, bisiklete binebiliyor, resim yapabiliyor ve toplu taşıma araçlarını yardıma ihtiyaç duymadan kullanabiliyor. ‘Herkes için erişilebilir iletişim’ prensibi doğrultusunda gerçekleştirdiği iş birliklerinden EY-DER (Engelsiz Yaşama Derneği) ile hayata geçirdiği Günışığı projesi ile Türkiye’nin dört bir yanına giderek görme kalıntısına sahip çocuklara umut ışığı olmaya devam ediyor. Son olarak Günışığı Projesi, Konya’ya giderek yüzde 1 ile 10 arasında görme kalıntısına sahip 26 çocuğa daha bu eğitimi verdi. Selçuklu Mediha-Hasan Tahsin Alaylı Görme Engelliler Okulu'nda gerçekleştirilen işlevsel görme eğitimlerinde az gören çocukların, var olan ışık algılarını kullanarak alfabeyi öğrenmeleri ve nesneleri görsel olarak algılayıp, günlük yaşantılarında kullanmaları için eğitimler gerçekleştirildi. Üç gün süren eğitim programı kapsamında aileler ve öğretmenlere de az görenlerde işlevsel görme becerileri ile ilgili bilgilendirme eğitimleri verildi.

Türk Telekom, Günışığı Projesi ile az gören çocukların günlük yaşam fonksiyonları gelişiyor

Eğitimlerle birlikte çocukların işlevsel görme fonksiyonlarını ön plana çıkararak, günlük yaşam aktivitelerinin hepsini görme yetilerini kullanarak yapmaları hedefleniyor. Erken yaşlardan itibaren çocukların göz kaslarını kullanmaya yönelik yapılan çalışmalar, çocukların eğlenerek öğrenebileceği şekilde gerçekleştiriliyor. Çocuklar, Günışığı Projesi kapsamında aldıkları eğitimler sonucunda, “gören yaşıtları” ile eşit eğitim alma yetkinliğine erişiyorlar. Eğitimlerinin ardından; paten kayabiliyor, bisiklete binebiliyor, toplu taşıma araçlarını kimseye ihtiyaç duymadan kullanabiliyor, resim yapabiliyor, yapılan ortam düzenlemeleriyle sınıf ortamında diğer arkadaşlarıyla aynı sıraları paylaşarak eğitimlerini onlarla birlikte sürdürebiliyorlar. Eğitimlerin, proje merkezinin bulunduğu Ankara dışındaki illerde çocukların gelişimleri uzaktan görüntülü görüşme ve kayıtlarla takip ediliyor. Böylece eğitimlerde süreklilik sağlanırken, aileler olumlu gelişmelerden haberdar edilebiliyor. Erken müdahale eğitiminin, teknolojiyi kullanarak yaygınlaştırılmasının amaçlandığı projenin bir diğer hedefi de eğitim alan çocuk ve aile sayısının her yıl artırılması. Ferit Hepokur-Memleket