TZOB'dan narda ihracata ağırlık verilsin önerisi

TZOB'dan narda ihracata ağırlık verilsin önerisi

TZOB Genel Başkanı Bayraktar:- "Nar üretimindeki artışı, tüketim ve ihracat desteklemiyor. Artan nar üretiminin arz fazlasına neden olmaması için iç tüketimin yanı sıra ihracata da ağırlık verilmesi gerekmektedir"- "Üretilen narın yüzde 6,5'i üretimde ve

ANKARA (AA) - Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, narın üretimindeki artışı, tüketim ve ihracatın desteklemediğini ifade ederek, artan nar üretiminin arz fazlasına neden olmaması için iç tüketimin yanı sıra ihracata da ağırlık verilmesi gerektiğini bildirdi.

Bayraktar, yaptığı yazılı açıklamada, narın hasadının devam ettiğine dikkati çekerek, 1988'de 45 bin ton olan nar üretiminin 2016’da 465 bin tona yükseldiğini, 2017’de 492 bin tona ulaşmasının beklendiğini ifade etti.

Türkiye’de 2016’da üretilen narın dörtte bire yakını olan 111 bin tonunun Antalya’da üretildiğine işaret eden Bayraktar, bu ili 73 bin tonla Muğla, 67 bin tonla Mersin'in izlediğini vurguladı.

Bayraktar, üretimdeki artışı, tüketim ve ihracatın desteklemediğini, narın yeterli fiyattan alıcı bulamamasının en büyük sorun olduğunu bildirerek, “Tüketim 2013 yılından bu yana pek fazla değişmedi. 2000 yılında 0,8 kilogram olan üretim, 2013’de 2,7 kilograma çıktıktan sonra 2014’de 2,9, 2015’de 3,1 kilogramda kaldı. Kişi başına 3,1 kilogram tüketim yetersizdir. Nar tüketimi artırılmalıdır. Nar sağlık açısından önemli bir meyvedir. Tüketimin artırılması için narın faydaları konusunda tüketicilerin bilinçlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Narda, nar suyu, nar ekşisi, nar sosu gibi işlenmiş ürün tüketiminin de artırılması gerekir." ifadelerini kullandı.

Artan nar üretiminin arz fazlasına neden olmaması için iç tüketimin yanı sıra ihracata da ağırlık verilmesi gerektiğini belirten Bayraktar, nar yetiştiriciliğinde girdi fiyatları, bahçe bakım ve işçilik maliyetinin yüksek olduğuna dikkati çekti.

Bayraktar, sadece iç pazarın nardaki sorunu çözmeye yetmediğini, ihracata da destek verilmesi gerektiğini ifade ederek, nar ihracatının 2016’da 103,7 milyon dolar olduğunu belirtti.

Mevcut pazarlar olan Irak, Belarus, Almanya, Ukrayna ve Rusya’ya ihracatın artırılması, yeni pazarlar bulunması gerektiğini belirten Bayraktar, "Ülke potansiyeli çok daha fazla nar ihracatına olanak tanımaktadır. Nar gibi değerli bir ürünün iyi bir şekilde tanıtımı yapılırsa, standardizasyon da sağlanırsa, pazar bulmada sıkıntı yaşanmaz." değerlendirmesinde bulundu.

-"Üretilen narın yüzde 6,5'i çöpe gidiyor"

Çok değerli bir ürün olmasına karşın, narda kayıpların da önemli boyutlarda olduğuna işaret eden Bayraktar, şunları kaydetti:

"Üretilen narın yüzde 6,5'i üretimde ve kullanımda kaybediliyor. 2015’de çoğu ülkenin üretim miktarın üzerinde, 28 bin 849 ton nar tüketilemeden çöpe gitti. Bu büyük bir israftır. Ürün iyi korunmalı, servet ziyan edilmemelidir. Narda hasat dönemi 20-25 günle sınırlıdır. Zamanında hasat edilmediğinde meyvede çatlamalar olmakta ve bu durum ürün fiyatını düşürmektedir. Soğuk hava depolarının yeterli olmaması da önemli bir sorundur."

AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Etiketler :
Önceki ve Sonraki Haberler