Türk Eğitim-Sen'den MEB'e Çağrı: Ücretli Öğretmen Sayısı 86 Bini Aştı
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, 2024-2025 eğitim-öğretim yılına ilişkin yaptığı açıklamada, ücretli öğretmen sayısının 86 bin 136'ya ulaştığını belirterek MEB’e atamaların artırılması ve kadrolu yapılması çağrısında bulundu.
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, 2024-2025 eğitim-öğretim yılının sona ermesi dolayısıyla yazılı bir açıklama yayımladı. Açıklamada, öğretmen atamalarının yetersizliği ve bunun yerine ücretli öğretmenlerle açığın kapatılmaya çalışılması eleştirildi. Geylan, sendika tarafından yapılan tespitlere göre 78 ilde görev yapan ücretli öğretmen sayısının 86 bin 136’ya ulaştığını ifade etti.
Bu öğretmenlerin 38.602'si eğitim fakültesi mezunu, 39.463'ü diğer lisans mezunu, 8.071’i ise ön lisans mezunu. Geylan, norm kadro ihtiyacının 75 ilde 100 bin 541 olduğunu da ekleyerek, “MEB, en az bu kadar atama yapmalı, tüm atamalar kadrolu olmalıdır” dedi.
“Mülakat sistemi objektiflikten uzak”
Geylan, öğretmen atamalarında mülakat sistemine de tepki gösterdi. “2023 KPSS’de ilk 20 bine girmiş öğretmenlerimiz mülakatta eleniyor” diyen Geylan, verilen hukuki mücadelelerin sonucunda bazı işlemler için iptal ve yürütmeyi durdurma kararlarının alındığını vurguladı.
“Bu kararlar mağdur öğretmenlerin haklılığını gözler önüne seriyor” ifadelerini kullanan Geylan, mülakat yerine yazılı sınavın esas alınması gerektiğini belirtti ve ekledi:
“MEB, şeffaf, hakkaniyete uygun bir sistemi hayata geçirmelidir.”
"Proje okullarında keyfi atamalar son bulmalı"
Açıklamasında proje okullarıyla ilgili tartışmalara da değinen Geylan, bu okulların bazı çevrelerin arka bahçesi haline geldiğini ve liyakat ilkesinin zedelendiğini ifade etti.
“Proje okullarındaki yönetici atamaları, MEB Yönetici Atama Yönetmeliği’ne tabi olmalı” diyen Geylan, sınavla yapılan ve liyakati esas alan bir sistemin hayata geçirilmesini istedi.

“Aile birliği sağlanmalı, mağduriyet giderilmeli”
Öğretmenlerin tayin dönemlerinde yaşadığı sorunlara da dikkat çeken Geylan, aile birliğinin sağlanmasının mesleki verimlilik açısından hayati önem taşıdığını belirtti.
MEB’in sıraları çalıştırma uygulamasının kontenjanları etkilediğini dile getiren Geylan, “12 Ağustos 2025’ten sonra oluşacak boş kadrolar ilan edilmeli, ikinci başvuru hakkı tanınmalı” dedi.
“2025 yılı Aile Yılı ilan edildi. MEB, bu doğrultuda eş durumu ve tüm mazeret tayin taleplerini karşılamalıdır” diyen Geylan, il/ilçe emri hakkının da hayata geçirilmesini talep etti.
“Lise eğitimi düzenlemesi aceleye getirilmemeli”
Lise eğitimi süresine yönelik yapılacak düzenlemelere de değinen Geylan, bu sürecin bilimsel veriler ışığında, katılımcı bir şekilde yürütülmesi gerektiğini ifade etti.
Sendikanın bu konuda analiz ve çalıştay planladığını belirten Geylan, “Yangından mal kaçırırcasına yapılan düzenlemeler, eğitimi karanlığa sürükler” dedi.
“Mesleki eğitime daha fazla yönlendirme yapılmalı”
Üniversite sınavına giren öğrenci sayısındaki azalmaya da dikkat çeken Geylan, mesleki eğitimin önemine vurgu yaptı.
“Üniversiteyi kazanamayan gençlere hangi mesleği kazandırabileceğiz?” sorusunu yönelten Geylan, meslek liselerinin teşvik edilmesi ve başarılı öğrencilerin bu okulları tercih etmesi gerektiğini söyledi.
“OECD ortalamasının çok gerisindeyiz”
Okullaşma oranlarının %100’e çıkarılması gerektiğini vurgulayan Geylan, OECD verilerine göre öğrenci başına yapılan eğitim harcamalarında Türkiye’nin düşük seviyelerde kaldığını hatırlattı.
“Eğitim kurumlarına yapılan harcama, okul öncesinde OECD ortalamasının üçte biri kadar” diyen Geylan, bu oranın her kademede artırılması gerektiğini belirtti.
“Eğitim çalışanları yoksulluk sınırında maaş alıyor”
Geylan, dört kişilik bir ailenin açlık sınırının 25.092 TL, yoksulluk sınırının ise 81.734 TL olduğuna dikkat çekerek, eğitim çalışanlarının maaşlarının yoksulluk sınırında kaldığını söyledi.
“Ek zam yapılmalı, refah payı kalıcı hale getirilmeli, maaşlara aylık enflasyon oranında artış yansıtılmalı” diyen Geylan, ayrıca ek ders ücretlerinin %100 artırılması, tüm ek ödemelerin emekliliğe yansıtılması ve nöbet görevine ek ders verilmesi gerektiğini vurguladı.
“Hazırlık ödeneği tüm eğitim çalışanlarına verilmeli”
Öğretim yılına hazırlık ödeneğinin yalnızca öğretmenlere değil, tüm eğitim çalışanlarına bir asgari ücret tutarında ödenmesi gerektiğini belirten Geylan, “Bu, çalışanların motivasyonu için elzemdir” dedi.
Okullarda personel açığına da dikkat çeken Geylan, “MEB, memur, hizmetli ve güvenlik görevlisi ihtiyacını karşılamalı; yardımcı personel alımları kadrolu yapılmalıdır” çağrısında bulundu.
"Öğrencilerimize başarılar, eğitimcilerimize iyi tatiller diliyoruz"
Açıklamasının sonunda bir yıl boyunca emek veren tüm eğitim çalışanlarına teşekkür eden Geylan, “Bu hafta sonu yapılacak Yükseköğretim Kurumları Sınavı’na katılacak öğrencilere başarılar diliyoruz” ifadelerini kullandı.
Kaynak:
