Taşeron işçiler Müjdeli Haber! (TAŞERON-işçilere-Kadro-Yolu-Torba-Yasa-2014)

Taşeron işçiler Müjdeli Haber! (TAŞERON-işçilere-Kadro-Yolu-Torba-Yasa-2014)

Yargıtay'dan Son dakika Taşeron İşçilere iyi haber geldi. TAŞERON işçilere kadro haberleri. Taşeron işçi kadro düzenlemesi ve taşeron işçi kanunu?

Yargıtay'dan Son dakika Taşeron iyi haber geldi. Taşeron işçilere kadro müjdesi! Taşeron haberleri gündemden düşmüyor. Taşeron işçi tazminat haberleri..Yargıtay'ın taşeron kararı ne anlama geliyor? İŞTE O HABER Hak-İş Genel Başkanı Mahmut Arslan, Yargıtay'ın taşeron işçilerin sendikalı işçilerle aynı statüde olduğu yöndeki kararıyla ilgili, "Bu karar asıl işverenin işyerindeki toplu sözleşmeden yararlanma hakkını sağlanmasına rağmen, çalışanların kadrolarında bir değişiklik getirmiyor" dedi.

Arslan, Hak-İş tarafından Rixos Otelde basın mensupları için düzenlenen iftara katıldı. İftarın ardından basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Aslan, Yargıtayın taşeron işçinin sendikalı işçilerle aynı statüde olduğu ve sendikaya üye olmak istemesinin kanunlara aykırı olmadığı yönündeki kararlarının sorulması üzerine, bunların yeni kararlar olmadığını söyledi. Benzer biçimde daha önce de verilmiş kararlar olduğunu anımsatan Arslan, şöyle konuştu:

"Bu karar asıl işverenin işyerindeki toplu sözleşmeden yararlanma hakkını sağlamasına rağmen, çalışanların kadrolarında bir değişiklik getirmiyor. Bizim arzu ettiğimiz hem asıl işverenin işçisi sayılsın hem de bunlar asıl işverenin kadrosuna geçirilsin. Fakat, yargı bu yönde karar vermiyor. Türkiye'nin 1961 yılında imzaladığı 1988'de de yürürlüğe giren 94 sayılı İLO Sözleşmesi var. İLO Sözleşmesi tamda taşeron işçilerin ücretlerini düzenliyor. Dolayısıyla Yargıtayın verdiği bu karar, İLO Sözleşmesine paralel bir karar ama bu işçilere toplu sözleşme hakkını veriyor, asıl işverenin işçilerin haklarının ödenmesini söylüyor fakat bu işçiler yine taşerona çalışmaya devam ediyor. Dolayısıyla çalışanların arzu ettikleri düzenleme Yargıtay kararıyla gerçek olmuyor."

Yeni olmayan bu kararın kendi sorunlarını çözmediğini ifade eden Arslan, TBMM'de görüşülen taşeron işçilerle ilgili düzenlemenin söz konusu karara yakın düzenleme getirmesine rağmen yine de tam olarak ihtiyacı karşılamadığını vurguladı.

Arslan, yeni düzenlemenin alt işverenin işçilerine asıl işverenin işçilerine ödenen ücret yerine, alt işverenin işçilerine ayrı bir sendikal örgütlenme ve ayrı bir toplu sözleşme imkanı getirdiğini, düzenlemenin mevcut haliyle Yargıtayın kararından geri bir düzenleme olduğunu dile getirdi. TBMM'de görüşülen taşeron düzenlemesinde bazı asıl işlerin yardımcı işler olarak belirleme yetkisinin Bakanlar Kuruluna verilmesinden duyduğu rahatsızlığı da dile getiren Aslan, "Bu yetkinin Bakanlar Kuruluna verilmesi, bizde kuşkular uyandırdı. Acaba Bakanlar Kurulu bazı asıl işleri de yardımcı iş olarak kabul ederse... Yargıya gitme hakkı var ama yine de bunu bizi sıkıntıya sokacak bir düzenleme olarak görüyoruz" dedi.

Yargıtay'dan kamuda ve özel sektörde çalışan 1 milyonu aşkın taşeron işçiye iyi haber geldi. Emsal niteliğindeki Yargıtay kararında, belediye tarafından, belediyeye işçi bulması için kurulan şirketin taşeron sayılamayacağına, burada çalışanların sendikaya üye olma ve asıl belediye işçisi kadar maaş alma haklarının olduğuna işaret edildi. Kararda, alt işveren tarafından sigortası ve maaşı yatırılan taşeron işçinin, aynı işi yapan ve kendisinden 3 kaat fazla maaş alan sendikalı işçilerle aynı statüde olduğu, sendikaya üye olmak istemesi nedeniyle iş akdinin feshedilmesinin kanunlara aykırı olduğu vurgulandı.

AYNI İŞ AMA 3 KATI FAZLA MAAŞ
İstanbul'da bir belediyede taşeron işçi olarak çalışan davacı, işveren şirket tarafından işten çıkartıldıktan sonra avukatları Zeycan Balcı ve Bülent Şimşek aracılığıyla mahkemeye başvurdu. Taşeron işçi, dilekçesinde, işe başladığı günden iş akdinin feshedildiği Aralık 2011'e kadar aralıksız çalıştığını, sigortasının taşeron şirket tarafından yatırıldığını, kadrolu ve sendikalı işçilerle aynı işi yaptığını, buna rağmen bu işçilerin kendisinin 3 katı para kazandığını, kendilerine mesai ödenmediğini ve yıllık izinlerinin verilmediğini belirtti. Davalı işçi, bu nedenle belediyede örgütlü olan sendikaya üye olmak istediğini, bunun üzerine taşeron firmanın iş akdini feshettiğini kaydetti. Taşeron firmanın aslında belediyenin firması olduğunu kaydeden işçi, bu nedenle belediye işçisi sayılması gerektiğini, sözleşmesinin de sendikal nedenlerle feshedildiğini savundu. Taşeron firma ise işçinin işten çıkartılmadığını, sözleşmesinin bittiğini ve uzatılmasını talep etmediğini öne sürdü.

Dava belediyeye karşı açılmalı
Yerel mahkeme, söz konusu firmanın taşeron firma olarak geçmesine rağmen belediyenin kurduğu, belediyeye işçi temin eden bir firma olduğu, bu nedenle davanın belediyeye karşı açılması gerektiğine karar verdi. Mahkeme, yasalarda işçi teminine olanak sağlayan bir taşeronlaşmaya izin verilmediğine hükmetti. Davalı şirket aleyhine yapılan başvuru bu nedenle reddedilirken, bu başvurudan kaynaklı avukatlık masraflarının işçi tarafından ödenmesi kararlaştırıldı. Dosya Yargıtay'a taşındı.

Emsal niteliğinde karar
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi ise binlerce taşeron işçiyi, Türkiye genelindeki kamu kurumları ve belediyeleri ilgilendiren bir emsal karara imza attı. Kararda, davacı işçinin başından bu yana belediye işçisi sayılması gerektiği, feshin de sendikal nedene dayandığı vurgulandı. Yerel mahkemenin taşeron şirket aleyhine yapılan başvuruyu bu gerekçeyle geri çevirmesi de yerinde bulundu. Ancak işçinin bu konuda yanılsamaya düşerek hem belediye hem şirkete dava açabileceği, bu nedenle vekalet ücretinin işçiye yüklenmesinin yerinde olmadığı kararlaştırıldı.

HERKESE KADRO YOK AMA... 

Kamudakiler için ise durum biraz daha farklı. 600 bin taşerona kadro verilmesi diye bir şey yok. Bunu hep söylüyoruz, zaten gerçekliliği de yok ama 'muvazaalı' dediğimiz durumlar var. Yani kadrolu elemanın işlerini, taşeron işçiler yapıyor. Bu durum da muvazaalı diye tarif ediliyor. Yeni yasa asıl iş nedir bunun tanımını getirecek. Asıl işveren ve alt işveren tanımlarını da yapacak. Böylece asıl işi yapan taşeron ortaya çıkacak. Bu sorun da çözülecek.

ÖZLÜK HAKLARI EŞİTLENECEK 

Bu durumda kadrolu elemanın görevini yani o kurumun asıl işini yapan taşerona, kadro ihtimali doğabilecek. Yani temizlik görevlisi gibi görünen taşeron hemşire olmayacak. Hemşire kadrolu olacak. Taşeronların kıdem tazminatı hakları güvence altına alınacak. İzin, mesai gibi zaten olması gereken haklar da korunacak. Şimdi bu yasanın çıkmasını bekleyeceğiz. Kimin asıl işi yaptığı da böylece netleşecek. Yeni yasanın getireceği en büyük yeniliklerden biri, taşeron işçi ile asıl işçi arasındaki farkı kaldıracak olması. Böylece aynı işi yapanlar arasında temel ve özlük hakları açısından fark olmayacak. Böylece sıkıntılar giderilecek. 

İMD, işsizlikle mücadele neferi

Türkiye'nin 2023 hedefleri arasında yüzde 5 işsizlik de var. Bunun için çok değişik mücadele yöntemleri sürdürülüyor ve önemli mesafeler de alınıyor. Bunlardan biri de iş ve meslek danışmanlığı (İMD). Atamaları yapılan 3 binden fazla İMD sahada başarıyla çalışıyor. Bu arkadaşlarımızın maaş problemleri de torba yasayla çözülecek. Eğitim görüp sertifika almış yaklaşık 7 bin İMD ise atanmayı bekliyor. Kadro umutları sadece İŞKUR'un talebine bağlı. Oysa bu arkadaşlarımızın değerlendirilebileceği çok yer var. Okullarda ders verebilir, belediyelerde danışmanlık yapabilir, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları'nda görev alabilirler... 7 bin genç, eğitimli, prıl pırıl İMD işsizlikle mücadele neferi olmak için atama bekliyor...

Erken emekliliğe 2 formül
Yaşı ve yılı tamamlamış ama prim günü eksik olanlar için bir çalışma yürütülüyor. Toplu ödeme ile günler tamamlanıp emeklilik sağlanacak. 2 formül öne çıkıyor. 1- Bundan en az bin 800 prim gününe sahip olanlar yararlanacak. 2- Belli bir yaşın üstünde (60 yaş konuşuluyor) olanlara bu imkân gelecek ya da hiç şart aranmayacak. (sabah)

TAŞERON KANUNU NELER GETİRİYOR:

-İŞÇİLERİN KIDEM TAZMİNATINI KAMU ÜSTLENECEK- Kamuda çalışan taşeron işçilerin kıdem tazminatlarını, söz konusu kamu kuruluşu üstlenecek. Bu işçilerin yıllık izinlerinin kullanılması da kamu tarafından takip edilecek.

-HANGİ İŞLERİN TAŞERONA VERİLECEĞİNE HÜKÜMET KARAR VERECEK- Kamuda hangi işlerin taşerona verileceğini Bakanlar Kurulu belirleyecek. Buna uymayanlara ciddi yaptırım gelecek

- TAŞERON İŞÇİNİN GÜVENLİĞİNDEN KURUM SORUMLU- Hem kamu, hem özel sektörde taşeron işçilerin iş sağlığı ve güvenliği önlemleri işe başlamadan alınacak, bunun gözetim ve denetiminden asıl işveren de sorumlu olacak.

-TAŞERON İŞÇİNİN ÜCRETİ DE BANKAYA YATACAK- Kamu ve özelde asıl işveren taşeron işçinin ücretlerinin ödenmesinden de sorumlu olacak. Ücretler bankaya yatacak.

-SÖZLEŞMELER ÜÇ YILLIK OLACAK- Taşeron işçinin sürekliliğini sağlamak üzere sözleşmeler en az üç yıllık olacak.

-İŞÇİ SENDİKALI OLURSA, FARKI DEVLET ÜSTLENECEK- Taşeron işçiler sendikalı olurlarsa, aradaki ücret farkı kamu kuruluşu tarafından üstlenilecek.

YERALTI İŞÇİLERİNE YÖNELİK DÜZENLEMELER

-YENİ İŞÇİ DE KIDEM ALACAK- yeraltı işçileri için, altı aylık kıdeme sahip olma şartı kaldırılacak.

-YILLIK İZİN 4 GÜN FAZLA- Yeraltı işçilerinin yıllık izin süreleri, diğer işçilere göre dört gün fazla olacak.

-36 SAAT ÇALIŞMA- Yeraltı işçilerinin haftalık çalışma saatleri azami 36 saat olacak. Bu süre mevcut sistemde 45 saat olarak uygulanıyor.

-AZAMİ MESAİ 6 SAAT- Yeraltı işçilerinin azami çalışma süresi 6 saati geçmeyecek. Yeraltı işçilerine olağanüstü haller dışında fazla çalışma yaptırılmayacak.

Çalışma Bakanlığı'nın hazırladığı çalışmaya göre, taşerona verilmeyen 'asıl işler' artık yasal olarak taşerona aktarılabilecek. Taşeron doktora imkan sağlanacak. Kadro umudu ise suya düştü. Hükümetin uzun zamandır gündemde tuttuğu taşeron işçisiyle ilgili düzenlemeden işçilere iyi haber çıkmadı. Tasarıyla ilgili çalışma son halini alırken, kamuoyuna yansıdığı gibi yeni düzenlemede taşeron işçisine kadro çıkmadı. Böylece bir kez daha, kamuda çalışan binlerce taşeron işçisinin kadro umudu suya düştü. Torba yasayla hayata geçirilmesi planlanan düzenlemeyle, kadro verilmediği gibi taşerona yaptırılacak işlerin sayısı ve çeşidi daha da artırılacak.

'ASIL İŞLER' TAŞERONA VERİLEBİLECEK

Vatan'da yer alan habere göre; Mevcut yasada taşerona verilmesi yasaklanan 'asıl işlerin', artık yasal olarak da taşerona verilebilmesinin önü açılırken, taşeron doktor ve belediyecilere olanak sağlanacak. Örneğin bir hastanedeki asıl iş olan sağlık hizmetlerinin ya da belediyelerde asıl iş olan temizlik işlerinin de, taşeron işçilerine yaptırılmasının önünde bir engel kalmayacak. Böylece, örneğin hastanalerde asıl iş kapsamındaki sağlık hizmetleri ve belediyelerdeki asıl iş kapsamındaki belediye hizmetleri de hiçbir tartışmaya olanak tanımadan taşeron eliyle yaptırılabilecek. Geçen yıldan bu yana Çalışma Bakanlığı'nın üzerinde çalıştığı ve yüzbinlerce işçinin umutla beklediği tasarının en önemli özelliği, kimseye kadro vermeyecek olması. Yüzbinlerce işçiden hiçbirinin kadro talebi karşılık bulmadı. 600 bine yakın taşeron işçisi, özelleştirme mağduru olarak bilinen 23 bin 4-C ve Karayollarında çalışanlara kadro verilmiyor.

İYİLEŞTİRME OLARAK ALGILANMAMALI

Tasarının taşeron işçiler için çok sayıda yenilik ve iyileştirme getirdiği söylemlerine rağmen, uygulamada pek de böyle olmayacak. Halen uygulamada olan mevcut yasada, hangi işlerin taşerona verilemeyeceği açıkken, özellikle kamuda asıl işlerin de taşerona yaptırılmasının önüne geçilemiyor. Yeni düzenleme bunu düzeltmek yerine asıl işleri de taşerona açıyor. Yeni hazırlanan 'Asıl iş taşerona verilemez' şeklindeki açık hüküm kaldırılıyor. Böylece 'asıl işlerin' de yasal bir engel olmaksınız taşeron işçileye yaptırılabilmesi sağlanıyor. Bu noktada tasarıya, 'asıl iş' ve 'yardımcı işlerin' neler olduğu sıralanacak.

TAŞERONDA SON DAKİKAKA HABERLERİ TÜM GELİŞMELER

Taslakla, taşeron işçisinin, aynı işyerinde ilk işe girdiği tarih esas alınarak, alt işveren değişse bile, yıllık ücretli izne hak kazanmasının da önünü açıyor. Düzenlemeyle, kamu işverenlerine ait süreklilik arz eden hizmet alım sözleşmelerinin süreleri de 3 yıla çıkarılıyor. Böylece, çalışanların kıdeme bağlı haklarını kaybetmelerine engel olunması hedefleniyor.

Taslağa göre ayrıca, taşeron tarafından ödenmeyen ücretin doğrudan işçinin banka hesabına yatırılmasından alt değil asıl işveren sorumlu olacak. Asıl işverene iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili de gözetim ve denetim yükümlülüğü getirilecek.

Yeni düzenlemeyle, toplu sözleşmeden faydalanamayan taşeron işçisine de, toplu sözleşmeden faydalanan devlet işçisine yapılan zam kadar ücret zammı ödenecek. Türkiye'de kamuda 661 bin, özel sektörde 572 bin taşeron işçi bulunuyor. Taşeron işçiler kıdem tazminatı, izin ve sendika hakkından yararlanamıyor. (MİLLİYET)

KAŞİP BALKANI'NDAN TAŞERON İŞÇİ AÇIKLAMASI

Kamuda Çalışan Taşeron İşçiler Derneği (KAŞİP) Genel Başkanı Hakan Aydın, taşeron işçilerin mağdur edilmemesi gerektiğini kaydetti. KAŞİP Adıyaman Şubesi tarafından düzenlenen kahvaltılı basın toplantısına KAŞİP Genel Başkanı Hakan Aydın'da katıldı. Taşeron işçilerin durumunun konuşulduğu toplantıda, Genel Başkan Hakan Aydın, yıllardır yaşanan mağduriyetin giderilmesi gerektiğini aktardı. Aydın, "Taşeron işçiler örgütlenme çalışmalarımız devam ederken, taşeron işçiler için hükümet kanadının da bir takım açıklamaları oluyor. Taşeron işçiler ile ilgili son olarak yapmış oldukları açıklamada güvenlik ve temizlik işlerin dışında kalan işlerde kadrolu işçiler çalışacak, bunlar kadroya alınacak. Tabi bizim toplumumuz bunda bir kadro gelecek havasına kapıldı. Ama hayır bir tane kadronun dahi çalışması yok. Bunu açık ve net ifade ediyorum. Bir milyon taşeron işçisinden bir kişiye bile kadro çalışması yok. Fakat iyileştirme ile ilgili çalışma 2 yıldır devam etmektedir. Oda yılan hikayesine döndü. Bir an önce yapılması gerekmektedir. Hizmet alımının olmadığı yerlerde kadrolu işçi çalıştırılacak" dedi.

Aydın konuşmasını şöyle sürdürdü: "Burada haksız bir uygulama vardır. İnsani vicdani ve hukuki olmayan bir uygulama vardır. Taşeron işçinin asıl talebi kadrodur; kadro spekülasyonları değildir. Bu anlamda çeşitli sorunlarla karşı karşıyadır. Taşeron işçileri olarak kamu şirket personelleri Edirne'den Ardahan'a her gün çok farklı sorunlar yaşıyorlar. Şuanda Adıyaman'ın Kahta ilçesinde 175 işçimizin işten çıkarılacak olması bir siyasi intikamdır. Ben belediye başkanımızın olumlu davranmasını bekliyorum. Kendisinin de böyle bir hataya düşeceğini zannetmiyorum." - 

Kıdem tazminatlarının hangi kaynaklardan ödeneceği konusunda henüz bir karar verilmiş değil ancak "kıdem tazminatı fonu"nun kurulması söz konusu olabilir. Fon oluşana kadar bu kıdem karşılıklarının bütçeden çıkması planlanan konular arasında.

İzin hakkı garanti
ıllık ücretli izin hakkının kullanılmasına yönelik düzenlemeler de düzenlemede var. Buna göre taşeron işçisinin, aynı işyerinde ilk işe girdiği tarih esas alınarak, alt işveren değişse bile, yıllık ücretli izne hak kazanılmasının önü açılacak.

Ücret kontrolü geliyor
Diğer yandan, asıl işverene, alt işveren işçilerinin ücretlerini aylık olarak kontrol etme sorumluluğu verilerek, taşeron tarafından ödenmeyen ücretin doğrudan işçinin banka hesabına yatırılması sağlanacak. İş sağlığı ve Güvenliği hakları bakımından asıl işverene gözetim ve denetim yükümlülüğü getirilecek.

Üç yıllık sözleşme şartı
Bu konuda son bir düzenleme de, süreklilik arz eden hizmet alımlarının bundan sonra kamu işyerleri için üç yıllık yapılacak olması, böylece kısa süreli ihalelerin, dolayısıyla sözleşmelerin önü kesilerek çalışanların kıdeme bağlı haklarını kaybetmeleri engellenecek.

Ücret artışında Türk-İş kriteri
Taşeron işçilerin ücretleri devletin işçilerine göre oldukça düşük düzeyde kalabiliyor. Yeni düzenlemeyle, kamu otoritesi, toplu sözleşmeden faydalanamayan taşeron işçisinin ücretlerine, toplu sözleşmeden faydalanan devlet işçisine yapılan ücret zammı kadar ilave ücret zammı ödeyecek. Burada artışlarda farklı formüller üzerinde duruluyor. Şimdilik en ağır basanı, kamu işyerleri için Türk-İş'le yapılan "çerçeve anlaşma"da yer alan ücret artışlarının dikkate alınması. Yani Türk-İş'le belirlenen ücret zammı taşeron çalışanlarına da uygulanacak.

Ücret farklarının verilmesiyle, taşeron işverenleri açısından çalıştırdıkları kişilerin sendika üyesi olup olmamalarının da bir anlamı kalmayacağından sendikalaşmaya da engel olmayacaklar.

Taşeron işçi sistemi neden değişiyor?
* Türkiye'de kamuda 661 bin, özel sektörde 572 bin taşeron işçi bulunuyor.
* Taşeron işçilerinin tabi olduğu yasal haklar aslında kadroludan farklı değil. Ama taşeronun kıdem tazminatı, izin hakkı, sendikal hakkı kullanılamıyor.
* İş kazalarının yüzde 90'a yakını taşeron olan işyerlerinde meydana geliyor.
* Taşeron işverenler istihdam ettikleri işçilerle genellikle bir yıldan kısa süreli sözleşmeler yaparak işçilerin başta kıdem tazminatı olmak üzere tüm yasal haklarını kullanmalarına engel oluyorlar.
* Taşeron işçisi bulunduğu işyerinde tam bir yılı doldurmak üzereyken, işvereni tarafından işten çıkarılıyor. Böylece kıdeme bağlı haklarını vermiyorlar, sendikal faaliyetler içerisine girmelerine engel oluyorlar.
* Taşeron işçiler yasal olarak işverenin asıl işlerinde çalıştırılmamalı. Ama bu uygulanmıyor.

Faruk Çelik açıkladı: Kıdem Tazminatı konusu rafa kalktı
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, kıdem tazminatı konusunu taraflarla uzlaşamadıkları için rafta beklettiklerini söyledi. Kıdem tazminatını taraflarla uzlaşamadıkları için rafta beklettiklerini söyleyen Çelik, "Bu, birey olarak işçinin kazanımları açısından çok önemlidir. Hangi açıdan bakarsanız bakın mevcut sistemi sürdürülebilir olmaktan çıkmıştır. Yüz işçiden 90'ının yararlanmakta zorlandığı bir tazminat, tazminat değil. Bunu artık konfederasyon başkanlarının tabanlarıyla görüşmesi gerekiyor. 12 milyon işçinin yararlanma imkanı varken, biz neden 1 yıl çalışma süresini getirip, 12 ay çalışmasına rağmen bu işçinin tazminattan yoksun bırakılmasına seyirci kalalım? İşçilerin ciddi hak kaybına uğramasına seyirci kalmamak gerektiği düşüncesindeyiz" ifadelerine yer verdi.

Kaynak: Türkiye

Önceki ve Sonraki Haberler