Metronun Arefesinde Konya

Metronun Arefesinde Konya

Konya’nın hafif raylı sistem yolculuğu 1980’lerde başladı, yıllar içinde tartışmalar ve gecikmelerle dolu bir sürece dönüştü. İş insanı Ali Kemal Başaran, bu sürecin dönüm noktalarını ve günümüzdeki metro beklentilerini anlattı.

Konya’nın raylı sistem yolculuğu, 3 Ekim 1985’te yatırım teşvik belgesi alınarak başladı. 9 Temmuz 1987’de Almanya ile Türkiye arasında yapılan 38 milyon mark değerindeki kredi anlaşması, bu projenin finansmanını sağladı. Köln’den sökülen yaklaşık 40 hafif raylı sistem vagonu, teçhizatlarıyla birlikte Konya Belediyesi tarafından 30 yıl vadeli bir anlaşmayla satın alındı.

O dönemin Anavatan Partisi milletvekillerinin ve merhum Başbakan Turgut Özal’ın destekleriyle hayata geçen bu projede, altyapı çalışmalarının %60-70’i 1989 belediye seçimlerinden önce tamamlanmıştı.

konya-metrosu-oncesi-2.jpg

Başaran: “Raylı Sistem Çalışmaları 1985’te Başladı”

Konya’nın raylı sistem macerasına dair önemli bilgiler paylaşan iş insanı Ali Kemal Başaran, şunları söyledi:

“Konya’nın hafif raylı sistem hikâyesi, 3 Ekim 1985’te yatırım teşvik belgesinin alınmasıyla başladı. 9 Temmuz 1987’de Almanya ile Türkiye arasında yapılan 38 milyon marklık kredi anlaşması, projeyi hayata geçiren en önemli adımlardan biriydi. Almanya’nın Köln şehrinden sökülen 40 vagon ve teçhizatları, yaklaşık 30 yıl vadeli bir anlaşmayla Konya’ya getirildi. O dönemde rahmetli Turgut Özal ve Anavatan Partisi milletvekilleri bu projeye büyük destek verdi.”

ali-kemal-basaran.jpg

1989 Seçimleri ve Raylı Sistem Tartışmaları

Başaran, raylı sistemin ilerlemesini etkileyen 1989 yerel seçimlerine dikkat çekti:

“O dönem Refah Partisi’nin adayı Halil Ürün, raylı sistemin Konya’ya uygun olmadığını ve tarihi yapılara zarar vereceğini öne sürdü. ‘Bu projeyi söküp yerine metro yapacağız’ diyerek seçim kampanyasını yürüttüler. Ne yazık ki seçimi kazandıktan sonra projeyi durdurdular ama sökmeye cesaret edemediler.”

Başaran, durdurulan projenin iki yıl gecikmeyle tamamlandığını belirterek, “O süreçte İstanbul Teknik Üniversitesi bilirkişileri devreye girdi. Hazırlanan raporlar, raylı sistemin Alaaddin Camisi’ne veya tarihi yapılara zarar vermeyeceğini ortaya koydu. Ancak bu gecikme, Konyalıya zaman ve maliyet kaybı yaşattı” dedi.

konya-metrosu-oncesi-1.jpg

“15 Yıl Boyunca Yenileme Yapılmadı”

Başaran, Refah Partisi döneminde hafif raylı sistemin bakımsız bırakıldığını ifade etti:

“Halil Ürün ve ardından Mustafa Özkafa döneminde raylı sisteme hiçbir yenileme yapılmadı. Vagonlar ve teçhizatlar, 15 yıl boyunca olduğu gibi kullanıldı. Konya gibi büyüyen bir şehir için bu büyük bir eksiklikti. ‘Söküp atacağız’ dedikleri vagonlar, halkımıza yıllarca hizmet verdi.”

2004 Sonrası: Modernizasyon Çalışmaları

Başaran, AK Parti döneminde raylı sistemde başlayan yeniliklere dikkat çekti:

“2004’te Tahir Akyürek başkan olduktan sonra nihayet bazı adımlar atıldı. Yeni vagonlar alındı, eski vagonlar ise açık alanlarda çürümeye terk edildi. 2015’te Alaaddin-Adliye hattı devreye alındı. Ancak eski vagonların bir kısmı boyanıp Bosna Hersek’e hediye edildi. O vagonlar, kim bilir orada kaç yıl daha hizmet eder?”

“Metro Hâlâ Hayal”

Konya metrosunun hâlâ hayata geçirilemediğini vurgulayan Başaran, sözlerini şöyle noktaladı:

“Bugün 2025’e geldik, metro hala yapılmadı ama Konyalılar Metro Alışveriş Merkezi’ne kavuştu. Şaka bir yana, raylı sistem Konya için büyük bir değer. Ancak bu sistemin modernize edilmesi ve metro projelerinin hayata geçirilmesi artık kaçınılmaz.”

HABERE YORUM KAT
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum