Meslek liseleri para basıyor
Milli Eğitim Bakanlığı, meslek liselerinin üretim kapasitesini artırarak döner sermaye gelirlerini son 5 yılda 356 milyon liradan 7,1 milyar liraya yükselttiğini açıkladı.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), meslek liselerinin artık sadece eğitim verilen kurumlar olmaktan çıkarak doğrudan üretim yapan merkezlere dönüştüğünü duyurdu. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, meslek liselerinin döner sermaye gelirlerinin 2019 yılında 356 milyon lira düzeyindeyken geçtiğimiz yıl itibarıyla 7,1 milyar liraya ulaştığı bildirildi. Böylece son 5 yılda yaklaşık 20 katlık artış sağlanmış oldu.
Açıklamada, elde edilen gelirlerin büyük bölümünün atölyelerin modernizasyonu, makine ve teçhizat yenilemeleri ile öğrencilerin uygulamalı eğitim süreçlerinin güçlendirilmesi için kullanıldığı ifade edildi. Bu yatırımlar sayesinde öğrencilerin gerçek üretim ortamlarında mesleki becerilerini geliştirdiği ve iş dünyasına daha donanımlı şekilde hazırlandığı vurgulandı.
Sektör İşbirlikleri Büyüyor
MEB, 40’tan fazla ilde sanayi ve ticaret odaları, organize sanayi bölgeleri ve sektör temsilcileriyle yürütülen istişareler sonucunda "Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi"ni hazırladı. Geçen yıl yürürlüğe giren belge, mesleki eğitimi erişim, iyileştirme ve istihdam temelinde güçlendirmeyi hedefleyen 74 strateji içeriyor.
Üretim kapasitesinin artırılması kapsamında geçen yıl 11, bu yıl ise 1 yeni atölye daha açıldı. Savunma sanayisine nitelikli insan kaynağı yetiştirmek için başlatılan ELMAS Programı çerçevesinde 12 ildeki 13 mesleki ve teknik Anadolu lisesi sektöre entegre edildi. Ayrıca sektör içi okul, sektöre entegre okul, ihtisas MTAL ve Bölge MTAL uygulamalarıyla eğitim ile istihdam arasındaki bağ güçlendirildi. Eğitimde fırsat eşitliği amacıyla 21 ilde 22 Bölge MTAL faaliyete geçirildi.
Müfredat Yenilendi, Yeni Alanlar Açıldı
Ortaokul öğrencilerinin mesleki yeteneklerini erken yaşta keşfetmesini sağlamak için Zanaat Atölyeleri kuruldu. Bu kapsamda 12 alanda 147 modüler kurs programı uygulamaya koyuldu ve öğrencilerin meslek uyumunu belirlemeye yönelik bir eğilim ve beceri ölçme bataryası geliştirildi.
Mesleki eğitim müfredatı dijital dönüşüm, yeşil dönüşüm ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda güncellendi. Bu kapsamda yapay zeka, endüstriyel kalite kontrol, havacılık ve uzay teknolojileri gibi alanlarda yeni bölümler açıldı. Ayrıca planlanan gastronomi liselerinin ilk örnekleri İstanbul ve Erzurum'da eğitim vermeye başladı.