Eczacıyla vatandaş karşı karşıya

Eczacıyla vatandaş karşı karşıya

Eczacılar 'hastadan tedavi ücreti almak bizim görevimiz değil' tepkisini verirken, vatandaşlar katılım paylarının çok yüksek olmasından yakınıyor.

Hastaların ödediği muayene karşılığı katılım ücreti zamlandı. Sağlık Uygulama Tebliği'yle getirilen düzenlemeye göre muayene ücretleri 3 Yeni Türk Lirası ile 10 Yeni Türk Lirası arasında değişiyor. Hastanelerdeki doktor muayene ücretleri eczacılar tarafından tahsil ediliyor. Özel bir hastanede tedavi olan ve 2 YTL'lik ilaç yazdıran hasta, eczaneye gittiğinde kabarık bir faturayla karşılaşıyor. Toplam 10 YTL 40 yeni kuruş ödüyor. Bu ücretin 40 yeni kuruşu ilaç parasıyken 10 YTL özel hastanedeki muayene ücreti oluyor. Yeni uygulamadan ne eczacı memnun ne de vatandaş. Eczacılar 'hastadan tedavi ücreti almak bizim görevimiz değil' tepkisini verirken, vatandaşlar katılım paylarının çok yüksek olmasından yakınıyor.

 

Sağlıkta devrim niteliğinde değişiklikler sağlayan SUT, beraberinde hastalara birtakım yükler getirdi. 1 Ekim'den itibaren sevk zinciri yeniden hayata geçti. Tüm vatandaşlar, 1. basamak adı verilen sağlık ocağı veya da aile hekimine başvurmadan, 2. basamak olarak nitelenen devlet hastaneleri, özel hastaneler, özel tıp merkezleri, dal merkezleri ve 3. basamak adı verilen eğitim ve araştırma hastaneleri ile üniversite hastanelerine başvuramayacak. Acil hastalar dışında, eğer başvuru yaparlarsa da, oluşan sağlık giderleri ödenmeyecek. Bu durumda, sağlık giderlerini kendileri ödemek durumunda kalacak.

 

İLAÇ YAZDIRMAYAN HASTALARIN MUAYENE ÜCRETLERİ BİRİKİYOR

Daha önce sağlık ocakları ve aile hekimlerince yapılan muayenelerde kesilen katılım payları kaldırılırken, yerine hastanelerdeki tedavilerde yüksek ücretler getirildi. 1 Ekim'den önce 1. basamak sağlık kurumlarında SSK'lının bakmakla yükümlü olduğu aile fertlerinden 1.90 YTL muayene ücreti alınıyordu. Bağ-Kur'lulardan ise 3.10 katılım payı talep edilirken, Emekli Sandığı ve Yeşil kartlılardan ücret istenmiyordu. SUT'ta yer alan katılım payı başlığındaki düzenlemeye göre, 2. basamak hastaneler de 3 YTL, eğitim ve araştırma hastanelerinde 4 YTL, üniversite hastanelerinde 6 YTL, özel hastane ve tıp merkezlerinde ise her başvuru için 10 YTL katılım payı ödeniyor. Ücretler hasta sağlık karnesiyle eczaneye gittiğinde karşısına çıkıyor. İlaç yazdıranlar o gün parayı ödüyor. İlaç yazdırmayanların muayene ücretleri vatandaşlık numarası üzerinde kaydedilip ilk eczaneye gittiğinde karşısına çıkıyor. Bayram öncesi yürürlüğe giren düzenlemeden vatandaş tam anlamıyla haberdar olmadığı için eczacıyla hasta arasında sert tartışmalar yaşanıyor.

 

“DEVLET BİZİ KENDİSİNE TAHSİLDAR KILDI”

Yeni uygulamaya tepki gösterenlerin başında eczacılar geliyor. Bu uygulamanın yasal herhangi bir dayanağının olmadığını ifade eden Konya Eczacı Odası Başkanı Harun Kızılay, eczacılar olarak uygulamayı iptal ettirmek için dava açmaya hazırlandıklarını belirtti. Uygulamada hastaların hem sağlık kuruluşunda hem de eczanelerde katılım payı ödediğinin altını çizen Kızılay “SGK bizi tahsildar konumuna düşürdü. 24 bin eczaneyi devletin veznesi kılan bu uygulama hem bize gereksiz yere bir yük bindiriyor, hem de bizim vatandaşla polemiğe girmemize yol açıyor. Uygulama gereği katılım payı talep ettiğimiz vatandaş doğal olarak bizden ödediği ücretin makbuzu olarak fiş istiyor. Ancak biz herhangi bir hizmet ya da mal sunmadığımız için bu fişi kesemiyoruz. Bu durum vatandaşla eczacı arasındaki ilişkilerin gerilmesine yol açıyor” dedi.

 

“SGK BİZE BORCUNU BÖYLE ÖDEME YOLUNU SEÇTİ”

Hastalardan aldıkları katılım payı bedellerinin SGK tarafından eczanelere ödenecek ilaç katılım bedellerinden mahsup edildiğini ifade eden Kızılay, “Böylelikle SGK, bize olan borcunu muayene katılım bedellerini de bize tahsil ettirerek ödüyor. Bizi hem vezne, hem tahsildar konumuna indiren SGK, reçeteyi artırıcı bu uygulamayla da eczacıların itibarını vatandaşların gözünde düşürüyor” diye konuştu.

 

SAĞLIKTA ÖZEL SİGORTA DÖNEMİNE GEÇİŞ Mİ?

Uygulamanın hedefinin özel sağlık kuruluşlarını tırpanlama olduğunu ileri süren Kızılay, “Belirlenen muayene ücretleri çok yüksek. Bu gidişat, bana kalırsa, özel sağlık sigortacılığına giden yolu açma girişimi olarak yorumlanabilir. Şu durumda vatandaşların sistemin içine girerek muayene olması, sistem dışında kalarak muayene olmasından daha pahalı hale geldi” dedi. Murat Güzel-Memleket