Eczacılardan ortak deklarasyon
Eczacıların yayınladıkları deklarasyonda, sağlık uygulama tebliğiyle, Türk Eczacıları Birliği ile müzakere edilerek karşılıklı uzlaşı sonucu protokol metninde yer alması gereken pek çok hükmün, tek taraflı olarak tebliğ kapsamına alındığı savunuldu
Eczacılar yayınladıkları ortak deklarasyonu,
iktidar ve muhalefet partilerine postaladı
Aralarında Konya, İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana Eczacı Odası başkanlarının da bulunduğu Türkiye'deki 47 eczacı odasının başkanı, sorunlarının çözüme kavuşturulması için ortak deklarasyon yayınladı.
Konya, Manisa ve Adana Eczacılar Odasının öncülüğünde hazırlanarak yayınlanan deklarasyonda, 25 Mayıs 2007 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Sağlık Uygulama Tebliği ile önceki yıllarda yayımlanan Tebliğlerden farklı olarak, Türk Eczacıları Birliği ile müzakere edilerek, karşılıklı uzlaşı sonucu Protokol metninde yer alması gereken pek çok hükmün, tek taraflı olarak tebliğ kapsamına alındığı savunuldu.
Bu tebliğin “adeta bir dayatma şeklinde ve oldu bittiye getirilerek uygulamaya sokulduğu'' iddia edilen deklarasyon metninde, “günü birlik tedavi'' adı altında, eczacılık mevzuatına ve tıp literatürüne aykırı olarak, zorlama bir tanımlama getirildiği, ayaktan tedavi kapsamındaki ilaçların hastane eczanelerinden temininin önünün açıldığı belirtildi.
Raporlu hastaların, hekime gitmeden ilaçlarını sözleşmeli eczanelerden reçetesiz olarak temininin, halk sağlığı açısından doğuracağı sakıncaların göz ardı edildiği savunulan metinde, şunlar kaydedildi:
Yatan hasta reçetelerinin 120 gün sonra hastane eczaneleri dışında kesinlikle karşılanamayacak olması, hastane eczanesinde olası bir ilaç eksikliğinde telafisi mümkün olmayan sonuçlar doğuracaktır.
Bağ-Kur ve SSK'lı hastaların sağlık kurum ve kuruluşlarına ödemeleri gereken muayene ücretlerinin eczanelerce tahsili hükmü getirilmiştir. Hastaya izahı mümkün olmayan bu uygulamanın yasal dayanağı da belirtilmemiştir. Reçete teşhislerinde tıp literatürüne geçmiş olan kısaltmalar dahi kabul edilmemektedir. Bu kısıtlama, hastaları eczanelerden doktora geri döndürmekte, anlamsız yere mağdur etmekte ve pratikte hiçbir fayda sağlamamaktadır.''
Bu metne imza atan eczacı odası başkanlarının, 2007 SGK Sağlık Uygulama Tebliği ve Örnekleme Yöntemi Genelgesi konularında eczacıların görüşleri alınarak gerekli düzeltmelerin ivedilikle yapılmasını beklediği ifade edilen deklarasyonda, “Genelgeyi bu haliyle kabul etmemiz mümkün değildir. Eczacılar fedakarca çalışırken, saldırı boyutundaki düzenlemelerle ısrarla üzerimize gelinmektedir. Bu noktada mesleğimizi ve geleceğimizi korumak adına göstereceğimiz kitlesel karşı duruşun sonuçlarının sorumlusu biz olmayacağız” denildi.
Deklarasyon metninin, Başbakanlık, Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile muhalefet partileri CHP ve MHP'ye fakslandığı belirtildi. aa