Covid-19'la birlikte Türkiye'de online harcama nasıl değişti?

Covid-19'la birlikte Türkiye'de online harcama nasıl değişti?

Covid-19 salgını sağlık, kozmetik ve kırtasiye sektörlerinin cirolarını artırırken, Ulaşım ve perakende sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin gelirlerini ise düşürdü.

Koronavirüs, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de alışveriş alışkanlıklarını hızla değiştiriyor. Bu değişiklik bazı sektörler için fırsat anlamına gelirken, diğer sektörlerde de daralmaya neden oluyor.

Yüz yüze yapılan alışverişlerin online dünyaya kaymasıyla, online perakende sektörü için büyük bir fırsat oluştu. Sağlık, kozmetik ve kırtasiye sektörleri de cirolarını ciddi düzeyde artırdı.

Öte yandan ulaşım sektörünün; konaklama, yiyecek/içecek, araç kiralama, akaryakıt ve teknoloji ürünleri satışı yapan perakendecilerin; giyim ve mücevher kategorisinde faaliyet gösteren işletmelerin cirolarında gözle görülür derecede bir düşüş oldu.

Tüketicilerin ev ortamında ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetlerin satışını gerçekleştiren market, sağlık, kozmetik, kitap, kırtasiye, bağış ve online eğitim kategorilerinin öne çıktı.

Buna göre; market kategorisinde yüzde 186, sağlık kategorisinde yüzde 168, kozmetik kategorisinde yüzde 108, kitap/kırtasiye kategorisinde yüzde 69, kuruyemiş kategorisinde ise yüzde 42’lik bir artış gözlemlendi.

En çok alışveriş yapılan iller arasında İstanbul, İzmir, Antalya ve Ankara olurken bir taraftan online alışveriş, Anadolu'daki şehirlerde hızla büyüyor. 

Daha önce İnternet'ten satış yapmamış satıcılar, tüketiciye ulaşmak için web sitesi ya da uygulama üzerinden satış yapmaya başladı.

İnternet'ten alışveriş yapmamış tüketicilerin ise online alışverişe yöneldi.

En keskin düşüş turizm sektöründe,
Bir taraftan #EvdeKal çağrıları ve riskler nedeni ile tüketiciler daha önce yapmış oldukları rezervasyonları ve biletleri iptal etmeye ve yeni bir biletleme ya da rezervasyon yapmamayı tercih ettiler.

Bu da turizm, bilet, konaklama, araç kiralama kategorilerinde yüzde 50’den fazla azalmaya neden oldu. Yine aynı şekilde giyim/tekstil, kuyum ve elektronik kategorisinde de yüzde 20’nin üzerinde düşüş var.

 

 

Etiketler :