Türkiye ve Macaristan'dan Sonra Üçüncü Durak: BYD, Avrupa Fabrika Yatırımında Gözünü İspanya'ya Dikti
Türkiye ve Macaristan'daki planlara rağmen, Çinli BYD üçüncü Avrupa fabrikası için İspanya'yı öncelikli aday olarak görüyor. Düşük maliyet ve temiz enerji ağıyla öne çıkan İspanya, Türkiye'deki yatırımın başlamadığı iddialarının gölgesinde yeni üs oluyor.
Çin'in en büyük otomobil üreticisi BYD, Avrupa pazarındaki satış hacmini hızla büyütme hedefi doğrultusunda kıtadaki üçüncü montaj fabrikası için İspanya'yı öncelikli aday olarak belirledi. Konuya yakın iki kaynağın Reuters'a verdiği bilgiye göre, şirket henüz nihai kararını vermemiş olsa da, İspanya'nın diğer ülkelerden daha avantajlı olduğu düşünülüyor.
Elektrikli araçlar çöpe mi gidecek? Trump’tan sert iklim çıkışı
BYD Türkiye'den teknoloji şovu
Clio'nun Başı Dertte! TOGG ensesinde
Konya Yine Avucunu Yaladı! Honda İzmir'e Fabrika Kuruyor
BYD 422 Bin TL'ye Elektrikli Satıyor
Fiyat Listeleri Güncellendi! Dipten Vuruyorlar
Konya Kaçırdı Onlara da Nasip Olmadı
Tercihin Ardındaki Ekonomik ve Enerji Dengesi
Kaynaklar, BYD'nin İspanya'yı tercih etmesinde rol oynayan temel faktörlerin nispeten düşük üretim maliyetleri ve ülkenin temiz enerji ağı olduğunu belirtiyor. BYD İspanya ve Portekiz Ülke Müdürü Alberto De Aza da geçen ay yaptığı açıklamada, İspanya'nın güçlü endüstriyel altyapısı ve ucuz elektriği sayesinde Avrupa üretimini genişletmek için "ideal bir yer" olduğunu vurgulamıştı.
Bu yatırım, Macaristan ve 2026'da açılması planlanan Türkiye'deki fabrikalara ek olarak BYD'nin Tesla gibi rakiplerle küresel rekabetini güçlendirecek stratejik bir hamle olarak görülüyor. Aynı zamanda İspanya'nın, AB fonlarını kullanarak elektrikli araç ve batarya üretiminde Avrupa'nın yeni merkezi olma hedefine de önemli bir destek sağlayacak.

Türkiye ve Macaristan Tesislerinin Durumu
BYD'nin Avrupa'daki genişleme planları arasında yer alan iki fabrika, Macaristan'da inşaat aşamasında olmasına rağmen seri üretim takviminin gelecek yıla ertelendiği iddia edilmişti. Türkiye'de planlanan fabrika yatırımının ise 2026'da devreye alınması beklenirken, basında çıkan son haberlerde Türkiye'deki yatırım yerinde henüz bir faaliyetin başlamadığına dair iddialar yer alıyor.
Öte yandan, İspanya'nın Çin yapımı elektrikli araçlara AB gümrük vergisi oylamasında çekimser kalması, iki ülke arasındaki diplomatik ve ticari ilişkilerin güçlendiğinin bir işareti olarak yorumlanıyor ve BYD'nin kararında etkili olabileceği değerlendiriliyor.

Karar Süreci ve AB Tarifeleri
Şirketin üçüncü tesisle ilgili nihai kararını yıl sonundan önce açıklaması bekleniyor, ancak bu kararın Çinli düzenleyici kurumlar tarafından onaylanması gerekiyor. BYD, AB'nin olası gümrük vergilerinden kaçınmak ve pazar payını kalıcı kılmak amacıyla üç yıl içinde Avrupa'da satılan tüm elektrikli araçlarını yerel olarak üretmeyi hedefliyor.
BYD'nin Avrupa'daki satışları, 2024'ün ilk sekiz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 280 oranında artarak, Çinli devin kıtadaki hızla yükselişini gözler önüne seriyor. İspanya Sanayi Bakanlığı ve BYD yetkilileri konuyla ilgili yorum yapmaktan kaçındı.

