Terkedilmiş Dağ Köyünde Dijital Göçebelere Yeni Yaşam Alanı
Yaşar Üniversitesi öncülüğünde İspanya'nın Alpujarra bölgesinde düzenlenen uluslararası yaz okulunda öğrenciler, terk edilmiş La Cebadilla köyünün şapelini dijital göçebeler için çok amaçlı bir mekâna dönüştürdü.
Yaşar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü, Yunanistan’daki West Attica Üniversitesi ve İspanya’daki ESADA (Endülüs Tasarım ve Sanat Okulu) iş birliğiyle düzenlenen uluslararası yaz okulu serisinin üçüncüsü, İspanya'nın Granada kentine bağlı Alpujarra bölgesinde gerçekleştirildi. Erasmus+ BIP (Yükseköğretim Hareketliliği Karma Yoğun Programlar) kapsamında düzenlenen 2025 Yaz Okulu, bu yıl "Göçebenin Sığınağı" (The Nomad’s Sanctuary) temasıyla dikkat çekti.

Programın merkezinde, terk edilmiş La Cebadilla köyünün şapelinin dijital göçebeler için çok amaçlı bir mekâna dönüştürülmesi yer aldı. Bir dönem hidroelektrik santral işçilerine ev sahipliği yapan köydeki şapel, öğrenciler tarafından ortak yaşam, çalışma ve buluşma alanı olarak yeniden yorumlandı.
Su, peyzaj ve kültürel miras temaları etrafında şekillenen projeler, çağdaş yaşamla geçmişin izlerini harmanlayan özgün tasarım yaklaşımları sundu. Öğrenciler, çevrim içi seminerlerin ardından bölgeye giderek alan gezileri, atölyeler ve yoğun stüdyo çalışmalarıyla projelerini sahada geliştirme fırsatı buldu. Ayrıca, Elhamra Sarayı gibi Dünya Mirası alanlarında da inceleme gezileri gerçekleştirdiler.
Final projeleri, yerel yönetim temsilcileri ve halkın katılımıyla düzenlenen bir sunumda kamuoyuna paylaşıldı. Bu sunumda, bölgenin kültürel belleğini koruyan ve dijital göçebelerin yaşam pratiklerine cevap veren tasarım önerileri öne çıktı.

Yaşar Üniversitesi’nden Dr. Öğr. Üyesi Ebru Karabağ, Öğr. Gör. Sergio Taddonio ve Arş. Gör. Özüm Karadağ’ın yanı sıra ESADA’dan José Antonio González Casares, Carmen Gómez Vélez ve María José Duran Vaquero ile West Attica Üniversitesi’nden Angelos Psilopoulos ve Maria Moira, eğitmen olarak programa katkı sağladı.
Yaz okulunu başarıyla tamamlayan öğrenciler arasında ise Deniz Çıray, Göktuğ Yiğitol, Ceren Çamlıca, Aycan Dede, Ayten Güner, Sevim Çankaya, İrem Türker, Türkay Korkusuz, Gökçe İrem Bozkurt ve Gamze Eneş yer aldı.

Proje Koordinatörleri Ebru Karabağ ve Sergio Taddonio, atölyeye ilişkin değerlendirmelerinde şu ifadeleri kullandı:
"Bu yılki atölyenin amacı, Alpujarra bölgesinin dağlık coğrafyasında su, peyzaj ve kültür arasındaki güçlü bağı vurgulamaktı. Öğrenciler, terk edilmiş La Cebadilla köyünün şapeli için yeniden kullanım senaryoları geliştirerek, mirasın tarihi sürekliliğini günümüzün yaşam biçimleriyle buluşturdu. Tasarım önerileri, dijital göçebeler için çok amaçlı ortak bir mekân kurgularken, bölgenin kültürel belleğini, doğal dokusunu ve topluluk yaşamını bir araya getiren yaklaşımlar sundu."
Kaynak:
