ANTALYA (AA) - LEYLA ATAMAN KOYUNCUOĞLU - Türkiye'nin mermer ihracatının yaklaşık yüzde 50'sinin Antalya Limanı'ndan gerçekleştirildiği bildirildi.
Port Akdeniz Antalya Limanı Genel Müdürü Özgür Sert, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kruvaziyer limanı, konteyner limanı, dökme yük ve marina içeren Antalya Limanının, Türkiye'nin gelişme potansiyeli en yüksek limanları arasında ilk sıralarda yer aldığını söyledi.
Antalya Limanından gerçekleştirilen ticaret hakkında bilgi veren Sert, 700 kilometrelik sahil şeridinin tek ve en kuvvetli çıkış noktasının Antalya Limanı olduğunu ve limandan dünyanın her bölgesinden onlarca ülkeye yüzlerce çeşit mal gönderildiğini, ihracatta en önemli kalemin maden ürünleri olduğunu bildirdi.
Azalan ihracat rakamlarına rağmen konteyner cinsinden ifade edilen yükte bu yılın ilk 5 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 10 büyüdüklerini ve büyümenin de devam ettiğini belirten Sert, "Her şeye rağmen yüzde 10 büyüyebiliyorsak önümüzdeki dönemde daha hızlı koşmamak için bir sebep yok." dedi.
Antalya Limanının 500 TEU yükleme-boşaltma kapasitesi bulunduğunu fakat şu anda kapasite kullanım oranının yüzde 40'lar civarında bulunduğunu kaydeden Sert, "Orta vadeli hedefimiz kapasite kullanımını 500 TEU ya da başka bir ifade ile 500 bin adet konteynere ulaştırmak, yani tam kapasite çalışmak. 2023'ten sonraki hedefimiz ise kapasiteyi 1 milyon TEU'ya yükseltmek. Umarım ticaret gelecekte böyle şekillenir. Yolcu kapasitesi hedefimiz de 1 milyon yolcu." diye konuştu.
- Mermer ihracatının yüzde 50'si Antalya'dan
Maden sektörünün Antalya'nın yanı sıra Isparta, Burdur ve Afyonkarahisar gibi civar illerin de temel ihracat kalemlerinden biri olduğunu anlatan Sert, şöyle devam etti:
"Antalya, Türkiye'nin en büyük ihracat lokasyonlarından biri. Antalya Limanı Çin'e yapılan ihracatın temel çıkış noktası. Çin'e yapılan mermer ihracatının yüzde 50'si Antalya Limanı'ndan yapılıyor. Geçen yıl Türkiye yaklaşık 4 milyon ton mermer ihracatı yaptı, bunun yaklaşık 2 milyon tonu Antalya Limanı'ndan gerçekleştirildi. Türkiye'nin mermer ve maden ürünleri ihracatı dünya ekonomisindeki durağanlıktan dolayı olumsuz etkilendi fakat önümüzdeki yıllarda ihracat rakamlarının daha da artacağını öngörüyoruz."
Bölgenin önemli ihracat kalemlerinden birinin de yaş meyve ve sebze ürünleri olduğunu ifade eden Sert, meyve ve sebze ihracatının önemli bölümünün karayolu ile yapıldığını belirterek, "Günümüzde konteynerle taşıma, konteynerize olma diye ifade edilen taşıma şekli ciddi şekilde gelişiyor. Bunun yaş meyve sebzeye de sirayet edeceğine inanıyoruz. Ürünü soğutuculu konteynerlerle taşımak malın değerini koruyor ve büyük avantajlar sunuyor. Aslında yaş meyve sebzenin karayolu değil de deniz yolu ile gitmesi konusunda hem devletimizin hem de firmaların ciddi bir çabası ve isteği var. Umarım yakın zaman içerisinde başarırız. Karayolunda gerçekleşecek küçük lokal problemlere takılmadan çağın gereklerine uygun şekilde taşıma yapılacağını düşünüyoruz." ifadelerini kullandı.
- 5 yılda 100 milyon liralık yatırım
Global Liman İşletmelerinin son 5 yılda limana 100 milyon liranın üzerinde yatırım yaptığını anlatan Sert, yatırımların halen devam ettiğini bildirdi.
Sert, "Yeni yatırımlarla 40 yıllık liman işletmesinin altyapısını çağın gereklerine uygun hale getirdik. Şu anda işletmedeki hiçbir şey 5 yaşın üstünde değil. Altyapı tamamen yenilendi. Daha büyük kapasiteli gemilere hazır olmak için yatırımlarımıza devam ediyoruz." dedi.
Liman için bu yıl 10 milyon liralık altyapı yatırımı planladıklarını dile getiren Sert, ekipman ve modern teknoloji teçhizatı kullanma konusunda yatırımlara devam ettiklerini vurguladı.
- Demiryolunun önemi
Ticarette liman ile demiryolu bağlantılarının çok önemli olduğunu, Türkiye'de ise demiryolu ile bağlantısı liman sayısının oldukça az olduğunu kaydeden Sert, "Önümüzdeki dönemin kalkınma projelerinden birisi de demiryolunun Antalya'ya ulaşması. Topu topu 90 kilometre mesafesindeki demir yolunun limanımıza ulaşması ülke ve bölge ekonomisi için gerçekten çok büyük bir değer olacak. Eğer limanımıza demiryolu bağlantısı olursa bölge ihracatçısı, ithalatçısı ve sanayici daha düşük maliyetleri yakalayacak." değerlendirmesinde bulundu.
İsminde sadece Antalya geçse de Antalya Limanı'nın aslında Burdur ve Isparta hatta Afyonkarahisar'a da hizmet verdiğini ifade eden Sert, malların daha uygun maliyetlerle taşınması açısından demiryolunun büyük önem taşıdığını vurguladı.
AA