DÜZCE (AA) - ÖMER ÜRER - Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, trafik sigortasında gerçekleştirilen yeni düzenlemenin tüketiciler açısından olumlu olacağını belirterek, "Sigorta şirketleri elbette kar edeceklerdir ama tüketiciye zarar getirmemelidir. Sigorta şirketlerinin, rekabetten çıkıp tamamen kendi çıkarlarını düşünmeleri tüketici açısından olumlu değildi" dedi.
Küçük, AA muhabirine yaptığı açıklamada, vatandaşların gelecekte karşılaşacakları risklere karşı önceden tedbir almak amacıyla sigorta yaptırdıklarını fakat son dönemlerde özellikle trafik sigortasında şirketlerin, sigortanın amacından uzaklaşıp olayın sanki sigorta poliçesi değil de bir mal satımı gibi nitelendirmeye başladığını söyledi.
Sigorta olayına ticaret mantığıyla yaklaşmanın sakıncalarına dikkati çeken Küçük, "İş artık tamamen ticarete dönüşmüş, tüketici mağdur olmaya başlamıştı. Yeni düzenleme tüketici açısından olumlu olacaktır. Son dönemlerde sigorta poliçesi maliyetli olmaya başlamıştı. Biz bu anlayıştan uzaklaşılmasını istiyoruz. Sigorta şirketleri elbette kar edeceklerdir ama tüketiciye zarar getirmemelidir. Sigorta şirketlerinin, rekabetten çıkıp tamamen kendi çıkarlarını düşünmeleri tüketici açısından olumlu değildi" diye konuştu.
- "Her geçen gün trafiğe çıkan araç sayısı artıyor"
Türkiye'de araç kullanımının arttığını anımsatan Küçük, şöyle devam etti:
"Hiçbir tüketici kaza yapmak istemez. Kaza olursa tüketici bundan zaten mağdurdur. Tüketiciden kaynaklanmayan kusurların da tüketiciye yansıtılması doğru değildir. Alkollü araç kullanmak, aşırı hız yapmak, yasak yola girmek gibi karşı tarafın can ve mal güvenliğini tehlikeye atan kişilerin cezai müeyyideleri hem de diğer tedbirlerin uygulanması gerekir. Vatandaş kusur, ağır kusur nedir bunu bilmez. Bu yüzden sigorta var. Yeni düzenleme tüketici açısından olumlu olacaktır fakat tüketiciyi koruyan elinde bulunan sigorta poliçesi olacaktır."
- "(Ağır kusur) kavramı tarifi zor bir kavramdır"
TÜDER Sigorta Komisyonu Başkanı Erhan Ayberk ise vatandaşın, "Ağır kusur, hafif kusur" konularında tam bilgisi olmadığını söyledi.
Bu konuda çeşitli görüşler olduğunu anlatan Ayberk, "Geçmiş dönemde sigorta şirketi ödediği tazminatlarda kendi yorumunu çok geniş tutup her trafik ihlalini ağır kusurmuş gibi değerlendirip ödediği tazminatı geri almaya çalışıyordu. Takdir edersiniz ki bu olay sigorta tüketicisini mağdur edebiliyordu. Düzenleme nispeten konuya açıklık getirmeye çalışmıştır. Bu açıklık getirilirken 'ağır kusur' gibi tarif edilmemiş bir kavramın metinde kalması tezat gibi görülebilir fakat kanunda 'ağır kusur' ifadesi de kalmalıdır" ifadelerini kullandı.
Düzenlemenin tüketiciyi korumaya yönelik bir çalışma olduğunu vurgulayan Ayberk, şunları kaydetti:
"Düzenlemede aşırılıkların engellenmesine çalışılmıştır. Düzenlemedeki ilk ifadede sigortalının terekesine de rücu edilebileceği bir borçlar kanunu hükmüdür. Belli şartlar oluşmuşsa bir borcu ölenin yakınlarından isteyebilirsiniz. Borçlar Kanunundaki bu düzenlemenin tekrar edilmesine gerek görülmüştür. Düzenlemenin medyaya 'vefat etmişse dahi sigortalının borcu yakınlarından tahsil edilecek' diye yansıması kafa karıştırmıştır. Bu konu daha önceden de bu şekildeydi. Sadece ifade edilmiyordu. Her durumda mirasçılardan alınabilir diye bir şey anlaşılmamalıdır. Özellikle mirasçıların mirası reddetmiş olmaları ya da borcu ödeyecek durumda olmamaları başka sonuçlar doğurur. Tüm bunlar zaten trafik sigortalarının ana kaynaklarından biri olan Borçlar Kanunu'nda düzenlenmiştir."
AA