Çin merkezli otomotiv devi BYD’nin Manisa’da kuracağını taahhüt ettiği fabrika, açıklanmasının üzerinden bir yıl geçmesine rağmen henüz hayata geçirilmedi. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, CNBC-e’ye verdiği demeçte, “Sahada herhangi bir faaliyet yok” sözleriyle endişesini dile getirdi.
Vergi Muafiyeti Aldı, Satış Rekoru Kırdı Ama Fabrika Yok
Bağımsız Balıkesir Milletvekili Burak Dalgın, 18 Temmuz 2025 tarihli yazılı soru önergesiyle Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır’a çağrıda bulundu. Dalgın, “BYD vergi muafiyeti aldı, satışlarını katladı; peki ya fabrika?” diyerek kamuoyunun merak ettiği soruyu gündeme taşıdı.
Temmuz 2024’te imzalanan anlaşmayla, BYD’ye yüzde 40 oranındaki ek ithalat vergisinden muafiyet sağlandığı biliniyor. Bu muafiyetin şartı ise Manisa’da otomobil fabrikası kurmak idi.
2025’te Satış Patlaması Yaşadı
BYD, yatırım planına dair hiçbir somut adım atmamasına rağmen, Türkiye pazarında adeta sıçrama yaptı. Dalgın’ın önergesine göre, BYD 2025’in ilk 6 ayında 25 binden fazla araç sattı ve geçen yıla göre satışlarını %784 artırdı. Marka, Türkiye’de en çok tercih edilen otomobil markaları arasına girdi.
TBMM’ye Taşınan Sorular: Vergi Avantajı Karşılıksız mı Kaldı?
Milletvekili Burak Dalgın, Bakan Kacır’a yönelttiği soru önergesinde şu kritik sorulara yanıt istedi:
Manisa’daki fabrika için şu anki durum nedir? Hangi aşamadadır?
Gümrük vergisi muafiyetine karşılık üretim ve istihdam taahhütleri net midir?
Yatırımın aksamaması için herhangi bir teminat alındı mı? Varsa, bu teminatlar nakde çevrilebilir nitelikte mi?
BYD, sağlanan teşviklerle ne kadar ek gelir elde etti?
Macaristan’da duyurulan büyük yatırım karşısında Türkiye’deki yatırım niyeti ne kadar ciddidir?
Kamuoyu Cevap Bekliyor
BYD’nin Manisa’daki fabrika yatırımı, sadece otomotiv sektörü için değil, Türkiye’nin yatırım güvenilirliği açısından da önemli bir test niteliğinde. Vergi muafiyetlerinin karşılıksız kalıp kalmadığı, TBMM gündemine taşınırken, kamuoyu şeffaf ve net açıklamalar bekliyor.
Konya Kaçırdı, Onlara da Nasip Olmadı
BYD’nin yatırım sürecinde Konya da öne çıkan alternatiflerden biriydi. Yerel yöneticiler ve sanayi temsilcileri, yatırımın Konya’ya kazandırılması için büyük çaba sarf etmişti. Ancak tercihin Manisa’dan yana kullanılmasıyla umutlar suya düştü. Şimdi ise Manisa’da da tek bir kazma dahi vurulmamış olması, “Konya kaçırdı ama Manisa da kazanamadı” yorumlarına neden oluyor. Yatırımın bir hayal kırıklığına dönüşme ihtimali, kamuoyunda endişeyle takip ediliyor.
MEMLEKET-ÖZEL HABER