Çin, otomobil pazarında sıfır kilometre araçların hemen ikinci el piyasasına düşmesini önlemek amacıyla yeni bir düzenleme hazırlığında. Çin Sanayi Bakanlığı'nın planına göre, bir aracın ilk tescil tarihinden itibaren 6 ay boyunca yeniden satılması yasaklanacak. Bu uygulama, Türkiye'de yıllardır yürürlükte olan 6 ay 6 bin kilometre kuralına benzer bir tedbir olarak öne çıkıyor.
Bayi ve Üreticiler Sorumluluk Altında
Plan kapsamında, yeni araçların satış öncesi sigortalanması ve ruhsatlandırılması zorunlu tutulacak. Böylece otomobil üreticileri ve bayiler, satış hedeflerini sağlarken, araçların satış sonrası hızlı ikinci el piyasaya sürülmesinden kaynaklanan haksız rekabetin önüne geçilecek. Çin'in önemli otomobil markalarından Chery ve BYD gibi şirketler, bayilerin bu tür ihlallerinden sorumlu tutulacak.
Türkiye’de Uygulanan Model Çin’de de Örnek Alınıyor
Türkiye’de Ticaret Bakanlığı tarafından uzun süredir uygulanan ve sıfır kilometre araçların satış sonrası 6 ay ya da 6 bin kilometre kuralına tabi tutulduğu sistem, Çin tarafından da benimseniyor. Türkiye'deki bu önlem, bayilerin sıfır araçları fahiş fiyatlarla ikinci el olarak satışa sunmasının önüne geçmek amacıyla alınmıştı. Çin’de de benzer bir uygulamanın hayata geçirilmesi, her iki ülkede otomotiv sektöründeki "mantıksız rekabet" ve spekülasyonlara karşı ortak bir duruş olarak değerlendiriliyor.
Çin Hükümeti Otomotiv Piyasasında Düzenleme Yolunda
Çin hükümeti, geçtiğimiz aylarda Great Wall Motor CEO’su Wei Jianjun’un sıfır kilometre araçların hemen ikinci el olarak satılmasının önüne geçilmesi çağrısının ardından, yerel otomobil sektöründe yaşanan sorunlara karşı adımlar atıyor. Çin Otomobil Üreticileri Birliği ve Çin Otomobil Satıcıları Birliği gibi önemli kuruluşlar da bu düzenlemeleri destekliyor ve kullanılmış araç satışlarının daha şeffaf ve kontrollü hale gelmesini amaçlayan yeni kod sistemleri öneriyor.