Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan yeni taslakla, Fiyat Etiketi Yönetmeliği'nde köklü değişiklikler yapılması hedefleniyor. Bu değişiklikler özellikle yiyecek ve içecek sektöründe şeffaflığı artırırken, indirimli satışlarda tüketicinin korunmasını sağlayacak yeni düzenlemeler getiriyor.
Yeni Tanımlar ve Açıkta Satılan Ürünlere Düzenleme
Yönetmelik taslağına göre, "Dara" ve "Karekod" gibi yeni tanımlar yürürlüğe girecek.
Dara: Açıkta satılan ürünlerin tartıldığı kap veya ambalajın ağırlığı olarak tanımlanıyor.
Karekod: Fiyat listesine erişimi sağlayan görsel bir araç olarak açıklanıyor.
Ayrıca açıkta satılan ürünlerin net miktarını belirlerken daranın düşürülmesi zorunlu hale geliyor. Bu sayede tüketici, yalnızca ürünün gerçek ağırlığı üzerinden ücretlendirilecek.
Elektronik Fiyat Gösterimi ve Hizmet Sektörüne Yenilikler
Kitap, dergi ve gazete gibi ürünlerde satış fiyatlarının gösteriminde elektronik cihazların kullanılması mümkün olacak. Ancak bu cihazların:
Çalışır durumda,
Kolayca ulaşılabilir,
Ve yeterli sayıda olması gerekecek.
Hizmet sektöründe de önemli değişiklikler planlanıyor. Lokanta, restoran, kafe, pastane gibi yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmelerin:
Tarife ve fiyat listelerini iş yerinin giriş kapısının önüne (birden fazla kapı varsa her birine),
Masaların üzerine kolayca görülebilir ve okunabilir şekilde asması veya yerleştirmesi zorunlu hale getiriliyor.
Karekod ile Fiyat Listesi ve Veri Paylaşımı Zorunluluğu
Yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmelerde masalarda fiyat listeleri karekod ile de gösterilebilecek. Ancak tüketicinin talep etmesi halinde basılı fiyat listesinin ayrıca sunulması zorunlu olacak.
Ayrıca, sunulan tüm ürünlerin tarife ve fiyat listelerinde yer alması da mecburi olacak.
Taslak düzenlemeye göre, Bakanlıkça belirlenen kriterlere sahip işletmeler, fiyat listelerine ilişkin verileri Bakanlık tarafından oluşturulacak sisteme aktarmakla yükümlü olacak. Bu veriler:
İlgili kurum ve kuruluşlarla,
Ve kamuoyuyla paylaşılabilecek.
Veri aktarımının usul ve esasları ise Bakanlık tarafından belirlenecek ve kamuoyuna ilan edilecek.
İndirimli Satışlarda Tüketiciyi Koruma
İndirimli satışlara ilişkin önemli bir değişiklik de taslakta yer alıyor.
Buna göre, indirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirim öncesi satış fiyatı, indirimin uygulandığı tarihten önceki 10 gün içinde uygulanan en düşük fiyat olacak.
Meyve, sebze gibi çabuk bozulabilen ürünler ve hizmetlerde ise indirim oranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyat esas alınacak.
Mevcut düzenlemede bu süre 30 gün olarak belirlenmişti.
Bu değişiklikle, tüketicinin yanıltılmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Yürürlük ve Yetki
Yönetmelik, yayımı tarihinde yürürlüğe girecek. Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütecek.
Daha önce bu yetki Gümrük ve Ticaret Bakanı’na aitti.