Yüksek Seçim Kurulu’nun yasa gereği kapatılacak belde belediyelerinin yerel seçimlere girmesine kara vermesi Konya’daki beldelerde yaşayan vatandaşlar tarafından memnuniyetle karşılandı. Karara sevinen Doğanhisar’ın Ayaslar beldesi halkı “Umutla beklediğimiz karar açıklandı. Sonuçlarının hayırlı olmasını temenni ediyoruz” görüşünde
Yüksek Seçim Kurulu, belde belediyelerinin yerel seçimlere gireceğine karar verdi. İdari dava açma tarihinin 6 Şubat 2009'a kadar süreceğini bildiren YSK'nın kararıyla nüfusu 2 binin altındaki belde belediyeleri de seçime girebilecek. Belde belediyelerin kapanmasını öngören kanun 22 Mart'ta Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girmişti. Danıştay ise yasanın yürürlük tarihinin Anayasa Mahkemesi'nin gerekçeli kararının yayınlandığı 6 Aralık olduğuna hükmetti. Danıştay'ın içtihat kararına göre de 6 Aralık'a kadar nüfusunun 2 binin üzerinde olduğunu ispat eden belediyeler kapanmayacak.
YSK, Anayasa Mahkemesi'nin kararının belde belediyelerinin, Danıştay'a dava açmaları durumunda seçimlere girmelerine karar verdi. YSK üyeleri, dün Danıştay 8. Dairesi'nin kararını değerlendirdi. Danıştay'ın kararını dikkate alan YSK, bu durumda olan tüm belediyelerin dava açma hakları bulunduğunu kabul ederek, belediyelerin seçimlere girmelerine karar verdi. Karara göre bu belediyelerde başkan aday adayı olmak isteyenlere resmi görevlerinden istifa etmeleri için ek süre tanınacak. Aday adayı olmak isteyenler 31 Aralık'a kadar istifalarını verebilecek. Bu belde belediyeleri, nüfus sayım sonuçlarına karşı dava açtıklarına dair belgeleri de başkanlığa iletecek.
BAŞBAKAN SERT ÇIKTI
YSK'nın nüfusu 2 binin altında olan ve kapatılmasına karar verilen belde belediyelere seçim yolunu açması Başbakan Erdoğan'ı kızdırdı.
Gazetecilerin gündeme ilişkin soruları üzerine yaptığı açıklamalar.:
"Bu belediyelerimizin tamamından bir tane mimar, mühendis bulamazsınız. Böyle sıkıntıların olduğu yerler.
800 civarında AK Partili belediyeler olduğu halde böyle bir karar aldık. Amacımız siyasi rant elde etmek değil. Kararı alan merci TBMM'dir, yasama organıdır.
Doğrusu yeni bir şey öğrendim. Demek ki ikinci bir Anayasa mahkemesi daha çıktı. Bir tane var, ikincisi yok. Yasama organının çıkardığı kanunlarda tasarruf yetkisi sadece Anayasa Mahkemesi'ndedir.
Beni şaşırtan bir karar oldu. YSK bu karara uymuştur. Seçimlere girer mücadelemizi yaparız, ama bütün o belediyeler hizmet noktasında kaybetmiştir. Önemli olan oraya hizmeti verecek kurumdur. Kurumun gücü yok, güç olmayınca hizmet gitmez."
Murat Güzel-Memleket
Konya'da nüfusu 2 bin altındaki belediyeler ve nüfusları şöyle:
İlçesi Belediye Adı: Nüfusu:
KARATAY Yarma 1.516
Hayıroğlu 1.157
MERAM Hatunsaray 725
Kavak 1.002
Kızılören 1.400
İnlice 1.081
Sağlık 816
Çarıklar 1.147
Karadiğin 1.737
SELÇUKLU Başarakavak 1.386
Sızma 1.860
Yükselen 3380
AKÖREN Avdan 1.087
Kayasu 918
AKŞEHİR Atakent 1.413
Engili 1.357
Gölçayır 992
Yazla 1.501
Reis 1.259
BEYŞEHİR Esence 1.652
Bayafşar 1.070
Emen 801
Gökçimen 1.030
Gölyaka 861
Kurucaova 1.455
Sevindik 1.035
Üstünler 1.335
Yeşildağ 1.948
Yenidoğan 1.553
Adaköy 656
Akçabelen 1.313
Kayabaşı 834
BOZKIR Hisarlık 1.438
Sorkun 1.184
Hamzalar 1.577
Üçpınar 1.182
Dereiçi 1.655
Söğüt 714
Çağlayan 1.349
Dereköy 1.143
Harmanpınar 880
CİHANBEYLİ İnsuyu 1.638
Büyükbeşkavak 1.587
Kelhasan 1.837
ÇELTİK Küçükhasan 1.253
ÇUMRA Arıkören 994
Güvercinlik 1.494
Türkmencamili 967
Dinek 582
Apa 909
Yenisu 1.286
DERBENT Çiftliközü 935
DEREBUCAK Gencek 1.117
Pınarbaşı 761
Göymen 1.942
DOĞANHİSAR Ayaslar 1.899
Çınaroba 1.102
Deştiğin 1.553
Karaağa 1.959
Koçaş 942
Konakkale 1.045
Yenice 1.340
EMİRGAZİ Işıklar 1.267
EREĞLİ Kutören 1.747
Sazgeçit 1.917
GÜNEYSINIR Alanözü 857
Aydoğmuş 446
HADİM Bağbaşı 1.065
Bolat 876