Avrupa pazarında yaşanan ekonomik daralma, imalat sektörünü derinden sarsmaya devam ediyor. Beyaz eşya markası Bosch'un iki fabrikasında üretimi durdurma kararının ardından, şimdi de otomotiv devi Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Fiat) birçok Avrupa tesisinde üretime ara vereceğini duyurdu. Bu peş peşe gelen kötü haberler, sektördeki yüz binlerce çalışanı endişeye sevk ediyor.
Maliyetler Artıyor, Talep Düşüyor
Ekonomik verilere göre, Avrupa'daki üretim maliyetleri en kârlı lokasyonlara kıyasla %15 ila %35 oranında daha pahalı hale geldi. Bu maliyet artışlarına bir de zayıflayan talep eklendi. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) verileri, Temmuz ayında satışların %8,1 oranında gerileyerek 1.192.746 adede düştüğünü gösteriyor.
Stellantis'in Avrupa performansı da bu tabloyu yansıtıyor. Opel, Citroën, Fiat, DS ve Lancia markalarında düşüş yaşanırken, Peugeot, Jeep ve Alfa Romeo'nun ufak artışları şirketin genel düşüşünü engelleyemedi.
350 Bin İş Risk Altında
Sektör uzmanları, bu eğilimin devam etmesi halinde, özellikle otomotiv yedek parça sektöründe 300.000 ila 350.000 kişinin işinin risk altında olacağı uyarısında bulunuyor. Beyaz eşyadan otomotive uzanan bu kriz dalgası, Avrupa ekonomisi üzerindeki baskıyı artırırken, dev şirketlerin üretim durdurma kararları, yüz binlerce çalışanı diken üstünde bekletiyor. Alınan kararların kısa süreli mi yoksa daha uzun soluklu bir küçülmenin işareti mi olduğu ise belirsizliğini koruyor.