
İzinsiz alışverişte banka sorumlu tutuldu
İstanbul’da kredi kartından izni olmadan alışveriş yapıldığını belirten H.D. isimli tüketici, bankaya karşı açtığı davayı kazandı. Mahkeme, bankanın kusurlu olduğuna hükmederek paranın faiziyle iadesine karar verdi.
İstanbul’da yaşayan H.D., kendisine ait kredi kartından bilgisi ve onayı olmaksızın internet üzerinden 13 bin 350 TL'lik alışveriş yapıldığını fark edince, bankasına başvurarak işlemin düzeltilmesini talep etti. H.D., kart bilgilerinin kötü niyetli kişilerce ele geçirildiğini ve hiç işlem yapmadığı bir bankanın alt şirketi aracılığıyla harcama yapıldığını belirterek, hem ilgili şirketten zararının karşılanmasını istedi hem de Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulundu.
Tüketici hakem heyeti başvuruyu reddetti
Savcılığın soruşturması sürerken, H.D. zararının karşılanması amacıyla Eyüpsultan İlçe Tüketici Hakem Heyetine başvuruda bulundu. Avukatı aracılığıyla sunulan dilekçede, iki farklı karttan toplamda 6 işlemle 13 bin 350 TL harcama yapıldığı belirtildi. Ancak heyet, "dolandırıcılık şüphesi bulunduğu" gerekçesiyle konunun adli makamların görev alanına girdiğini ve kendilerinin görevsiz olduğunu belirterek başvuruyu reddetti.
Tüketici Mahkemesi: Banka kusurlu, para iade edilsin
H.D., bu kez konuyu İstanbul 10. Tüketici Mahkemesi’ne taşıdı. Mahkemenin atadığı bilirkişi, söz konusu işlemlerin 3D Secure onayıyla gerçekleştiğine dair hiçbir veri sunulmadığını belirtti. Bankanın işlem güvenliğine ilişkin belge sunamaması üzerine mahkeme, bankanın kusurlu olduğuna hükmetti.
Mahkeme, 13 bin 350 TL'nin 29 Mart 2024 tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle H.D.’ye ödenmesine, yargılama gideri olan 3 bin 42 TL ile birlikte karar ve başvuru harçlarının da bankadan tahsil edilmesine hükmetti.
“Onay ve uyarı mesajı gelmediyse banka sorumludur”
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu, davayı yakından takip ettiğini ve kararın tüketici açısından önemli bir emsal teşkil ettiğini vurguladı. Ağaoğlu, "İnternet bankacılığı sistemini kuran banka, müşterinin kötü niyetli olmadığını ispat edemezse sorumludur" dedi.
5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu'na göre, tüketici, izinsiz harcamayı 24 saat içinde bildirirse sadece 150 TL’den sorumlu tutulabiliyor. Ancak banka onay SMS’i, şifre ya da uyarı mesajı göndermemişse, bu süre sınırı da ortadan kalkıyor. Ağaoğlu, "Bu olayda tüketiciye ne mesaj gönderilmiş ne de uyarı yapılmıştır. Banka, her türlü güvenliği almakla yükümlüdür" diye konuştu.
“Tüketiciler harcamalarını sık sık kontrol etmeli”
Ağaoğlu, benzer olayların çok sayıda tüketicinin başına geldiğini belirterek, "Banka, işlem yapan kişinin gerçek müşteri olup olmadığını tespit edecek altyapıyı kurmak zorunda. Aksi halde sorumluluk bankadadır" dedi. Tüketicilerin de kart hareketlerini düzenli olarak kontrol etmeleri gerektiği uyarısında bulundu.
Kaynak: