İkincielde Fiyatlar Rekor Kırabilir! Yapay Zeka Talebi Sıfıra Kıtlık Getirecek
Semiconductor Manufacturing International (SMIC), 2026’da yapay zekâya yönelik talebin bellek arzını zorlayabileceği ve otomobil üretiminde yeni bir çip krizine yol açabileceği uyarısında bulundu. Gözler ise ikinciele çevrildi.
Çip üreticileri, yapay zekâ uygulamalarına yönelik artan talep nedeniyle otomotiv ve tüketici elektroniği sektörlerinde yeni bir üretim sıkıntısı yaşanabileceği konusunda uyarıyor. Semiconductor Manufacturing International (SMIC) Eş-CEO’su Zhao Haijun, büyük üreticilerin Nvidia için yapay zekâ hızlandırıcılarına öncelik vermesiyle bellek arzının yetersiz kalabileceğini belirtti.
Zhao, Çinli şirketlerin bellek teminindeki belirsizlik ve yapay zekâ kaynaklı güçlü talep nedeniyle 2026 başı için sipariş vermekte tereddüt ettiğini ifade etti. SMIC, Huawei Technologies gibi firmalara üretim gerçekleştiriyor ve Kioxia Holdings ile birlikte arz-talep dengesizliğine dikkat çekiyor. SK Hynix ve Samsung’un Nvidia bileşenlerine öncelik vermesi, otomotiv, akıllı telefon ve tüketici elektroniği sektörlerinde baskı yaratıyor.
Zhao, mevcut talebin SMIC’in kapasitesini aştığını ve 2025 sermaye harcamalarının 2024’teki 7,33 milyar dolar seviyesinin üzerinde veya aynı düzeyde kalacağını kaydetti. Çinli çip üreticilerinin kapasite artırma sürecini hızlandırdığına işaret eden Zhao, Çin’in 2026’da ASML gelirindeki payının 2024 ve öncesinde verilen büyük siparişlerden kaynaklandığını vurguladı.
Koronavirüs pandemisi sırasında üretim duraklamaları ve tedarik zincirindeki aksaklıklar nedeniyle 2021’de 9,5 milyon, 2022’de ise 3 milyon otomobil üretilememişti. Pandemi sonrası 2023’te çip krizi sona ermiş ve otomobil piyasasında sıfır otomobil bolluğu yaşanmıştı.
Ancak otomobillerin giderek daha fazla elektronik bileşenle donatılması, her modelde çeşitli çiplere ihtiyaç duyulmasına yol açıyor. Uzmanlar, yapay zekâ odaklı üretim öncelikleri nedeniyle otomotiv sektörünü ilgilendiren çip üretimine daha düşük pay ayrılmasının 2026’da otomobil üretiminde kısıtlamalara neden olabileceği uyarısında bulunuyor.

Pandemi döneminde çip krizinin etkisiyle sıfır otomobil kıtlığı yaşanmış, bu durum ikinci el otomobil fiyatlarının hızla yükselmesine yol açmıştı. Uzmanlar, 2026’da yapay zekâ odaklı çip talebi nedeniyle benzer bir arz sıkıntısı yaşanması durumunda, ikinci el piyasasında fiyat baskısının yeniden artabileceğine dikkat çekiyor.
