Elektrikli araç sahiplerine müjde: Şarj hizmetine yeni standartlar
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Şarj Hizmeti Yönetmeliği'nde kapsamlı değişikliklere hazırlanıyor.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araç kullanımının hızla arttığı Türkiye’de şarj altyapısını güçlendirmek ve kullanıcı deneyimini geliştirmek amacıyla Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde kapsamlı değişiklikler içeren bir taslak hazırladı. Yeni düzenlemeler hem sektörün rekabetini artırmayı hem de tüketicilere daha kaliteli hizmet sunmayı hedefliyor.
Esnek fiyatlandırma ve yeni şarj noktası tanımı geliyor
Taslak çalışmaya göre, şarj hizmeti ücretlerinde esnek fiyatlandırmaya izin verilerek yoğunlukların önüne geçilecek. Şirketler belirli saatlerde ve lokasyonlarda indirim yapabilecek. Böylece hem rekabetçi yapı güçlenecek hem de kullanıcıların daha avantajlı tarifelere erişmesi sağlanacak.
Yeni düzenlemeyle mevzuata şarj noktası tanımı ekleniyor. Lisanslı şirketlerin belirli bir soket kapasitesine ve coğrafi yaygınlığa sahip olması zorunlu hale gelirken, mevcut işletmelere bir yıllık uyum süresi tanınacak.
Mobil istasyonlara lisans ve roaming kuralları netleşiyor
Taslak düzenlemeyle mobil şarj istasyonlarının lisanslı şirketler tarafından da işletilebilmesi mümkün olacak. Böylece yoğun dönemlerde ve acil durumlarda erişilebilir alternatiflerin artırılması planlanıyor.
Ayrıca roaming (ortak ağ) uygulamalarına yönelik hukuki çerçeve güçlendiriliyor. Şirketler arasında yapılan ortak ağ anlaşmaları EPDK’ya bildirilecek ve gerektiğinde usul esaslar kurum tarafından belirlenecek.
Otoyollarda kredi kartı zorunluluğu başlıyor
Kullanıcıların ödeme seçeneklerinin artırılması için, 1 Temmuz 2026’dan sonra otoyol ve devlet yollarındaki tüm DC istasyonlarda en az bir kredi kartı entegrasyonu zorunlu olacak. Böylece sürücülerin uygulama kullanmadan da hızlı ödeme yapabilmesi sağlanacak.
Verimlilik: Batarya yüzde 85’i geçince şarj sonlandırılabilecek
Verimlilik ve kaynak yönetimi kapsamında, batarya doluluğu yüzde 85’i aşan araçlarda şarj işlemi sonlandırılabilecek. Ayrıca güç yönetimi uygulamalarına yasal zemin hazırlanarak şebeke kapasitesinin daha verimli kullanılması amaçlanıyor.
Çağrı merkezi zorunluluğu ve ISO 27001 şartı geliyor
EPDK, hizmet kalitesini artırmak için çağrı merkezi kurulmasını zorunlu hale getiriyor. Arızalı istasyonlara müdahale sürelerinin takip edilmesi ve kullanıcı desteğinin güçlendirilmesi planlanıyor.
Şarj yazılım sistemleri için ISO 27001 bilgi güvenliği sertifikası zorunluluğu getirilirken, istasyonlarda hem ağ işletmecisinin hem de istasyon işletmecisinin markasını kullanabilmesine olanak tanınacak.
Elektrikli araç sahiplerinden yoğunluk, arıza ve destek sınırı talebi
Elektrikli araç kullanıcıları, akıllı telefon uygulamalarında aktif görünen ancak sahada çalışmayan istasyonların büyük sorun yarattığını belirterek bu alanın daha sık denetlenmesini istedi. Ayrıca arızalara müdahale sürelerinin net şekilde takip edilmesi ve sınırlandırılması talep edildi.
Bazı kullanıcılar, yoğunluğun azalması ve evden şarjın teşvik edilmesi için yıllık 5 bin kWh şarj desteği sınırının 7 bin kWh’a çıkarılması gerektiğini ifade etti.
Kaynak:
