Coğrafi İşaretli İstanbul Simidi İçin Yetkili Fırınlar Belirleniyor
İstanbul Ticaret Borsası (İTB), 8 Ekim 2025'te tescillenen coğrafi işaretli İstanbul simidini satacak fırınları belirleme sürecini başlattı.
İstanbul Ticaret Borsası Genel Sekreter Yardımcısı İsmail Şen, coğrafi işaret tescil belgesinin alınmasının ardından simidin markalaşması yolunda önemli bir aşamaya geçildiğini ifade etti. Şen, İTB'nin belirlediği standart reçeteye uygun üretim yapan fırınlarla çalışacaklarını belirterek, "İstanbul'da birçok fırın var ancak bizim hazırladığımız reçeteye uygun üretenlere coğrafi işaretli İstanbul simidini satma izni vereceğiz" dedi.
Tescil için 13 Ağustos 2024'te Türk Patent ve Marka Kurumuna (TÜRKPATENT) başvurduklarını hatırlatan Şen, yaklaşık bir yıl süren sürecin sonunda 8 Ekim 2025'te tescil belgesini aldıklarını aktardı. Tarihi kaynaklara göre 1525 yılından bu yana İstanbul'da üretildiği bilinen simidin, coğrafi işaret tesciliyle birlikte korunması ve gelecek nesillere aktarılması hedefleniyor.
İstanbul Simidinin Ayırt Edici Özellikleri Netleşti
TÜRKPATENT tarafından verilen tescil belgesi, İstanbul simidinin ayırt edici özelliklerini de net bir şekilde tanımladı. Buna göre;
Malzeme ve Hazırlık: Buğday unu, su, tuz, yaş maya, pekmez ve susam kullanılır. Hamur 45 dakika yoğrulup 20-25 dakika mayalandırılır.
Şekillendirme: 110-140 gram ağırlığındaki hamur parçaları, mermer üzerinde açılır ve çift fitil örgü şeklinde bağlanarak şekillendirilir.
Pekmezleme: En önemli ayırt edici unsur olan bu işlemde, simitler soğuk (oda sıcaklığındaki) pekmeze (keçiboynuzu, incir, üzüm veya dut pekmezi) batırılır ve ardından susama bulanır. Pekmez çözeltisi suyla seyreltilerek hazırlanabileceği gibi, kaynatılıp soğutulduktan sonra da kullanılabilir.
Ağırlık ve Çap: Pekmez kaynatılmadan yapılanların pişmiş ağırlığı 120-130 gram, kaynatılıp soğutulduktan sonra yapılanların ağırlığı ise 100-105 gramdır. Çapı 12-15 santimetre arasında ve yuvarlak şekillidir.
İTB, belirlenecek ilk fırınların duyurusunu kısa süre içinde yapmayı planlıyor. Bu süreç, coğrafi işaretli ürünlerin denetimini ve kalitesini güvence altına alarak tüketicinin doğru ürüne ulaşmasını sağlayacak.

Kaynak: