
Çin'de kepenk kapatıp Türkiye'de temel atıyor: BYD iki kıtada iki ayrı hikâye yazıyor
Çinli otomotiv devi BYD’nin Shandong bölgesinde 20'den fazla mağazası kapandı. Marka, bayi krizinin ortasında kaldı. Türkiye’de ise yatırım planı sürüyor.
Türkiye’de Manisa’ya kuracağı fabrika ile gündeme gelen Çinli elektrikli araç üreticisi BYD, bu kez iç pazardaki gelişmelerle dikkat çekiyor. Çin’in Shandong bölgesinde şirketin birçok mağazası apar topar kapatıldı.
20’den fazla mağaza kapandı
Jinan Times gazetesinin haberine göre, Shandong bölgesinde faaliyet gösteren en az 20 BYD bayisi kepenk indirdi. Mağazaları işleten Qiancheng Holdings isimli şirketin finansal darboğaza girdiği ve 1000’in üzerinde müşterinin bu durumdan doğrudan etkilendiği belirtildi.
Garanti ve servis hizmetleri riske girdi
Çinli yetkililer, mağazaların kapanmasının ardından mevcut BYD sahiplerinin garanti ve satış sonrası hizmetlere ulaşmakta zorlanabileceğini duyurdu. Qiancheng Holdings’in yıllık cirosunun bir dönem 416 milyon dolar olduğu, bünyesinde ise 1200 kişi çalıştığı kaydedildi.
Krizin nedeni: Bayi politikası mı, hızlı büyüme mi?
Qiancheng Holdings, 17 Nisan’da yayımladığı bir mektupta, BYD’nin bayi politikasında yaptığı değişikliklerin şirketin nakit akışını zora soktuğunu öne sürdü. BYD ise iddiaları reddederek, sorunun şirketin aşırı hızlı büyümesinden kaynaklandığını ve kendilerinin destek sağladığını açıkladı.
Doğrudan satış modeli öne çıkıyor
Reuters haber ajansının analizine göre Çin otomotiv sektöründe genel bir dönüşüm süreci yaşanıyor. Tüketimin azalmasıyla birlikte birçok marka, bayileri aradan çıkararak doğrudan satış modeline geçiş yapıyor. BYD ise bu süreçte hem bayi krizleriyle hem de uluslararası iş gücü iddialarıyla sık sık gündeme geliyor.
Türkiye yatırımında değişiklik yok
Yaşanan krize rağmen, BYD’nin Türkiye’deki yatırım planlarında şu an için bir değişiklik bulunmuyor. Şirket, Manisa’da kurmayı planladığı fabrika ile Türkiye pazarında kalıcı olmayı hedefliyor.