Mağdurlar, adli görüşme odalarında "daha rahat" ifade veriyor

Mağdurlar, adli görüşme odalarında "daha rahat" ifade veriyor

Adli süreç içerisinde yer alan mağdur ve suça sürüklenen çocuklar ile cinsel suç ve aile içi şiddet mağdurlarının ifade ve beyanlarının alınması sırasında kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamak amacıyla Anadolu Adalet Sarayı'nda faaliyete geçirile

İSTANBUL (AA) - FİLİZ KINIK - ALİ CEVAHİR AKTÜRK - Adli süreç içerisinde yer alan mağdur, tanık ve suça sürüklenen çocuklar ile cinsel suç ve aile içi şiddet mağdurlarının ifade ve beyanlarının alınması sırasında kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamak amacıyla Anadolu Adalet Sarayı'nda faaliyete geçirilen Adli Görüşme Odaları'ndan 63 mağdur hizmet aldı.

Adalet Bakanlığı'nca, suç mağduru çocuklar ile şiddet mağduru kadınların ifade ve beyanlarının alınmasında kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamak amacıyla Türkiye'deki birçok adliyede 3 Nisan 2017'de faaliyete geçirilen Adli Görüşme Odaları, mağdurlara hizmet vermeye devam ediyor.

Görüşme, gözlem ve bekleme odası olmak üzere 3 bölümden oluşan Adli Görüşme Odaları'nda fail ve mağdurun yüz yüze gelmesinde sakınca bulunan durumlarda, suça sürüklenen çocuklar, aile içi şiddet mağdurları ve diğer suç mağdurlarının psikolog, pedagog ve sosyal hizmet görevlilerince beyanları alınıyor.

Çocuklar ve kırılgan grupta yer alan mağdurlar için ikincil mağduriyet oluşturmamak amacıyla özel hazırlanan odalarda, özellikle mağdur çocukların kendilerini rahat hissetmeleri için oyuncak, kağıt-kalem, boyama kiti, satranç gibi materyaller bulunuyor.

Adli Görüşme Odaları'nın kullanımına ilişkin bir yaş sınırlaması bulunmazken, daha çok kırılgan yapıya sahip, sanıkla yüz yüze gelmek istemeyen veya yüz yüze gelmesinde sakınca bulunan mağdurların daha güvenli bir ortamda ifade veya beyanlarının alınması amaçlanıyor.

Böylelikle mağdurların soruşturma veya kovuşturma aşamasında tekrar tekrar adliyeye gelerek ifadesinin alınması sırasında mağdur olmasının ve örselenmesinin önüne geçilmesi hedefleniyor.

Bu kapsamda Anadolu Adalet Sarayı'nda hizmete sunulan 2 ayrı Adli Görüşme Odası'ndan faaliyete başlanılan 3 Nisan 2017 tarihinden bu yana 146 görüşme talebi alındı.

Bu taleplerden 63'ü mağdurlarla görüşme şeklinde gerçekleşirken, 36 mağdurla yapılacak görüşme ise randevu gününü bekliyor. 47 görüşme ise mağdurların gelmemesi gibi nedenlerle gerçekleştirilemedi.

Anadolu Adalet Sarayı'ndaki Adli Görüşme Odaları'nda, 42 uzman nöbet tutma usulü ile görev yapıyor.

- Adliyeler bünyesinde özel bir alan

Anadolu Adalet Sarayı'ndaki Adli Görüşme Odaları'na ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Anadolu Cumhuriyet Başsavcıvekili Ramazan Öksüz, çocuğun üstün yararı ilkesi uyarınca, adli süreç içinde yer alan mağdur, tanık, suça sürüklenen çocuklar, cinsel suç ve aile içi şiddet mağdurları ile diğer kırılgan gruba dahil mağdurlarla uygun ortam ve yöntemle görüşme yapılmasını sağlamak üzere adliyeler bünyesinde özel bir alan olarak Adli Görüşme Odaları kurulduğunu söyledi.

Adli Görüşme Odaları'nın bekleme, görüşme ve gözlem olmak üzere 3 bölümden oluştuğunu belirten Öksüz, bekleme odasının görüşme yapılacak kişinin ve yakınlarının işlem öncesinde bekleyebileceği, işleme hazırlanacağı, adli görüşmeci ve avukatıyla birebir görüşme yapacağı bölüm olduğunu anlattı.

Öksüz, görüşme odası bölümünde, görüşme yapılan kişi ile uzmanın sesli ve görüntü kaydı alınarak birebir görüşme gerçekleştirildiğini belirterek, bu bölümde görüntü kaydı ve aktarımı için iki kamera, ses kaydı ve aktarımı için mikrofon ve kulaklık sistemi bulunduğunu kaydetti.

Gözlem odasının ise adli görüşme sırasında ilgili hakim ve cumhuriyet savcısı ile birlikte hazır bulunabileceği oda olduğunu dile getiren Öksüz, bu odadaki ilgili kişilerin görüşme odasından yapılan görüşmeyi görüntülü ve sesli bir şekilde izleyebildiklerini anlattı.

Başsavcıvekili Ramazan Öksüz, adli görüşme sırasında görüşme odasına görüşme yapılacak kişi ve uzman ile gerekmesi halinde tercüman dışında kimsenin alınmadığını vurgulayarak, şöyle devam etti:

"Uzman, görüşme öncesinde görüşme yapılacak kişiye görüşmenin niteliğini, yapılacak işlemleri, görüşmenin sesli ve görüntülü olarak aktarıldığını, görüşmenin kaydedilip kaydedilmediğini ve kimler tarafından takip edildiğini anlayabileceği bir dille anlatılır. Hakim, cumhuriyet savcısı, vekil ve diğer ilgililer, SEGBİS (Ses ve Görüntü Bilişim Sistemi) bağlantısı mümkünse duruşma salonundan ya da gözlem odasından görüşmeyi takip eder, sorularını mikrofon veya ekran vasıtasıyla adli görüşmeyi gerçekleştiren uzmana iletir. Uzman, kendisine iletilen soruyu görüşme yapılan kişinin durumuna uygun bir dille aktarır, varsa ek soruları aynı usulle yöneltir."

- Mağdur ve yakınları Adli Görüşme Odaları'ndan memnun

Anadolu Adalet Sarayı'nda, Adli Görüşme Odaları'nı kullanan mağdurlar, yakınları veya avukatlarına uygulama hakkında görüşlerini belirtmeleri amacıyla anket şeklinde düzenlenen formlar veriliyor.

Doldurulan formlar "dilek ve öneri" kutusuna atılırken, mağdur yakınları, çocukların özellikle bu odalarda ifadelerinin alınmasından memnun olduklarını, sistemin hem mağdur, hem de suça sürüklenen çocuklar açısından faydalı olduğunu düşündüklerini belirtiyor.

Çocukların ifadelerinin ayrı bir ortamda, uzman aracılığıyla ve sanıkla yüz yüze gelmeden alınmasının güzel bir uygulama olduğunu dile getiren mağdur yakınları, duruşma öncesi yaşanan stresin görüşme odaları sayesinde son bulduğunu ifade ediyor.

Mağdur yakınları, özellikle mağdur çocukların adli görüşme odalarında psikolojik baskıyı daha az hissettikleri belirtirken, mağdurlar ise "görüşme odasında kendimi daha iyi hissettim", "rahat bir şekilde ifade verdim", "odayı beğendim" şeklinde memnuniyetlerini bildiriyor.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Önceki ve Sonraki Haberler