Zilhiccenin ilk on gününün özelliklerinden

Muhterem kardeşlerim zilhiccenin birinden onuna kadar olan günlerin önemi ve bazı özelliklerinden bu ayda ve bu günlerde olmamız hasebiyle bir dem geçelim;

1) Allah cc fecr suresinde üzerine yemin ettiği günlerdir, “ on geceye yemin olsun “

2) Allah cc’nün Musâ artırdığı on gündür, “ Onu kırka tamladık.” Otuz günü zilkade ve kurka tamamlanan on gün zilhiccenin ilk on günüdür,

3) Hergece kadir gecesi ihya sevabı var, “ bu günlerde ihya edilen geceler kadir gecesi ihya etmektir” buyurdu Rasulüllah sas.

4) Her gündüzü bir yıl veya bin yıl oruca denktir, yine bu müjde hadislerle sabittir.

5) Hac suresinde 28 ayetteki bilinen günlerden maksat zilhiccenin bu on günüdür, ( Ebu Hanife ve İmam Şafiinin tercihi de böyledir )

6) Hergün yapılan amellere yani taat ve ibadetlere en az 700 kat ecir var, ( Rasulüllah sas’ in müjdesidir.

7) Onuncu günü Allah cc nün Musa as ile konuşup tevratın levhalarını vasıtasız verdiği gündür,

8) Musa as’ın Allah cc’yü dünya gözüyle tur dağında görmek isteyip, Allah cc nün dağa tecelli ederek Musa as’ın bayılıp düştüğü ve ayılınca secdeye kapandığı ve “ sübhâneke tübtü ileyke ve evvelül-müminiyne “ deği gündür.

9) İsmail as için fidyenin geldiği gündür, Cebrail as koçla Sübeyr dağına indiği ve teşrik tekbirlerinin oluştuğu gündür.

10) İbrahim as’a “sen rüyayı doğruladın, biz iyi davrananları böyle mükafatlandırırız” müjdesinin indiği ve “İbrahime selam olun” hitabının indiği gündür.

11) İbrahim as’ın iki rekat şükür namazını kıldığı gündür kurban bayramı günü,

a) Birinci rekat İsmail as kurtulduğuna şükür için,

b) İkinci rekat büyük bir fidye olarak bir koçun Allah cc tarafından gönderildiğine şükür için.

12) Zilhiccenin diğer bir önemli özelliği, kabenin yeniden inşasını tamamlıyan İbrahim as’ın Ebu Kubeys dağından “ insanları hacca çağır... “ hac suresi 27 emriyle hacca çağırdığı aydır ve yeniden beytin ortaya çıkartılıp ibadete açıldığı aydır zilhicce. Allah cc’nün İbrahim as ve İsmail as “ Evimi; tavaf edecekler, itikaf yapacaklar, ruku ve secde edecekler için temizleyin “ bakara 125 emri üzere ibadet edecekler için evini temizleme emrini verdiği aydır zilhicce.

 

Nokta atışı gibi Rasulüllah sas’in ayı, günü, hac ibadetlerini ve vakfe yerini Allah cc’nün yeri ve göğü yani zaman ve mekanı yarattığındaki asli yerin döndürdüğü gündür.

İslamın kemale erdiğinin müjdesinin geldiği ve Rasulüllah sas’in 120 binden fazla sahabeye veda ettiği ve rahmet dağının eteklerinin hüzün ve sevinç karışmış göz yazları ile ıslandığı gündür zilhiccenin 9 arafe günü.

Burdan şunu anlıyoruz; zaman yani ayların yılların hesabında Allah cc bütün Peygamberlere ayı vermiş ve zilhiccenin onuncu gününü kurban bayramı yada hac bayramı kılmış. Dolasıyla şuan elimizdeki ayların sıralaması içtihadi değil tevfikidir yani Allah cc’ nün buyrudur. Yer olarak vakfe yeri arafatın ve bayram gecesinin meş-ari haremde geçirilmesi gerektiğini, ilk insan Adem as’ a öyle yaptıran ve öğreten Allah ogünkü tesis ettiği doğruya Rasulüllah sas eliyle tekrar getirdi ve hacdaki mekanlarda yerini buldu.

Bundan ötürü Rasulüllah sas “ Hac ibadetlerinizi ben öğrenin “ yani; benim ne yaptığıma nerde durup nerde hareket ettiğime ve neler yaptığıma iyi bakın iyi ezberleyip hıfzedin buyurmuştur.

Bu sebeble arafatdaki cem-u takdimi müzdelifedeki cem-tehiri hanefiler cem olarak değil hac menasiki olarak görür ve kabul ederler. Hanifi mezhebinde haccın dışında herhangi bir şekilde cem asla yoktur ve büyük günahlardandır. Cemi; sonra gelen ve tebeüttabiin ile etbeüttabinden olan alimler savunmuşlar ve giriş çıkış itibari ile ihtilaflı olan öğle ve ikindi vaktine bir vakit, akşam ve yatsı vaktini bir vakit görmüşler ve bu iki vakitteki namazların takdim ve tehirinde bir sakınca görmemişlerdir çünkü onlar tek vaktin namazı demişlerdir. Diğer cemle ilgili rivayetlerin cem anlatımıyla ilgili rivayetlerde ihtilaf var ittifak yoktu. Bu rivayetleri sunan aynı sahabilerden cemin şeklinhakkında farlı rivayetler olup gerçek bir takdim ve tehirin olmadığı anlaşılmaktadır. Aynı zaman kaide olarak bir konuda delil olan rivayetin farklı versiyonları aynı sahabeden rivayet edilirse delil olma özelliği kalkar. Bu takdirde herşey aslı üzere sabit kalır oda “ Namaz inananları vakitli olarak farz kılındı” ayetidir. Vakit namazlarınında kendi içinde mevsime göre edasının efdal olduğu vakitlerde farlılık vardır. Rabbim bizi namaz ehlinden kıyam ehlinden eylesin aminnn.

 

Rabbim bizleri bugünlerde kazananlardan eylesin aminn

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.