Zeytinyağı ihracatçısı "uzak" pazarları sevdi

Zeytinyağı ihracatçısı "uzak" pazarları sevdi

AB pazarında yüksek gümrük vergisi sorununu aşamayan zeytinyağı ihracatçısı, yöneldiği uzak ülkelerin pazarında başarı yakaladı

İZMİR (AA) - ALİ RIZA KARASU - Avrupa Birliği (AB) pazarında ton başına bin 120 Avro gümrük vergisiyle karılaşan zeytinyağı ihracatçısı, uzak ülkelerde aradığı pazarda başarıyı yakaladı. 

Son yıllarda Uzakdoğu'dan Afrika kıtasına, Avusturalya'dan ABD ve Kanada'ya kadar her her coğrafyada pazar oluşturma arayışına giren Türk zeytinyağı ihracatçısı, Çin, Japonya, Tayvan, Bangladeş, Kanada, Avustralya, Somali, Gana, Gine, Brezilya gibi "uzak" pazarlarda önemli başarılara imza atıyor. 

AA muhabirinin Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) verilerinden derlediği bilgilere göre, Türkiye uzak pazarlara zeytinyağı ihracatını hızla artırıyor. Geçen sezona göre yüzde 67 gerileyen zeytinyağı ihracatında daha fazla düşüşü yeni pazarlar engelliyor. 

Verilere göre, uzak pazarlar arasında yer alan Çin'e son 3 yılda yapılan zeytinyağı ihracatı katlanarak arttı. 2010 yılında Çin'e 318 ton olan zeytinyağı ihracatı, 2011'de 477 ton, 2012'de bin 49 ton, 2013'de ise bin 186 tona ulaştı.

Türkiye'nin, 1 Kasım 2013-31 Ekim 2014 tarihleri arasında zeytinyağı ihracatı yüzde 67 düşüşle 99 milyon 301 bin dolara gerilerken, aynı dönemde Çin'e yapılan ihracat yüzde 21 artışla 4 milyon 986 dolara yükseldi. 

- Gine'ye ihracat yüzde 8 bin arttı

Zeytinyağı ihracatçısı, son bir yılda Japonya'ya 13 milyon 768 bin dolar, Kanada'ya 1 milyon 489 bin dolar, ABD'ye 15 milyon 705 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Son dönemde oluşturulan yeni pazarlara ihraç edilen üründeki artış dikkatleri çekti. Son iki yılda kazanılan pazarlardan Gine'ye yüzde 8 bin 390 artan miktar bazındaki ihracat, Afganistan'a yüzde bin 126, Bangladeş'e yüzde 879, Somali'ye yüzde 518, Brezilya'ya yüzde 371, Tayvan'a yüzde 230, Kamboçya'ya yüzde 100 artış gösterdi.

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Gürkan Renklidağ, dünyada zeytinyağına sürekli artan talep ve bir çok pazarda büyük potansiyel bulunduğunu, Uzakdoğu ülkeleri başta olmak üzere bir çok pazarda Türk zeytinyağının kabul görmeye başladığını söyledi. 

İhracat için özellikle zeytinyağının hiç kullanılmadığı ülkelere yöneldiklerini belirten Renklidağ, "ABD'de en fazla İspanya yağı tüketiliyor. Bunun sebebi damak tadıyla ilgilidir. Bizde zeytinyağının hiç kullanılmadığı ülkelere ağırlık veriyoruz ki bizim ürünün damak tadıyla tüketime alışsınlar" dedi.

Türk firmaların dünya genelindeki fuarlarda boy göstermesi ve sürekli yeni pazar arayışlarını sürdürmesinin meyvelerini almaya başladıklarını kaydeden Renklidağ, bir çok ülkede İtalya, İspanya ve Yunanistan yağlarının yanında Türk zeytinyağının da yer aldığını, Japonya ve Çin'deki başarıların geleceğe yönelik umutları artırdığını kaydetti.

Renklidağ, yeni pazarlara yapılan ihracatta "marka" olgusunun da büyük önem taşıdığını ifade etti. 

Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK) Başkanı Kadri Gündeş ise, AB ülkelerine yüksek gümrük vergisi sebebiyle ihracatta fiyat tutturamayan ihracatçıların son yıllarda uzak pazarlarında yer edinmeye başladığını söyledi. 

AB ülkelerine ton başına bin 120 Avro gümrük vergisinin ödendiğini ve bu durumun ihracatın önünü kestiğini belirten Gündeş, "Yüksek gümrük vergileri sebebiyle AB pazarındaki konumumuzu güçlendirmemiz mümkün gözükmüyor. O nedenle uzak pazarlara ağırlık verdik. Yeni pazarlarda Türk zeytinyağı imajını yerleştirerek kalıcı olmaya çalışıyoruz" dedi.  

Tanıtım çalışmalarına ağırlık verdikleri pazarlara, özellikle de Çin'e ihracatta yaşanan artışa dikkati çeken Kadri Gündeş, "ZZTK 2008 yılından itibaren Çin'de gıda fuarlarında Türk zeytin ve zeytinyağının tanıtımını yapıyor. İlk yıllarda Çin'deki fuarlarda sadece ZZTK yer alırken, şimdi firma bazında da tanıtımlar yapılmaya başlandı. Zeytinyağı tüketimi hızla artan Çin'ni hedef pazarlardan biri seçtik ve ülkedeki konumumuzu güçlendirmek istiyoruz" diye konuştu.

Kaynak:Haber Kaynağı