Türk müziği "makam"ları MEB müfredatına girdi

Türk müziği "makam"ları MEB müfredatına girdi

Milli Eğitim Bakanlığınca, kamuoyunun görüşüne sunulan ilkokul ve ortaokul müzik dersi müfredat program taslağına, Türk müziğindeki "makamlar" eklendi- Türk halk ve sanat müziğinin temel dokusu göz önünde bulundurularak derslerde hüseyni, rast ve uşşak ma

ANKARA (AA) - YASEMİN KALYONCUOĞLU - Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) kamuoyunun görüşüne sunulan ilkokul ve ortaokul müzik dersi müfredat program taslağına, Türk müziğindeki "makamlar" eklendi.

AA muhabirinin kamuoyuna açıklanan yeni ilkokul ve ortaokul müfredat taslağından derlediği bilgilere göre müzik dersi, öğrencilere ana dilde ve yabancı dillerde iletişim yetkinliği, bilim ve teknolojide temel yetkinlikler, dijital yetkinlik, sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler kazandırılarak kültürel farkındalığı artıracak şekilde yeniden yapılandırıldı.

Yeni müfredatla öğrencilerin müzik yoluyla estetik yönünün geliştirilmesi, duygu, düşünce ve deneyimlerini müzik yoluyla ifade etmelerine imkan tanınması, yerel, bölgesel, ulusal, uluslararası müzik türlerini tanıyarak farklı kültürlere ait öğeleri zenginlik olarak görmeleri ve Atatürk'ün Türk müziğinin gelişmesindeki katkılarını öğrenmeleri amaçlanıyor.

- Türk müziği "makamları" müfredatta

Türk müziğinin temel unsuru "makam" da müfredat taslağında müzik dersindeki en önemli yeniliklerden birisi olarak yerini aldı.

Derslerde Türk halk ve sanat müziğinin temel dokusu göz önünde bulundurularak, altıncı sınıfta hüseyni ve rast makamında eserler, yedinci sınıfta ise uşşak makamında türküler dinletilecek, öğrencilerin halk ile sanat müziğini öğrenmeleri sağlanacak.

Ayrıca öğrencilerin ses gelişim düzeyi dikkate alınacak, do majör, la minör dizileri ile hüseyni, kürdi ve nihavend makamları kullanılarak öğrencilerin müzik algılarının gelişmesi hedeflenecek.

- Müzik müfredatında "Atatürk" vurgusu

Müfredatta birinci sınıftan sekizinci sınıfa kadar müzik dersindeki Atatürk konulu etkinliklerde öğrencilerin aktif katılımının sağlanması ve bu faaliyetlerde özgün çalışmalarını sergileyebilmeleri hedefleniyor.

Öğrenciler, ikinci sınıfta Atatürk'ü anlatan, sınıf düzeyine uygun şarkı, türkü ve marşları anlamına uygun dinlemeyi öğrenecek, üçüncü sınıfta ise Atatürk ile ilgili önemli gün ve haftalarda kendilerinin oluşturacakları özgün çalışmaları etkinliklerde sergileyebilecek duruma gelecek.

Dördüncü sınıfta öğrencilerin Atatürk'ü anlatan şarkı ile marşları tanımayı ve öğrenmesi beklenirken, beşinci sınıfta Atatürk'ün müziğe verdiği önem, internet ve kütüphanelerden araştırılacak.

Ayrıca öğrenciler, altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarda Atatürk'ün müzikle ilgili görüşlerini, müziğe verdiği önemi, sevdiği türkü ve şarkıları, güzel sanatlar içinde Türk müziğinin geliştirilmesine verdiği önemi, yeni müzik kurumlarının açılmasında ve müzik sanatçılarının yetiştirilmesindeki önderliğini öğrenecek.

- Müzik, dijital teknolojiyle öğretilecek

Öğrencilerin müzikle ilgili edindikleri veya ürettikleri her türlü çalışmayı ses kayıtları, nota yazılarıyla sınıflandırarak çeşitli bilişim teknolojisi gereçleriyle gerek yazılı gerek dijital veri şeklinde müzik arşivi oluşturmaları sağlanacak.

Müfredat taslağındaki üçüncü sınıf müzik dersi kazanımlarına göre, öğrenciler müzik dersinde bilişim destekli müzik teknolojilerinin yardımıyla "fa, sol, la" notalarının ses yüksekliklerini renklerle ilişkilendirebilecek.

Öğrenciler teknolojiyle müziği iç içe öğrenerek, kazanımlarını teknolojiyle pekiştirecek. Müfredat taslağında ayrıca çok kültürlülüğe vurgu yapılarak öğrencilerin Türk müzik kültürüne felsefesi ve eserleriyle katkıda bulunmuş Yunus Emre, Mevlana, Karacaoğlan, Hacı Bektaş-ı Veli, Aşık Veysel, Mahsuni Şerif ve Neşet Ertaş gibi şahsiyetleri öğrenmeleri de müzik dersinde esas alınan bir diğer kazanım olarak yerini aldı.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Etiketler :