Telif haklarına yeni düzenleme (5)

Telif haklarına yeni düzenleme (5)

Kayıt ve tescil ücretleri, Telif Hakem Kurulu başvuru ücretleri, sertifika ücretleri, bandrol ücretleri, Kültür ve Turizm Bakanlığının merkez saymanlığı hesabına yatırılacak ve bütçeye gelir olarak kaydedilecek- Veri tabanı üreticisine tanınan haklar, ver

TBMM (AA) - Fikir ve sanat eserlerine yönelik alınan kayıt ve tescil ücretleri, Telif Hakem Kurulu başvuru ücretleri, sertifika ücretleri, bandrol ücretleri, Kültür ve Turizm Bakanlığının merkez saymanlığı hesabına yatırılacak ve bütçeye gelir olarak kaydedilecek.

TBMM Başkanlığına sunulan Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile sinema eserlerinin yayın, yeniden iletim ve erişime sunma suretiyle kullanımları bakımından öngörülen uygun bedel hakkından, sinema eser sahipleri de yararlanabilecek. Uygun bedel hakları, tazmin amaçlı olan eserleri de kapsayacak. Bu sayede uygun bedel haklarının uygulama alanı netleştirilmiş olacak.

Tasarıyla, hak yönetim bilgilerinin ve eser üzerinde bulunan sayı ya da kodların yetkisiz olarak kaldırılması veya değiştirilmesini engelleyen hükmün, tüm bağlantılı hak konularını içerecek şekilde uygulanması sağlanıyor.

Tasarıyla, kayıt ve tescil ücretleri, Telif Hakem Kurulu başvuru ücretleri, sertifika ücretleri, bandrol ücretleri, Kültür ve Turizm Bakanlığının merkez saymanlığı hesabına yatırılacak ve bütçeye gelir olarak kaydedilecek. Bandrol yaptırılması için gerekli ödenek Kültür ve Turizm Bakanlığı bütçesine konulacak. İşlemin meslek birliklerince yapılması halinde bu birlikler, Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenen ücretin yarısını aşmamak üzere hizmet bedeli artışı yapabilecek.

Bir veri tabanı içeriğinin derlenmesine, doğrulanmasına veya sunumuna nitelik veya nicelik yönünden esaslı bir yatırım yapan veri tabanı üreticisi, veri tabanı içeriğinin tamamının veya nitelik yahut nicelik bakımından esaslı bir kısmının herhangi bir araç veya yöntemle sürekli ya da geçici olarak başka bir ortama aktarılması, herhangi bir şekilde umuma iletilmesi, nüshaların dağıtımı veya kiralanması suretiyle yeniden kullanılması, izin verme ya da yasaklama yetkisine sahip olacak ancak kamuya ödünç verme, aktarma veya yeniden kullanma sayılmayacak.

Kiralama hakkı saklı kalmak kaydıyla, veri tabanı üreticisinin izni dahilinde yurt içinde veya yurt dışında mülkiyeti devredilerek satışı yapılan veya dağıtıma sunulan nüshalar üzerindeki haklar tükenmiş sayılacak.

Veri tabanı üreticisi, yasal kullanıcının veri tabanı içeriğinin nitelik veya nicelik bakımından esaslı olmayan kısımlarını herhangi bir amaçla çıkarmasını ya da yeniden kullanmasını engelleyeyecek ancak mükerrer ve sistematik olarak yapılan çıkarma veya yeniden kullanım, veri tabanından normal şekilde yararlanmaya aykırılık oluşturmayacak ve veri tabanı üreticisinin meşru menfaatleri korunacak.

Alenileşmiş bir veri tabanının yasal kullanıcısı, veri tabanı içeriğinin esaslı bir kısmıyla ilgili olarak, elektronik olmayan bir veri tabanı içeriğinin şahsi kullanım amacıyla başka bir ortama aktarılması, kaynağının alışılmış şekilde açıklanması şartıyla veri tabanı içeriğinin eğitim, öğretim veya bilimsel araştırma faaliyetleri kapsamında kar amacı gütmeksizin örnekleme maksadıyla başka bir ortama aktarılması, kamu güvenliğinin veya bir idari işlemin ya da yargısal faaliyetin gerektirdiği hallerde veri tabanı içeriğinin başka bir ortama aktarılması veya yeniden kullanılması konusunda veri tabanı üreticisinin izni alınmak zorunda kalınmayacak.

Veri tabanı üreticisine tanınan haklar, veri tabanı üretiminin tamamlandığı tarihten itibaren 15 yıl geçmesiyle sona erecek. Mevcut bir veri tabanının içeriğinde yapılan esaslı nitelikteki ekleme, çıkarma ve değişiklikler ile sair düzenlemeler, nitelik veya nicelik bakımından esaslı bir yeni yatırım olarak değerlendirilebildiği takdirde koruma süresi, veri tabanının bu esaslı yatırımla oluşturulan sürümü için yeniden başlayacak. Bu süreler, veri tabanının tamamlandığı veya alenileştiği günü takip eden yılın ilk gününden itibaren hesaplanacak.

Tanınan hakları ihlal edenler hakkında tacir olmasalar bile ceza hükümleri de dahil olmak üzere haksız rekabete ilişkin hükümler uygulanacak.

Zorunlu sertifikaları almadan, faaliyet gösteren mikro ve küçük işletmelere 2 bin, orta büyüklükteki işletmelere 8 bin, büyük işletmelere 20 bin, işletme niteliği taşımayanlara ise bin lira idari para cezası uygulanacak.

- Denetimler için komisyon kurulabilecek

Sertifika ve bandrol yükümlülüğüne ilişkin resen denetim yapmak üzere illerde mülki idare amirleri tarafından denetim komisyonu oluşturulabilecek. İhtiyaç halinde denetim komisyonuna bağlı alt komisyonlar da kurulabilecek. Bu komisyonlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı ile genel kolluk temsilcilerinden oluşturulacak.

Denetime fiilen katılan ve denetime ilişkin işlemleri yürüten denetim komisyonu üyelerinden kamu görevlisi olanlara ikramiye ödenecek. Düzenlemenin yürürlüğe girmesinden önce, meslek birlikleri ile kullanıcılar arasında imzalanan sözleşmeler geçerliliğini koruyacak. Meslek birlikleri, üyelik ve yetkilendirmeye ilişkin hükümlere uygun işlemleri düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 6 ay içinde yapacak. Ortak lisanslama birlikleri, düzenlemenin yürürlüğe girdiği yılı takip eden yılın nisan ayının sonuna kadar kurulacak.

Müzik eserlerini ileten umuma açık mahaller, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde sertifika almak zorunda olacak. Gerekli görülmesi halinde Bakanlık bu süreyi iki yıla kadar uzatabilecek. Düzenlemenin, yürürlüğe girdiği tarihten önce el konulan veya muhafaza altına alınan nüsha ve materyaller, 3 ay içinde imha edilecek.

(Bitti)


AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Etiketler :