• BIST 106.919
  • Altın 140,862
  • Dolar 3,5378
  • Euro 4,0661
  • Konya 28 °C
  • Sıcaklıklar yeniden artacak! Konya 5 günlük hava durumu
  • İşte Bakan Sarıeroğlu olayında tüm gerçekler!
  • Cem Küçük, Fatih Terim'in mekan basma olayını yazdı
  • Sıcaklıklar yeniden artacak! Konya 5 günlük hava durumu
  • İşte Bakan Sarıeroğlu olayında tüm gerçekler!
  • Cem Küçük, Fatih Terim'in mekan basma olayını yazdı

Sağlıklı Beslenme Okulda Başarıyı Artırır

Ayşe Duran

Okulda, çocuğun başarısı ailenin de başarısıdır. Çocuğunuzun okulda başarılı olması için;

  1. Şart: Düzenli ve Yeterli Beslenme
  2. Şart: Düzenli ve Yeterli Uyku
  3. Şart: Düzenli ve Yeterli Ders Çalışma
  4. Şart: Düzenli Aile Hayatı

 

Güne Kahvaltı ile Başlamak

Her çağın en önemli öğünü olan kahvaltı öğünü, özellikle okula yeni başlayan çocuklar için çok daha fazla önem arz etmektedir. Çocuğunuzun kahvaltı tabağı rengârenk olmalıdır. İlgisini çekmek için kahvaltı tabağını süsleyebilirsiniz. Peki, bu rengârenk kahvaltı tabağında neler olmalıdır?

Süt/ yoğurt, Taze sıkılmış meyve suyu, Beyaz peynir, Yumurta (haşlanmış veya omlet), Ceviz/ badem/  fındık, Pekmez/bal, Ruşeymli/çavdarlı/yulaflı/tam buğday ekmeği, Domates, havuç, semizotu, yeşillik, kırmızı ve yeşilbiberi Kuru meyveler ( çekirdekli siyah üzüm/ kayısı/incir/erik)

Peki, çocuğunuzun kahvaltısında neler olmamalı?

Kızarmış patates, Kızarmış sebzeler, Yağda pişmiş yumurta, Siyah çay, İçeriği bilinmeyen her türlü raf ürünleri (kek, poğaça, bisküvi, çokomel), Isıl işlem görmüş gıdalar (sucuk, salam, sosis vs.)

 

Okulda Sağlıklı Atıştırmalıklar Yapılmalı

Son zamanlarda özellikle Sağlık Bakanlığı’nın yürütmüş olduğu kurallara göre okullarda artık fast-food tarzı yiyecekler yasaklandı. Fakat gördüğüm kadarıyla hala bazı okullarda çocuklara hazır köfte kızartmalar, ekmek arası döner/sucuk vs. satılmaya devam ediyor. Hatta bazı okullarda öğle arası çocuklara yemek çıkmıyor bile… Mecbur kalan çocuklar bu tarz besinleri tercih ediyor. Bazen de okulda düzenli yemek çıkmasına rağmen çocuk, okula yakın fast-food satılan yerlerde yemek yiyor. Tabi bu durumda en büyük sorumluluk okula ve aileye düşüyor. Unutmayın çocuklar daima ailelerini taklit eder. Çocuklarınızı hazır gıdalara alıştırmayın ve sürekli takibini yapın. Onun yerine kendiniz çocuğunuza sağlıklı poğaça, kek vs. yapabilir beslenme çantasına koyabilirsiniz.

 

Beslenme Çantasında Neler Olmalı

Çocuğunuzu sabah kahvaltısını yaptırıp okula gönderdiniz. Peki, bu çocuk öğle yemeğine kadar aç mı kalsın? Tabi ki de hayır. Çocuğunuza sağlıklı atıştırmalıkları siz hazırlayın Şekerli hazır gıdalardan uzak tutun. Diş çürümelerine karşı düzenli olarak dişlerini fırçalamaları için destek olun.

Tahıllı undan minik kurabiyeler, poğaçalar, kekler yapabilirsiniz. Evde anne eli ile hazırlanmış bir sandviç ya da tosta da çocuklar bayılacaktır. Ya da kuru meyvelerle yağlı tohumlar( ceviz/badem/fındık/yer fıstığı) koyabilirsiniz.

 

Ana yemeklerde Neler Olmalı

Çocuğunuz öğle yemeğini okulda yiyecekse, okulun yemek menüsünü diyetisyen eşliğinde belirlenmesine dikkat edin. Bu aylık liste velilerde de bulunmalıdır. Çocuğunuzun hassasiyeti olan bir yemek çıkacağı gün varsa onun yerine evden götürebilir. Öğle yemeğinde az yağlı sebze yemekleri, yoğurt, bulgur pilavı, salata, tahıllı/ruşeymli/çavdarlı/yulaflı ekmek tercih edilmelidir. Eğer okulda öğle yemeği çıkmıyorsa evden tahıllı ekmek arasına haşlanmış bir parça tavukgöğsü veya 2 dilim(60 gram) kadar beyaz peynirli sandvich yapılabilir. Yanına bir kutu ayran veya kefir güzel bir tercih olur.

Akşam yemeklerinde bir parça tavuk eti /balık/kırmızı et/hindi eti yanına sebze yemeği, çorba ve yoğurt tercih edilebilir. Çocuğunuzun tatlı ihtiyacını karşılamak için öncelikli olarak meyveler tercih edilmelidir. Hafta da birkaç kere sütlü tatlı yapılabilir. Ya da dondurma tercih edilebilir.

 

Uyku Saatine Dikkat

Her gün düzenli olarak belli bir saatte uyuyup sabahları aynı saat aralığında uyanması gerekir. Akşam en geç 9.30-10.00 da uyumuş olması gerekir. Sabah 7.00-7.30 ‘ a kadar ortalama 9 saatlik uyku yeterli olacaktır. Çocuklarınızı televizyon ya da bilgisayar karşısında uyutmayın. Uyuyacağı zaman odası sessiz ve karanlık olmalıdır. Çünkü büyüme hormonunu artırıcı özelliğe sahip olan ‘’melatonin’’hormonunun alınmasını engellenmemesi için çocuklarınızın uyuduğu odada ışık olmamalıdır.

 

Su Tüketimine Dikkat

Çocuklarınıza yemeklerle birlikte su vermeyin. Susuzluklarını gidermek için gazlı içecek meyveli sodalardan sakının. Susuzluğu gidermek için kesinlikle saf su içilmelidir. Çünkü suyun yerini hiçbir içecek tutamaz. Vücudun su ve elektrolit dengesini sağlamak için günde ortalama 1,5 litre su tüketimine dikkat edin.

 

Dikkat Eksikliğine Karşı B12 ve Omega-3

Öncelikle b12 kaynaklarından en önemlileri nelerdir çocuklar için;Kırmızı et, İnek sütü ve türevleri, Yumurta

Omega-3 kaynakları; Dip balıkları ( somon, uskumru, ton, sardalye), Ceviz ,  Ceviz yağı, Keten tohumu, Keten tohumu yağı, Semizotu, Ispanak ve diğer yeşil yapraklı sebzeler

Haftada 2 kez balık tüketmeyenlere EPA, DEHA değeri 1000 mg olan balık yağı hapı tavsiye edilir.

 

Günde 2 su Bardağı Süt-yoğurt-kefir Tüketin

Büyüme ve gelişmenin sağlandığı en önemli dönemlerde ileride kemik rahatsızlığına sebep olmaması açısından günde muhakkak 2 su bardağı süt/kefir/yoğurt ve türevleri tüketimine önem verilmelidir.

 

Fast Tüketimine Dikkat

Çağımızın vebası haline gelen obezite, artık okul çağından itibaren başlıyor. Düzenli ve dengeli beslenme ile diyetisyen ve doktor eşliğinde önlemler alınıyor. Beslenme çok karmaşık bir yapıya sahip olduğu için gebelikten itibaren takibi yapılmalıdır. Gebelikten emzirme dönemine kadar beslenme dayanmaktadır ve çocuğunuzun obezite olmasının nedenleri böylelikle araştırılmaktadır. Önce bilinçli bir aile olalım sonra obezite ile mücadele edelim…

Çocuklara yeni öğrenim hayatlarında bol başarılı,sağlık dolu hayatlar temenni ediyorum.

 

UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
gonyalı
27 Eylül 2016 Salı 09:12
09:12
Hocam ben de sağlıklı beslenmek istiyorum. Ama, iç-dış mihraklar ve bizi dinimizden dolayı zillete düşürmek isteyen üst akıl buna izin vermiyor. Bu mihraklarla nasıl başedeceğiz Hocam!!
46.197.164.166
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2008 Memleket | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0332 352 16 16 | Faks : 0332 352 11 66 | Haber Scripti: CM Bilişim