KÜ, geliştirdiği yakıt tasarruflu şarj sisteminin patentini aldı

KÜ, geliştirdiği yakıt tasarruflu şarj sisteminin patentini aldı

KÜ Öğretim Görevlisi Fuat Kartal'ın geliştirdiği güneş enerjili şarj sistemi, araç hareket halindeyken alternatörü devre dışı bırakarak yüzde 10 yakıt tasarrufu sağlıyor

KASTAMONU (AA) - Kastamonu Üniversitesi (KÜ), araç hareket halindeyken alternatörü devre dışı bırakarak yüzde 10 yakıt tasarrufu sağlayan güneş enerjili şarj sisteminin patentini aldı.

KÜ Rektörü Prof. Dr. Seyit Aydın, rektörlükte düzenlediği basın toplantısında, muasır medeniyetler seviyesinin yakalanması için her anlamda çalışılması gerektiğini söyledi.

Bu konuda üzerlerine düşeni yapmaya çalıştıklarını ifade eden Aydın, "Tabii bunun için de teknolojinin bulunması, kullanılması ve geliştirilmesi gerekiyor. Üniversitelerin işi de budur, bilimin teknoloji üretmesi. Üniversitemiz de üstlendiği araştırma-geliştirme vazifesini layıkıyla yapıyor Allah'a şükür. Arkadaşlarımızı bu manada destekliyoruz ve meyvelerini de alıyoruz" diye konuştu. 

Kastamonu Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Fuat Kartal'ın geliştirdiği yakıt tasarruflu şarj sisteminin patentini aldıklarına dikkati çeken Aydın, vasıtaların pek çok elektronik kontrol ünitesi ve yüksek güvenlik sistemleriyle donatıldığını, bu nedenle gerek seyir, gerek park halindeyken eski teknolojiye göre daha fazla elektrik enerjisine ihtiyaç duyduğunu vurguladı.

"Teknoloji arttıkça hassasiyetleri de artıyor" diyen Kartal, şunları kaydetti: 

"Patenti alınan ürün, motorlu vasıtalarda park ve seyir halindeyken alternatörün devre dışı bırakılması suretiyle, araç bataryasına güneş enerjisiyle şarj verilmesini sağlayan elektrik kontrollü şarj sistemi. Bu sistem sayesinde motor çalıştırılmadığı durumlarda araç bataryasının deşarj kayıplarının ortadan kaldırılması sağlanıyor. Geliştirilen bu yeni sistemle alternatörün motor yükü kayıpları sıfıra indirgenip yakut tasarrufu sağlanmış oluyor. Bu patentin mucidi Hocamız Kartal'ı kutluyorum, tebrik ediyorum. Bunun devamının geleceğinin işaretlerini de veriyor bize. Önümüzdeki 2 yıl içinde patent başvurusu sayımız 10'u bulacak inşallah."

- "Tamamen çevreci, ek enerji ve sarf malzemeye gerek yok" 

Sistemi geliştiren Kartal da park halindeyken araçlardaki donanımların çok fazla elektrik tükettiğini dile getirdi.

Şarjın araçtaki alternatör motor tarafından yapıldığına dikkati çeken Kartal, "Bununla da farkında olmadığımız sarfiyat gerçekleştirilir. Bu sistem, güneş enerjisini kullanarak, alternatörün motorla bağlantısını kesip şarj işlemini güneş üzerinden yapıyor. Amacımız, bunu mekanik ve fiziksel olarak ortadan kaldırmak değil, gündüz kullanımı sırasında da güneş ışığının yeterli olduğu durumlarda alternatörü akıllı sistemle devreye sokmaktır" bilgisini paylaştı.

Batarya bitme aşamasına geldiğinde klima çalışıyormuş gibi motoru zorlayacak seviyeye geldiğine işaret eden Kartal, maksimum zorlama kapasitesinde ölçüm yaparak sistemin yüzde 10 yakıt sarfiyatını azalttığını tespit ettiklerini aktardı.

Kartal, projenin birçok faydası bulunduğunu belirterek, şöyle konuştu:

"Bataryanın boşken şarj edilebilmesi, otomobilin hareketsiz konumdan ilk harekete geçişleri daha kolay sağlanmıştır. Motor çalışma gürültüsünü azaltmaktadır. Tamamen çevreci, ek enerji ve sarf malzemeye gerek yok. Mekanik kayış ve kasnak yükleri kaldırılarak motor yükünü yüzde 10 azaltmaktadır. Motor çalışmazken, elektrikli alıcıları gündüz besleyebilmektedir. Taşıt motoru uzun zaman çalıştırılmadığında bataryanın deşarj olması da ortadan kaldırılmıştır. Askeri ve kurtarma araçlarının elektrikle çalışan haberleşme sistemlerini taşıt motoru çalışmazken bile besleyebilmektedir."

Kartal, patentin Türkiye'ye hayırlı olmasını dileyerek, Ar-Ge faaliyetlerini bundan sonra da kararlı şekilde sürdüreceğini sözlerine ekledi.

Toplantıya Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Ali Rafet Özkan, Prof. Dr. Sezgin Ayan, Prof. Dr. Ömer Atalar ile Kastamonu Meslek Yüksekokulu Müdürü Doç. Dr. Hasbi Yaprak ve akademisyenler katıldı.

KÜ, piyasadaki ürünlerden yüzde 50 daha az yer kaplayan çok hücreli LPG tankı patentinin ardından, bu çalışmayla patent sayısını 2'ye yükseltti. 

Kaynak:Haber Kaynağı