"Konya elti şirketleriyle gelişmez!"

"Konya elti şirketleriyle gelişmez!"

Nadir Avcan Şirketler Grubu CEO'su Temel Peker Memleket'e konuştu.

Nadir Avcan Şirketler Grubu olarak Konya'ya butik otelin de yer aldığı güzel bir tesisi kazandırmak için çalıştıklarını ifade eden Peker, "Konya'da kurumsallaşmaya önem verilmeli. Elti şirketleriyle Konya gelişemez" ifadesini kullandı.

-Kısaca Nadir Avcan Şirketler Grubu'nun hayat hikâyesini anlatır mısınız?

Nadir Avcan Petrolleri olarak 1994 yılında başladığımız akaryakıt sektöründe bugün 10 perakende satış istasyonumuz ve toptan akaryakıt satışı ile hizmet veriyoruz.Bu doğrultuda bünyemizde Kamu İktisadi Teşebbüsü olan, Türkiye Petrolleri, Aytemiz, Aygaz, İpragaz ve Mogaz markalarının yanına da Allianz, Anadolu Sigorta, Mapfre Genel Sigorta, Ergo Sigorta, Güneş Sigorta ve HDI Sigorta markaları mevcut. Ayrıca geçen yıl faaliyete başladığımız Tarım (kaba yem alanında) 2015 yılında Beyşehir'de pomza taşı hammaddesi olan Bims üretimi yapmaktayız. Çalışmaktan başka bir düşüncesi olmayan, heyecanlı bir markayız.

-2016'da yeni şubeler düşünüyor musunuz?

Yeni şubeler, ihtiyaç hissedildiğinde açılabilir. Yalnız, Organize Sanayi Bölgesi'nde devam eden bir çalışmamız var. 22 bin metrekarelik alan üzerinde, hem Konya hem de bizim için önemli bir projedir. OSB ve TÜYAP alanı civarında çok güzel bir petrol istasyonu, bunun yanında içerisinde 43 showroom, 23 dükkân, ve üzerinde butik oteli bulunan bir projeyi Konya'ya kazandıracağız.

-Türkiye'de ve Konya'da kaç istasyon var?

Genel olarak şu rakamları verebiliriz:

l adet rafineri (TÜPRAŞ), toplam dağıtım firması: 91 adet, toplam istasyon sayısı:12.930 adet.

Türkiye il sıralaması ise şöyle;

İstanbul: 780, Ankara: 561, Konya : 546, İzmir :481

img_1798-001.jpg

-Türkiye'de akaryakıt fiyatları neden çok yüksek seyrediyor?

Haziran 2014'te Brent petrolün varil fiyatı 115 dolara çıktı. Kasım ayı sonu itibariyle ise varil fiyatı 70 dolar seviyelerine indi. Yani petrol fiyatları yüzde 40'a varan bir oranda düşüş gösterdi. Ancak bu süre zarfında tüketicinin aldığı akaryakıt fiyatındaki düşüş yüzde 15'te kaldı. Bunda yüksek fiyattan depolanmış akaryakıt miktarı, devletin zaten yüksek olan vergi oranlarını arttırması ve dolar kurundaki artış etkili. Devlet 100 TL'lik akaryakıtın ortalama 60 lirasını vergi olarak alıyor. Bu, 95 oktan benzinde 63 liraya kadar çıkıyor. Oysa Temmuz ayından önce bu rakam 58 Türk Lirası'ydı. Yani dünya piyasalarında petrolün varil fiyatı düştüğü sırada, Türkiye akaryakıt vergi oranını arttırarak gelir kalemlerinden birini sabit tutma yoluna gitti. Konya'da ise güncel pompa fiyatımız üzerinden motorin için hep beraber hesaplayalım Misal güncel fiyatımız: 3,37, bu rakamın % 55 yani 1.85 devlete gidiyor. Rafineri karı ise % 33, TÜPRAŞ kazancı 1,11, dağıtım ve bayi karı ise toplam % 12 :0.40 kuruş. Bu rakamları göze aldığımızda biz akaryakıt firmaları yıl içerisinde toplanan vergilerin % 13.50 tahsil ediyoruz. Anlayacağınız, devletin tahsildarlığını da yapıyoruz.

-LPG piyasası hakkında bilgi verir misiniz, insanlar neden LPG'yi tercih ediyor?

Bunun en önemli nedeni, pahalı akaryakıtımızın olmasıdır. Tüketiciler maalesef alternatif yakıtlara yöneliyor. Bu durumun da rakamlara yansıdığını görüyoruz. Türkiye'de toplamda 10.512 adet istasyon mevcut. Avrupa ülkelerine göre sıralamada birinci sıradayız. Dünya sıralamasında ise Güney Kore ve Rusya'dan sonra üçüncü sırada yer alıyoruz. Ülkemizde toplamda 4,200 bin LPG'li araç mevcut, genel toplama baktığımızda toplam araç sayısı 19 milyon civarında ve bu rakamın % 52'si otomobil. Dünyada benzinden çok Lpg kullanan tek ülkeyiz. Türkiye'de ortalama her yıl 300.000 bin adet araç LPG'li araca dönüşüyor.

img_1800.jpg

-Akaryakıt sektöründe sizleri en çok yoran başlıca sorunlar nelerdir?

En başında hileli akaryakıt satışı yapan firmalar gelir. Yine 10 numara yağ adı altında satışı yapılan yakıtlar. Maliyetlerimizi artıran ve bizlere de faydası olmayan parasal maliyetlerimiz

-Faydası olmayan parasal maliyetler nelerdir?

LPG sorumlu müdür, iş sağlığı ve güvenlik uzmanı, tehlikeli madde ve güvenlik danışmanı,

patlayıcı madde güvenlik danışmanı gibi başlıklar akaryakıt istasyonları olarak bizleri maddi anlamda çok yormaktadır.

-Dünyada petrol fiyatları hızla düşmeye devam ediyor. Bu düşüş nereye kadar devam edecek. Bu durum neden kaynaklanıyor?

Öncelikle şunu belirtmek lazım; Petrol, dünya borsalarında alınıp satılan bir ürün ve parayla ölçülen bir emtiadır. Birincisi, dünyaya petrol üreten ve ihraç eden ülkeler (Suudi Arabistan, İran Kuveyt, lrak Venezüella Birleşik Arap Emirlikleri,Cezayir ve Nijerya)...  İkinci faktör ise Çin önderliğinde devam eden zayıf halkanın olduğunu söyleyebiliriz. Bunun yanında Rusya'nın hem Avrupa Birliği ülkeleri ile karşı karşıya kalması hem de Suudi Arabistan ile İran gerginliği düşüşü daha da hızlandırdı.

12243088_1524079651237983_8323448208414143236_n.jpg

-Piyasada en çok zorlandığınız başlıklar nelerdir?

Bizler satışlarımızın bir kısmını vadeli gerçekleştiriyoruz. Cari çalışacağımız firmaların önceden bankalardan çek ödeme kabiliyetini araştırıyoruz. Firmaların çek istihbaratları başta olumlu çıkıyor fakat sonradan çekin yaptırım gücü olmadığı için yanılgıya düşüyoruz, l Şubat 2012'de devreye giren çekteki sorumluluğun kalkması ile birlikte çek yazılma oranı her yıl artarak devam etti Türkiye Bankalar Birliği'nin risk merkezine göre 2014 ve 2015 yılını karşılaştırdığımızda % 41 oranında çeklerin yazılma oranının artmış olduğunu görüyoruz. Bu yasa yürürlüğe girdiğinde 1500 kişi çekten dolayı hapis yatıyordu. Bu kişilerin mağduriyetini gidermek için ise çok daha fazla şirketi mağdur ettiler.

-Nadir Avcan Şirketler Grubu'nun çalışma sisteminden bahsedelim; kurumsal bir yapıya sahipsiniz. Kurumsallaşma sizin için ne ifade ediyor?

Bir işletmenin faaliyetlerini kişilerin varlığına bağlı olmadan çalışma biçimi 'kurumsalık' demektir. Dünya şirketlerinin % 75'i aile şirketlerinden oluşuyor ABD'de ise bu rakam % 95'e kadar ulaşmaktadır. Konya'da durum çok farklı... Kimse kusura bakmasın ama Konya'da 'elti şirketleri' hayatiyetini sürdürüyor. O yüzden de uzun firmalar uzun süreli olamıyor. Kardeş kavgaları da yeni bir marka çıkmasının önüne geçiyor.

11118613_1432088670437082_7300387273887949552_n.jpg

-Gündemde yerli otomobil üretimi var ve Konya Sanayisi de talip oldu. Konya bunu başarabilir mi?

Öncelikle milli otomobile talip olan ve mevcut üretimi olan il ya da illeri iyi irdelemek lazım. Misal, Kocaeli bir sanayi kenti olarak Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'nın yüzde 69.9'unun sanayi sektöründe yaratıldığı bir bölgedir ve ilde Sanayi Odası'na bağlı yaklaşık bin 300 sanayi kuruluşu faaliyet göstermektedir. Bu sanayi kuruluşları ağırlıklı olarak Gebze, İzmit ve Körfez ilçelerinde toplanmıştır. Ülkemizin en büyük 100 sanayi kuruluşunun 18'i Kocaeli'nde bulunmaktadır. TÜPRAŞ, Hyundai Assan, Ford Otosan, Honda, Anadolu Isuzu, Pirelli, Goodyear, Pakmaya, Aygaz, Milangaz, Petrol Ofisi, Kordsa, Çelikkord, Nuh Çimento, Marshall, Polisan, CBS, Mannesman Boru gibi önemli fabrikalar bu kentte faaliyet göstermektedir. Kocaeli'nin imalat sanayi açısından ülke içindeki ve dış ticaretteki payı ise yüzde 13'tür. Yine Kocaeli'nde faaliyet gösteren önemli sektörlerin Türkiye içindeki payı incelendiğinde, yüzde 28 ile kimya sanayi birinci sırada yer almaktadır. Sanayi odaklı üretim misyonuyla ülkemizin yükselen ekonomilerinden birisi olan Konya'da ise, 2014 yılı verilerine göre I. Organize Sanayi Bölgesi'nde 156, Konya Organize Sanayi Bölgesi'nde 490, Beyşehir Organize Sanayi Bölgesi'nde 12, Ereğli Organize Sanayi Bölgesi'nde 57, Akşehir Organize Sanayi Bölgesi'nde 13, Seydişehir Organize Sanayi Bölgesi'nde 2 ve Karapınar Organize Sanayi Bölgesi'nde 5 adet olmak üzere; organize sanayi bölgelerinde toplam 735 firma üretim faaliyetleri gerçekleştirmektedir. Ayrıca Konya'da bulunan özel sanayi sitelerinden birisi olan BÜSAN Özel Organize Sanayi'nde 840 işyeri bulunmakta olup 680 firma üretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Konya, metal işleme alanında Türkiye pazarının % 45'ine sahiptir. Traktörlerde kullanılan parçaların % 90'nı ve tarım makinelerinde kullanılan parçaların % 100'ünü üretebilmekte ve bu alanda Türkiye pazarının % 65'ini elinde bulundurmaktadır. Otomotiv Yan Sanayi sektöründe, birçok marka modelin %70'den fazla parça ve ekipmanı Konya'da üretilmektedir. Konya'da metal döküm sanayi sektöründe 450 firma yılda 250.000 ton kapasiteyle üretim yapmaktadır. Bu da Türkiye'deki metal döküm üretiminin % 18'ine tekabül etmektedir. Yılda yaklaşık 15 milyon çift ayakkabı üretimi ile Konya, Türkiye pazarının % 15'ini tek başına karşılamaktadır. Bütün bu veriler ve altyapı çalışmalarına bakarak Konya'nın şansının zor olduğunu da ifade etmem lazım. Yukarıda saydığımız, başta kurumsallaşmak olmak üzere ulaşım ve altyapı zorluğu gibi etkenler Konya'nın elini güçlendirmeye yetmez.

10995395_1442775396035076_6842798302740800924_n.jpg

-Temel Peker kimdir?   

l Aralık 1979'da Bayburt Demirözü İlçesi Eymür Köyü'nde doğan Temel Peker, ilk ve orta öğrenimini Bayburt'ta, lise öğrenimini ise Erzincan İmam Hatip Lisesi'nde 1998 yılında tamamladı.[2002 yılında Selçuk Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Makine Bölümü'nden mezun oldu. Çalışma hayatına devam ederken 2006 yılında da Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nden mezun oldu. Yüksek Lisans eğitimini Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler bölümünde tamamladı, otomotiv sektöründe satış danışmanı olarak iş dünyasına adım atan Temel Peker, 2005 yılında Satış Müdürlüğü, 2007 yılında da Şube Müdürlüğü görevlerini üstlendi. 2009 yılında otomotiv sektöründen ayrılarak Nadir Avcan Petrolleri Genel Müdürlüğü görevine geçen Temel Peker halen bu görevi yürütmektedir. Ayrıca eğitime son noktayı koymayıp ekonomi üzerine doktorasına devam ediyor. Peker, evli ve iki çocuk babasıdır.

Röportaj: M. Ali Elmacı- Ahmet Gökbaş