• BIST 102.886
  • Altın 148,391
  • Dolar 3,5412
  • Euro 4,1747
  • Konya 25 °C
  • Zelyut: Can Dündar'ı kim o gazeteye getirdiyse operasyonu o yapmıştır
  • Beyaz Saray'dan IKBY referandumuna ilişkin açıklama
  • İş adamının "FETÖ'ye 2 milyon liralık bağış" itirafı
  • Zelyut: Can Dündar'ı kim o gazeteye getirdiyse operasyonu o yapmıştır
  • Beyaz Saray'dan IKBY referandumuna ilişkin açıklama
  • İş adamının "FETÖ'ye 2 milyon liralık bağış" itirafı

Kansere savaş açan besinler

Ayşe Duran

Kanserde dengesiz beslenmenin en önemli risk faktörü olduğunu araştıran, birçok bilimsel makale bulunmaktadır. Kanser riskinden kurtulmak ve korunmak için başta fazla kilolarınızdan uzman eşliğinde kurtulun. Özellikle fazla kilo menopozdan sonra bayanlarda meme kanseri riskini tetiklemektedir. Yağ oranınızı %1 azaltmanız bile hem kanser riskinizi hem de kronik birçok hastalık riskini azaltmış olacaktır. Yemeklerinizde kullandığınız yağın çeşidine ve miktarına özen gösterin. Katı yağlardan ziyade sıvı yağları tercih edebilirsiniz. Salam, sosis ve sucuk gibi işlem gören et gruplarında nitrit ve nitrat maddeleri kansere neden olan nitrozaminleri oluşturur, kanın oksijen taşıma yeteneğini azaltır. Hazır raf ürünlerinden uzak durun, katkı maddelerine dikkat edin. Düzenli spor kanser riskini azaltmaktadır. Her gün 30 dakika tempolu yürüyüş yapabilirsiniz. Alkol ve sigaradan kesinlikle uzak durulmalıdır.

 

Tahıllar: Yüksek lif içeren, kompleks karbonhidratlar toksik ve kimyasal maddelerin barsaklardan atılımını kolaylaştırarak kanser riskini azaltır. En iyi posa kaynakları tam tahıllı ürünlerdir. Meyve, sebze ve kuru baklagiller tüketiminiz de gerekli posa ihtiyacını sağlamada yardımcıdır. Günde 3-4 porsiyon meyve, 2-3 porsiyon sebze ve haftada 2 kere kurubaklagil tüketimine dikkat edin.

 

Brokoli, karnabahar, lahana: Tümör gelişimini baskılayan sülforafan kanser oluşumunu engeller. Salatalarınızda çiğ brokoli tüketmeniz sülforanın kana karışma düzeyini artırır. Özelikle brokolinin mide kanseri üzerine olumlu sonuçları vardır.

 

Yer elması: Beta-karoten ve C vitamini içeriği ile antioksidan oranı yüksektir. Antioksidanlar sağlığımız için beslenmemizde çok önemli bir yere sahiptir. Hafta da birkaç kere zeytinyağlı olarak yemeğini tüketebilirsiniz.

 

Kırmızıbiber: Kapsaisin adı verilen fitokimyasalın sadece biber yerken sıcak hissini oluşturmakla kalmadığı aynı zamanda kansere karşı da koruma sağladığı bilimsel çalışmalar ile kanıtlanmıştır.

 

Domates: İçerisinde bulunan laykopenin prostat kanserine karşı önleyici etkisi olduğunu kanıtlamıştır. Yüksek antioksidan içeriği sayesinde birçok kanser çeşidine karşı koruyucu olan domates, bağışıklık sistemini güçlendiricidir. Pişmiş domatesteki laykopenin etkisi daha da artar ve bu sayede antioksidan kapasitesi yükselir. Dolayısıyla kanserden korunmak için yaz aylarında tüm öğünlerinizde domates tüketmeyi ihmal etmeyin.

 

Zencefil: Ağrı kesici ve barsak hareketlerinin çalışmasını sağlaması gibi özellikleri ile tanınan zencefil, kanser hastaları üzerinde olum etkileri olduğu düşünülmektedir. Bununla ilgili çalışmalar halen devam etmektedir. Özellikle kemoterapi gören hastaların mide bulantılarını önlemede çok başarılıdır.

 

Soğan, sarımsak: Anti-kanser olarak bilinen sarımsak ve soğanın en önemli özelliği güçlü bir bağışıklık sistemi destekleyici olmasıdır. Haftada 2-3 adet çiğ sarımsak tüketimi kansere karşı koruyucu özelliği bulunmaktadır.

 

 

 

 

 

 

Çekirdekli siyah üzüm: İçerisinde bulunan resvaratrol sayesinde güçlü bir antioksidandır. Günde mutlaka bir avuç siyah çekirdekli üzüm tüketmeye özen gösterilmelidir.

 

Süt, yoğurt, kefir: Sütün içerisinde bulunan laktoz, yararlı bakterilerin sayısını arttırarak kansere neden olan bileşiklerin vücuttan atılmasını sağlamaktadır. Doğal probiyotik olarak bilinen kefiri vücudunuzdan toksikleri atmak için ve barsak hareketlerinizi hızlandırmak için düzenli olarak tüketin.

 

Haftanın sorusu:’’ Kanser riskini artıran besinler nelerdir?’’

Katkı maddeleri, tatlandırıcılar(sakkarin), gıdalar üzerinde üreyen küfler (aflatoksin), kahve tüketimi, alkol, rafine gıdalar (beyaz ekmek ve türevleri, hazır çorbalar, bisküvi, beyaz pirinç, konserve ürünleri vb.), kızartılmış ve aşırı yağlı besinler, içeriği bilinmeyen her türlü gıda.

 

Haftanın bitki çayı:’’Beyaz çay’’

İçinde yüksek oranda bulunan polifenoller sayesinde kansere dönüşme riski yüksek olan hücrelerin aktivitesini önlüyor. Günde 2-3 fincan beyaz tüketebilirsiniz.  Kalp ritim ile kan dolaşım bozukluğu veya herhangi bir böbrek probleminiz varsa diyetisyeninize danışmadan tüketmeyin.

 

Haftanın besini:’’Kırmızı ve mor meyveler’’

Kanserden korunma stratejileri arasında kırmızı ve mor meyveler(çilek, böğürtlen, ahududu, yaban mersini, nar ) en başta yer alabilir. Yapılan çalışmalar, kırmızı meyvelerde bulunan anti-oksidan öğelerin özellikle kolon kanseri üzerinde oldukça etkili olduğunu gösteriyor. İçeriklerindeki ellagic asit ve polifenoller, tümör hücrelerinin büyümesini yavaşlatıcı etki gösterir. Bazı polifenollerse, kanser hücrelerini tamamen yok eder. Bu nedenle renkli ve çeşitli beslenme önemlidir.

 

 

Diyetisyen Ayşe DURAN

Özel Selçuklu Hastanesi 

UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2008 Memleket | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0332 352 16 16 | Faks : 0332 352 11 66 | Haber Scripti: CM Bilişim