Hava yolu kapalı!

Hava yolu kapalı!

Özellikle kış şartlarında Konya’nın havayolu ulaşımı sekteye uğruyor. Son anda duyurulan iptaller, havayoluna olan güveni de sarsıyor. Uçuşların neden iptal edildiğini ve neler yapılabileceğini konuyu bilenlerle konuştuk...

Konya’da hafta başında alınan ilk kar yağışının ardından, özellikle hava yolu ulaşımında ciddi aksaklıklar meydana geliyor. Konya Valiliği’nden yapılan açıklamada “25 Kasım 2014 tarihlinde hava muhalefeti nedeniyle iptal edilen uçuşlar 26 Kasım 2014 öğle saatleri itibariyle normale döndü” denilse de, dün sabah saatlerinde yapılması gereken uçuşlar da iptal edildi. Başta hava muhalefeti olmak üzere 2014 yılı başından bugüne kadar çeşitli nedenlerle Konya’ya ya da Konya’dan 243 uçak kalkamadı ya da inemedi. 24 Kasım ile 28 Kasım arasında ise 18 uçak ve 36 sefer iptal edildi, binlerce vatandaş ve özellikle iş adamı mağdur oldu. Yetkililer uçuşların sadece Konya Havaalanı kaynaklı değil aynı zamanda İstanbul’dan da uçakların kalkamaması nedeniyle iptal edilebildiğine işaret etse de, özellikle kış şartlarında uçuşların iptal edilmesi Konya Havaalanı’ndaki teknik donanımın yeterli olup olmadığını gündeme getiriyor.

KONYA’DA CAT 1 SİSTEMİ KURULU

ILS cihazı olarak adlandırılan ve olumsuz hava şartlarında da iniş olanağı sağlayan sistemin, CAT 1, CAT 2, CAT 3 diye üç farklı versiyonu bulunuyor. Havaalanının coğrafi konumu ve topografik yapısı göz önünde bulundurularak bu cihazlardan hangisinin kullanılabileceğine karar verilip, o cihaz temin ediliyor. Bu cihazlar, pilotun güvenli inişini sağlayabilmek için görüş açısının düşük olduğu havalarda görüş açısı sağlıyor. Konya’da 500 metreye kadar görüş açısı sağlayan CAT 1 ILS cihazı kullanılıyor. Havaalanı yetkilileri, Konya Havaalanı’ndan neden CAT 2 ya da CAT 3 sistemi bulunmadığı sorumuza şu cevabı veriyor: CAT 1’e göre daha gelişmiş olan CAT 2 veya en az 150 metre görüşe kadar iniş kolaylığı sağlayan CAT 3 sistemini Konya Havalanı’nda kullanamıyoruz. Çünkü bunun için havaalanının bulunduğu bölgenin özelliklerinin uygun olması gerekiyor. Sadece bu da yetmiyor, havaalanında bu sistemler bulunsa bile uçağı idame ettiren pilotun da o kriterleri taşıması gerekiyor. Pilot bir yana bizim havaalanımız teknik olarak CAT 2 veya CAT 3 sistemine müsait değil.

PEKİ, NE YAPILABİLİR?

Uçak Mühendisi ve AK Parti 22.-23. Dönem Konya Milletvekili Hasan Angı da, Konya’ya yapılan ve Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından açılışı yapılan yeni havaalanı terminal binasının, yıllardır arzulanan sivil havaalanı alt yapısını oluşturduğunu belirterek “Konya Havaalanı’nda şu anki öncelik askeri uçuşlara yöneliktir ve havaalanının genel şartlarında da öncelik yine böyledir. Buraya CAT 2 ya da CAT 3 sistemlerinin takılabilmesi için, askeri şartlarda değişiklik yapılması gerekiyor. Bunun da Üs Komutanlığı ile görüşülmesi lazım. Askeri üssün Karapınar’a taşınmasının buradaki sorunu önemli ölçüde gidereceğine inanıyorum” dedi.  Angı, CAT cihazlarının ileri versiyonlarının mevcut şartlarda kullanılamamasıyla ilgili şöyle devam etti:  Konya’daki CAT cihazının görüş mesafesinin düşük olmasının önemli nedeni askeri havaalanı şartlarıdır. Bu havaalanında eğitim uçuşları yapılmaktadır ve uçakların ilk çalıştığı sırada verdiği egzoz tepkilerini dağıtmak için beton manialar yapılmıştır. Bu manialar ILS cihazlarının anten açısını kısaltıyor. Bu nedenle uçaklarımız CAT cihazının görüş mesafesini tam olarak alamıyor. Bu manialar kaldırılabilir mi, askeri hangarların yönü değiştirilebilir mi; bunların da Üs Komutanlığı ile görüşülmesi lazım.

HIZLI TREN VE SİVİL HAVAALANI

Angı, Konya’nın ulaşım problemini önemli ölçüde çözecek iki unsur bulunduğunu, bunlardan birinin sivil havaalanı diğerinin de hızlı tren olduğunu söyledi. Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan’ın Konya ulaşımı için önemli çalışmalar yaptığını hatırlatan Angı, “Askeri eğitimleri Karapınar’a taşırsak burası özlediğimiz sivil havaalanı hizmetlerini layıkıyla verebilir. Şehrin merkezinde olan bu havaalanı tamamen sivil uçuşlara bırakılmalıdır. Ayrıca İstanbul-Konya Hızlı Tren Seferleri de ulaşım problemimizi büyük ölçüde çözecektir. İstanbul-Konya Hızlı Tren Seferleri’nin başlamasının ardından gerekli kamuoyu bilgilendirme çalışmaları da yapılırsa, havayolu taşımacılığının yaşattığı olumsuzluklar da geride kalır. İstanbul-Konya Hızlı Tren sefer sayılarının artması için de kamuoyunun ilgisi şarttır” diye kaydetti. Memleket Gazetesi