Prof. Dr. Ali Akpınar

Prof. Dr. Ali Akpınar

Faydalı ilime talip olmak

Bizleri ilim öğrenmeye sürekli teşvik eden Peygamberimiz, ilmin eyleme dönüşmesi gereği üzerinde de ısrarla durmuştur. O, Allah’tan faydalı ilim isteyin, faydasız bilgiden Allah’a sığının. Buyurmuş; sonra da kendisi sürekli şöyle dua ederek bizlere örnek olmuştur:

Allahım, senden faydalı ilim isterim… Allahım, faydasız ilimden sana sığınırım…

Faydalı ilim, sahibine Allah ve insanlar katında değer kazandıran, dünya ve ahirette kazandıran ilimdir. O, doğruların doğru bir şekilde öğrenilmesi, gereklerinin yerine getirilmesidir. Faydalı ilim, aydınlatan, yol gösteren bilgidir.

Faydasız bilgi ise, sahibinin boynunda yük olan, Allah katında ona değer kazandırmayan, dünya ve ahirette kaybetmesine sebep olan bilgi yığınlarıdır.

Allah-Peygamber Kaynaklı Eğitim

Dün olduğu gibi bugün de insanlığın sağlıklı bir eğitimle dünya ve ahiret mutluluğunu yakalayabilmesi, Allah ve Peygamber kaynaklı bir eğitimden geçmesine bağlıdır. Yaradan Rabbin/eğiticinin adıyla, O'nun ilkeleri doğrultusunda eğitim-öğretime başlanmalı ve bu, ahlâk âbidesi Hz. Peygamberin baş öğretmenliğinde devam etmelidir. Aksi takdirde, Allah ve Peygamberinin ilke ve yönetmeliklerinden uzak bir eğitim-öğretim ile insanlığın yararına olacak bir bilgelik ve mutluluk elde edilemeyecektir. Nitekim bugün insanlığı topluca katleden, çevreyi imha eden, ruhları kirleten silahşörler, iletişim organları, terör odakları yıllar süren eğitim-öğretim proğramlarıyla yetişmektedir. Ama Allah-Peygamber / Kitap-Sünnet kaynaklı olmayan bir eğitim ile. En azılı bir teröristin en fazla eğitilmiş, okul görmüş kişi olabildiği gözönünde bulundurulursa Allah-Peygamber kaynaklı olmayan bu eğitim-öğretimin faydadan uzak ve ne denli tehlikeli olduğu anlaşılacaktır.

Allah-Peygamber kaynaklı eğitim demek, kullarına merhameti sonsuz olan Rahman'ın rahmeti, ümmetine düşkünlüğü zirvede olan alemlerin Rahmet sebebi Rahim Rasulün izinde rahmete ermek ve merhamet kanatlarıyla kanatlanıp insanlığı kucaklamaktır. İslâm'a göre gerçek eğitimci de eğittiği insanlara karşı merhamet âbidesi olmayı becerebilendir.

Allah-Peygamber kaynaklı eğitim; öğretimle eğitimi, bilgilenme ile ameli/bilgiler doğrultusunda yaşamayı birlikte götürmektir. Pratik hayatta kendisini göstermeyen bir öğretim / bilgilenme, İslâm'ın hedeflediği bir eğitim değildir.

Allah-Peygamber kaynaklı eğitim, beşikten mezara kadar devam eden süreli ve bu süreç içerisinde gelişme ve değişime açık bir eğitimdir. Öğretimde de, eğitimde de doygunluk, yetinmeclik yoktur. "Ben âlim oldum, her bir şeyi öğrendim" demek asıl cahilliktir. İlk vahiyde "Oku" ifadesinin iki sefer tekrarlanması, eğitim öğretimdeki bu devamlılığa işaret etmektedir.

Eskiden bizim ilk mekteplerimizde eğitm-öğretime başlayan çocuklarımıza şu düstur ezlerletilirdi ki aslında bu İslam’ın eğitim hedefini veciz bir şekilde özetlemektedir: İnsanlar helak oldu, âlimler hariç. Âlimler de helak oldu, ilmi ile âmil olanlar hariç. Âmiller de helak oldu, ihlaslılar hariç. İhlaslılar da büyük tehlikelerle karşı karşıyadır.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.