Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi tanıtım toplantısı

Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi tanıtım toplantısı

ATO Başkanı Baran:- "Bugün 600'ün üzerinde tescilli coğrafi işaret, Fransa ekonomisine yıllık 18 milyar avro kazandırıyor. 500’ün üzerinde coğrafi işaret taşıyan ürün İtalya ekonomisine 12 milyar avronun üzerinde gelir getiriyor. AB ülkelerinin 5 binin üz

ANKARA (AA) - Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Gürsel Baran, coğrafi işaretli ürünlerin Fransa ekonomisine yıllık 18 milyar, İtalya ekonomisine 12 milyar, tüm AB ülkelerinde de 54,3 milyar avro kazandırdığını belirterek, "2 bin 500'ün üzerinde tescil alabilecek ürünümüz bulunduğu halde sadece 200 civarında coğrafi işaretli ürünümüz var. Bunlardan da yalnızca 3'ü Avrupa Birliği tarafından tescillenmiş durumda." dedi.

ATO tarafından 28-29 Nisan tarihlerinde düzenlenecek Coğrafi İşaretli Ürünler Zirvesi'nin tanıtımı nedeniyle ATO Congresium'da basın toplantısı yapıldı.

Burada konuşan ATO Başkanı Baran, zirvenin, belirli coğrafi bölgelere ait ürünleri tanıtmak, coğrafi işaretli ürünler için pazar oluşturmak, sadece coğrafi işaretli ürünlerden oluşan bir ihtisas fuarını ülkeye kazandırmak ve Türkiye'de coğrafi işaretler konusunda farkındalık yaratmak amacı taşıdığını söyledi.

Coğrafi işaretlerin; üretimin canlandırılması, ürünlerin katma değerinin artırılması ve kırsal istihdamın sürdürülebilirliğinin sağlanması bakımından büyük önem taşıdığını dile getiren Baran coğrafi işaretli ürünlerin bir firmaya ya da kişiye değil, yerel özelliklerinden dolayı bir yöreye, bölgeye, ülkeye ait anonim ürünler olduğunu ifade etti.

Coğrafi işaretin, ürüne pazarlama gücü kattığını belirten Baran, "Ürün gerçek üreticilerini koruyarak kırsal kalkınmaya ve ülke ekonomisine katkı sağlıyor. Çorum leblebisi, Isparta halısı, Afyon kaymağı ibareleri belirli bir kalitenin işareti oluyor. Bu nedenle bir ürün için belli bir kalite sembolü haline gelmiş yer adlarının coğrafi işaret olarak koruma altına alınması o yöre halkının menfaatlerinin korunması açısından büyük fayda sağlar." diye konuştu.

- "Coğrafi işaretli ürünlerimizin yalnızca 3'ü AB tescilli"

Dünyada coğrafi işaretli ürün pazarının hızla geliştiğine dikkati çeken Baran, tüketicilerin standart ürünlerden ziyade ayırt edici özelliklere sahip yerel ürünleri tercih ettiklerini kaydetti.

Coğrafi işaretli ürünlerin Avrupa, ABD ve gelişmiş ülkelerdeki tahmini pazar büyüklüğünün 200 milyar doları aştığını vurgulayan Baran, şöyle konuştu:

"Bugün 600'ün üzerinde tescilli coğrafi işaret, Fransa ekonomisine yıllık 18 milyar avro kazandırıyor. 500’ün üzerinde coğrafi işaret taşıyan ürün İtalya ekonomisine 12 milyar avronun üzerinde gelir getiriyor. AB ülkelerinin 5 binin üzerindeki coğrafi işaretli ürünü, 54,3 milyar avroluk bir pazar değeri taşıyor. AB ülkelerinden dünyaya ihraç edilen işlenmiş ürünlerin yüzde 70’inin coğrafi işaretli ürün olduğu tahmin ediliyor. Ülkemiz geleneksel ürün adedi ve çeşitliliği açısından zengin bir potansiyele sahip. Gaziantep baklavasından Taşköprü sarımsağına, Finike portakalından Kars kaşarına kadar 2 bin 500’ün üzerinde tescil alabilecek ürünümüz bulunduğu halde sadece 200 civarında coğrafi işaretli ürünümüz var. Bunlardan da yalnızca 3'ü Avrupa Birliği tarafından tescillenmiş durumda."

- "Zirve önemli bir adım olacak"

Baran, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Türk Patent ve Marka Kurumu, Ankara Üniversitesi, Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler Türkiye Araştırma Ağı'nın katkılarıyla düzenlenecek zirvede yerli ve yabancı uzmanlar, oda ve borsalar, üreticiler, üretici birlikleri, belediyeler, kalkınma ajansları, üniversiteler ve perakende sektörü temsilcileri bir araya gelerek tecrübe ve fikirlerini paylaşacaklarını bildirdi.

Zirvenin konferans, fuar ve çalıştay olmak üzere üç ana başlık altında yapılacağını kaydeden Baran, fuar ile coğrafi işaretli ürünlerin ulusal ve uluslararası ölçekte tanıtılması ve ticarileşmesine zemin hazırlamayı amaçladıklarını belirtti.

Baran, fuarda onlarca coğrafi işaretli ürünün tanıtılacağının altını çizerek, "Zirve, ülkemizin kalkınması için tüm bu ürünlerimizin en yüksek ekonomik değere kavuşması adına atılmış önemli bir adım olacak." diye konuştu.

- Sorular

Konuşmasının ardından Baran ile ATO Yönetim Kurulu Üyesi Ülkü Karakuş, gazetecilerin sorularını yanıtladı.

Türkiye'deki coğrafi işaretli ürünler pazarının hacmine ilişkin bir soru üzerine Baran, şu an için belirli rakamlar bulunmadığını ancak zirvenin ardından bu konuda daha net rakamlar ortaya çıkabileceğini söyledi.

Ülkü Karakuş ise aynı soruya karşılık, "Türkiye'de bu konunun ticari boyutuyla ilgili ölçüm yapılmadığı için çok komik olduğunu söylemek yanlış olmaz. Ancak biz 200'e yakın coğrafi işaret aldığımız ürünlerle bunun ne kadar önemli bir pazar olduğunun bilincindeyiz." ifadelerini kullandı.

Baran, bir başka soru üzerine coğrafi işaretli ürünler konusunda yurt genelinde farkındalık yaratmayı amaçladıklarını belirterek, "Ülkemizin her tarafında coğrafi işaret almayı hak eden onlarca, yüzlerce ürünümüz var. Biz bu çalıştayda bunların hak ettiği yere kavuşması için elimizden gelen gayreti göstereceğiz." değerlendirmesinde bulundu.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı

Etiketler :