• BIST 106.843
  • Altın 142,689
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • Konya 27 °C
  • Fatih Terim'in dokunulmazlık zırhı!
  • Cumhurbaşkanı avukatı Gülen'in suçlarını sayarken kulaklarını kapattılar
  • FETÖ'nün Kodları: Hakan Çiçek
  • Fatih Terim'in dokunulmazlık zırhı!
  • Cumhurbaşkanı avukatı Gülen'in suçlarını sayarken kulaklarını kapattılar
  • FETÖ'nün Kodları: Hakan Çiçek

Beslenme çantamda ne var?

Ayşe Duran

Özellikle okul dönemine yeni başlayacak minik öğrencileri ve ebeveynlerini tebrik ediyor, başarılar diliyorum. İlk heyecanlar her zaman bir başka olur. Okulun ilk gününden itibaren ebeveynler için zorlu bir yolculuk başlamıştır aslında. Bu zorlu yolculuğu daha eğlenceli hale getirmek kesinlikle anne, babanın elindedir. Çocuk psikolojisini her zaman daha çok önemsemişimdir. Çünkü çocuklukta kazanılan alışkanlıklar bilinçaltına yerleşir ve bu alışkanlıklar zamanla zorunlu hale gelebilir. Örneğin: Çocuk beslenmesinde, çocuğa öğretmen ya da annesi zorla herhangi bir besini yedirmeye çalışırsa çocuk o besine karşı hassasiyet kazanarak, tiksinme gerçekleşir. Bir daha o besini ömür boyu yememe gibi bir durum söz konusu olabilir. Bu yüzden çocuklarınızı beslerken lütfen zorlamayın. Aç olan çocuk eninde sonunda beslenme ihtiyacı duyacaktır.

Okul çağı çocukluk dönemi; hızlı büyüme-gelişme ve öğrenme süreçlerini kapsayan, bu nedenle de sağlıklı beslenmenin büyük önem taşıdığı bir dönemdir. Bu yaş grubu çocuklarda sağlıklı beslenme ile; bedensel, duygusal, sosyal gelişim ve okul başarısı da olumlu yönde etkileniyor. Aynı zamanda yetişkinlik dönemine temel oluşturan doğru beslenme alışkanlıklarının kazanılması sağlanıyor. Bu yüzden okul çağı dönemi beslenmesi çok önemlidir.

Ebeveynler kadar öğretmenlere de çok fazla sorumluluk düşmektedir. Öğrencilere temel beslenme bilgilerinin vermek, öğrenilen bilgilerin davranışa dönüştürmek, yanlış beslenme alışkanlıklarına zamanında müdahale etmek ve beslenme davranışları ile örnek olma konusunda öğretmenlere de önemli sorumluluklar düşmektedir.

Gelelim okulun ilk gün kahvaltısına. Okulun ilk günü çocuğunuza hangi alışkanlıkları kazandırırsanız tüm okul hayatı boyunca aslında o alışkanlığa devam edeceği sinyalini vermiş olacaksınız. Çocuğunuza karşı kararlı bir tavır sergileyin fakat bu tavır baskıcı ve sert bir ebeveyn olmanızı gerektirmez. Kahvaltı yapmayan çocukların derslerdeki konsantrasyonlarının ve algılamalarının düşük, dikkat sürelerinin kısa olduğu, öğrenmede güçlük çektikleri, bazılarında da baş ağrısı, baş dönmesi gibi sorunların olduğu saptanmıştır. Okul çocuklarında tüm bu olumsuz durumları önlemek ve optimal büyüme-gelişme sağlamak için muhakkak her sabah dengeli bir kahvaltı yapılmalıdır. Kahvaltı da mutlaka süt, peynir, yumurta olsun. Süt içmeyen çocuğa zorla süt içmesi hakkında zorlamayın. Onun yerine yoğurt tüketebilir ya da peynir miktarını artırabilirsiniz.

Kahvaltı Alternatifleri:

  •    Süt-haşlanmış yumurta-domates-salatalık-ekmek
  •    Taze sıkılmış meyve suyu - peynirli omlet- zeytin
  •    Açık çay- menemen - ekmek
  •    Süt- ballı ekmek- muz
  •    Taze sıkılmış meyve suyu - peynirli tost 
  •    Tahıllı gevrek-süt-meyve
  •    Reçelli, yoğurtlu ekmek-meyve-açık çay

 

 

 

 

Beslenme çantasında neler olmalı?

Beslenme çantasında, taşıması kolay ve proteinli besinler olmalı. Kuru meyveler özellikle beslenme çantasında olmalı. Çünkü hem çocuğun okul başarısını artıracak hem de enerjisini yükseltecektir.

  •   Taze sıkılmış meyve suyu-ev yapımı poğaça
  •   Süt- ev yapımı pekmezli, meyveli kek
  •   Taze sıkılmış meyve suyu- peynirli sandviç
  •   Ayran- ekmek arası köfte (yağsız tavada)
  •   Süt-meyve-sandviç-ceviz  

Çocuklara yönelik sağlıklı yaşam ve beslenme önerileri

Çocukların sağlıklı beslenmesi için dört besin grubunda bulunan çeşitli besinlerden yeterli miktarlarda ve dengeli bir şekilde tüketmeleri gerekmektedir. Süt grubunda yer alan süt, yoğurt, et grubunda yer alan et, tavuk, yumurta, peynir, kuru baklagiller, sebze ve meyve grubu ve tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç vb. besinlerin her öğünde yeterli miktarlarda tüketilmesi önerilmektedir.

Çocukların özellikle kemik ve diş gelişimi için günde 2-3 su bardağı kadar süt veya yoğurt, 1 yumurta büyüklüğünde beyaz peynir tüketmeleri önemlidir. Ayrıca, hastalıklara karşı daha dirençli olmaları, göz, cilt ve sindirim sistemlerinin sağlıklı olması için her gün 5 porsiyon taze sebze veya meyve tüketmeleri önerilmektedir.

Öğrenciler için en önemli öğün kahvaltıdır. Kahvaltı öğünü kesinlikle atlanılmamalıdır.

Gün boyu fiziksel ve zihinsel performansın en üst düzeyde tutulabilmesi, düzenli olarak ara ve ana öğünlerin tüketilmesi ile mümkündür. Bu nedenle, öğün atlanmamalıdır. Günlük tüketilecek besinlerin 3 ana, 2 ara öğünde alınması en uygun olanıdır.

Okulda veya evde dinlenirken ve ders çalışırken açlık hissedildiğinde tüketilen besinlere dikkat edilmelidir. Örneğin, şeker ve şekerli besinler, cips, gazlı içecekler yerine süt, yoğurt, sütlü tatlılar, ekmek arası peynir, taze sıkılmış meyve suları ve kuru meyvelerin tüketiminin tercih edilmesi çocukların sağlıklı beslenmeleri açısından daha yararlıdır.

Açıkta satılan besinler, yeterince güvenilir ve temiz değildir. Ayrıca, uygun koşullarda muhafaza edilmedikleri için çabuk bozulma riski taşırlar. Bu nedenle, özellikle okul çevresinde açıkta satılan besinlerin kesinlikle satın alınmaması gerekmektedir.

Vücudun düzenli çalışması, tüketilen besinlerin vücuda yararlılığının artırılması, çocukların fiziksel, zihinsel ve duygusal gelişimlerine olumlu katkı sağlamaları açısından fiziksel aktivitenin artırılmasına da önem verilmelidir. Bu nedenle, çocukların gerek okul yönetimi gerekse de ebeveynleri tarafından sevdikleri herhangi bir spor dalı ile ilgilenmeleri teşvik edilmelidir.

Sağlıklı yaşam için çocuklara el yıkama ve diş fırçalama alışkanlığının kazandırılması çok önemlidir. Kirli eller, basit bir soğuk algınlığından ölümcül hastane enfeksiyonlarına kadar pek çok hastalığın nedeni olabilmektedir. Bu nedenle çocuklara, özellikle yemek yemeden önce ve sonra, tuvalete girdikten sonra, dışarıda oyun oynadıktan sonra, dışarıdan eve gelince ellerini, ılık akan su altında sabun ile iyice ovuşturarak yıkamaları konusunda alışkanlık kazandırılması gerekmektedir.

Çocukların okul kantinleri, büfe gibi yerlerden satın aldıkları besinlerin seçiminde de dikkatli olmaları gerekmektedir. Süt, ayran gibi ambalajlı besinleri satın alırken etiket bilgisinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığından üretim izninin bulunmasına ve son kullanım tarihinin geçmemiş olmasına, ambalajsız satılan tost, simit, poğaça gibi yiyeceklerin de temiz ve güvenilir şekilde hazırlanmış olmasına dikkat edilmelidir.

Yapılan hatalar neler?

  • Kahvaltı öğününün atlanılması
  • Sebze ve meyvenin yetersiz tüketilmesi
  • Fast-food ve gazlı içeceklerin tüketiminin fazla olması
  • Ara öğünlerin açma, hazır poğaça, kek, çikolatalı ekmek, meyve suları gibi yağ, şeker içeriği zengin besinlerden oluşması

Okul çağı çocuklarında yetersiz ve dengesiz beslenmeye bağlı olarak şişmanlık-zayıflık, kemik/diş sağlığı bozuklukları, özellikle demir yetersizliği anemisine ek olarak diğer mineral ve vitamin yetersizlikleri görülebilmektedir. Bunlara dikkat etmek için sağlıklı beslenme örüntüsüne dikkat etmek gerekir.

 

Diyetisyen Ayşe DURAN

Konya Özel Selçuklu Hastanesi 

UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2008 Memleket | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0332 352 16 16 | Faks : 0332 352 11 66 | Haber Scripti: CM Bilişim