Apple'ı bitiren soru!

Apple'ı bitiren soru!

Bloomberg sunucusu Tom Keene’in haber programında sehven sorduğu bir soru, Apple hakkındaki algıların ne kadar değiştiğini ortaya çıkardı. "Bir başarı öyküsü" Apple, imajını nasıl düzeltecek?

Keene; programına konuk olan Wired Dergisi yazarı Steve Levy’ye “Ben yaşlıların iPhone gençlerin ise daha çok Samsung kullandığını görüyorum. Kuşak farkının telefonlar konusunda da geçerli olduğu doğru mu? diye sordu.Keene’in yargısının henüz tam olarak doğru olmadığını söyleyen Levy’nin, Samsung’un son ürünü Galaxy S IV’ün bazı şeyleri değiştirebileceğini sözlerine eklemesi diyaloğu daha ilginç hale getirdi.

Eğer sorudaki yargı tam olarak doğru değilse neden Tom Keene gençlerin Samsung’u seçtiğini düşünüyor? Business Insider’da yer alan çalışmaya göre bu sorunun yanıtı kısmen Samsung'un etkili pazarlama stratejisinde bulunabilir...

“İMAJ HERŞEYDİR”

Samsung geçtiğimiz Eylül ayında bir reklam kampanyası başlattı. Reklamda, elinde Samsung olan bir genç iPhone 5 almak için sırada bekliyor. Sırada bekleyenlerin “iPhone 5’i alıp satacaksın değil mi” sorusuna gencin verdiği cevap “ben sadece ailemin sıradaki yerini tutuyorum” oluyor. Bu reklam ile iPhone kullanıcılarının yavaş, yaşlı ve ebeveynler gibi üst kuşak olduğu mesajı verildi. Kampanyanın bir başka reklamında ise yine Samsung kullanan bir gencin iPhone sırasında bekleyen gençlerle diyaloğu yer alıyor. Film sonunda ise Samsung telefon gösterilerek “bir sonraki büyük şey çıktı  bile” yazıyor.

Apple ise son zamanlarda ürünlerini kullanan insanların yer aldığı reklamlar yapmak yerine sadece ürünlerin reklamını yaptı.

APPLE’DA NELER OLUYOR?

Ancak, bu Apple hikayesinin sadece küçük bir parçası. Büyük resime bakıldığında Apple’ın, artık kazancı ile rakiplerinin beklentilerini yıkamadığı görülüyor. Apple hisselerinin değeri düştü ve beklentiler azaldı.

Sonuç olarak, Apple’ın hikayesi "Tüm Zamanların En Büyük Firma"sından "Neyi Yanlış Yapıyoruz?” a döndü. Apple’da neyin yanlış gittiği sorulan herkes cevabına Samsung’un neyi doğru yaptığını anlatmakla başlıyor.

HERŞEYE RAĞMEN

Apple, ABD’de hala Samsung’dan daha çok telefon satıyor. Küçük ekranlar, kapalı işletim sistemi ve insanların Apple’da olmadığı için şikayet ettikleri özelliklere rağmen Apple, 2012 yılı dördüncü çeyrekte dünyada en çok satan iki akıllı telefonun üreticisi olmayı başardı.

İNSANLAR TEKNOLOJİYE DOYUNCA NE OLACAK?

Şu an kazanıyor gibi görünen Samsung’un, Apple’in şimdi yaşadığı problemleri yakın gelecekte yaşayabileceği söyleniyor.

Akıllı telefon pazarında rekabet netleşiyor. 5 yıl süreyle akıllı telefon pazarında muhteşem bir büyüme yaşanacak. Bu sürenin sonunda artık tüketiciler markaya değil, özelliklere değil fiyata duyarlı olacak.  Bu nedenle Apple’ın piyasaya daha ucuz bir telefon sürmemesi durumunda iPhone satışlarındaki artışın tek rakamlı olması öngörülüyor.

Samsung halihazırda birçok ucuz telefon satıyor, bu yüzden Samsung satışlarının düşmesi beklenmiyor. Bununla birlikte Samsung’un karının büyük kısmı  üst düzey akıllı telefon satışından geliyor. Bu sebeple üst seviye akıllı telefon pazarındaki yavaşlamanın Samsung’u da etkileyeceği belirtiliyor.

Sonuç olarak Apple’ın iPhone satışları ile ilgili yeni bir sorunla karşı karşıya olduğuna hiç şüphe yok. Bu durum Samsung rekabeti kadar piyasa dinamikleri ile de ilgili. İnsanlar hala iPhone almak istiyor fakat Apple’ın yaşadığı sorun fiyatlandırma ve dağıtımla alakalı. Bu sorunun çözümü için gereken “fedakarlık yapma”  ise Apple’’ın şirket geleneğinde yer almayan bir kavram.

“GÖNLÜM HEP SENİ ARIYOR…”

Televizyonda Apple’ın olgun insanlar tarafından kullanıldığının söylenmesi Apple için pek de iyiye işaret değil. Steve Jobs, bu mesajları nasıl kullanacağını çok iyi bilen biriydi. Yeni CEO Tim Cook henüz olayın farkında değil.