Anayasa Mahkemesi'nin aday öğretmenlerle ilgili kararının gerekçesi

Anayasa Mahkemesi'nin aday öğretmenlerle ilgili kararının gerekçesi

Anayasa Mahkemesi'nin, CHP'nin aday öğretmenler için torba yasayla getirilen yazılı ve sözlü sınav şartına dair yürürlüğü durdurma talebini reddinin gerekçesi, Resmi Gazete'de yayımlandı

ANKARA (AA) - Anayasa Mahkemesi'nin, CHP'nin aday öğretmenler için torba yasayla getirilen yazılı ve sözlü sınav şartına dair yürürlüğü durdurma talebini reddinin gerekçesi, Resmi Gazete'de yayımlandı.

CHP Anayasa Mahkemesine 6528 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 5. maddesiyle, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun 43. maddesine eklenen altıncı fıkranın, Anayasa'ya aykırı olduğunu ileri sürerek iptaline ve yürürlüğünün durdurulmasına karar verilmesi istemiyle dava açmıştı. 

Davayı esastan görüşen Anayasa Mahkemesi, 6528 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 5. maddesiyle 1739 sayılı Milli Eğitim temel Kanunu'nun 43. maddesine eklenen altıncı fıkranın birinci cümlesinde yer alan "yazılı ve sözlü sınava" ibaresinin, 6552 Sayılı Kanun'un 95. ve 6569 Sayılı Kanun'un 24. maddeleriyle değiştirildiğinden, konusu kalmayan bu cümleye ilişkin iptal istemi hakkında karar verilmesine yer olmadığını oy çokluğuyla kararlaştırdı. Yüksek Mahkeme, kalan bölümün Anayasa'ya aykırı olmadığına ve iptal isteminin reddine karar verdi. 

Kararın gerekçesinde, dava konusu kuralda düzenlenen sözlü sınavın, bir kişinin davranış ve düşünceleri üstüne bilgi edinmek amacıyla sorulu cevaplı görüşme yapılarak ilgilinin muhakeme gücünü, bir konuyu kavrayıp özetleme ve ifade yeteneğini, genel görünümünü, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğunu ve liyakatını, yetenek ve kültürünü, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığını puan vermek suretiyle değerlendirme yöntemi olduğu belirtildi. 

Kural ile getirilen sınav yükümlülüğünün aday öğretmen olarak göreve başlayan herkes için öngörülmüş bir düzenleme olduğu, kurala göre aday öğretmenlikten asıl öğretmenliğe atama için gerçekleştirilecek sınavların, Bakanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından yapılacağı, idari bir işlem olan komisyon kararı ile asıl öğretmenlik kadrolarına atama yapılmaması halinde bu işleme karşı yargı yoluna başvurulabilmesini engelleyen herhangi bir hükme kuralda yer verilmediği kaydedildi. 

Bununla birlikte idarenin takdir hakkını kanunlara uygun olarak kullanıp kullanmadığı hususunun denetlenebileceğinin açık olduğu, bu bağlamda Bakanlıkça oluşturulacak komisyonun sözlü sınava ilişkin kararlarına karşı da Anayasa'nın 125. maddesi  gereğince idari yargı yolunun açık olduğu ve kuralda anılan yargı yolunu kapatan veya zorlaştıran bir hükme yer verilmediği dikkate alındığında hak arama özgürlüğünün engellendiğinden söz edilemeyeceği belirtildi.

Kaynak:Haber Kaynağı