Akaryakıt bayilerinin sorunları tartışıldı

Akaryakıt bayilerinin sorunları tartışıldı

PUİS Genel Başkanı Okumuş:- "Akaryakıt sektörünün içinde bulunduğu zor tablodan ancak ilgili mevzuatın yeniden yapılandırılması ile çıkılabilir"- "Akaryakıt bayisinin kendi kar payını bağımsız olarak belirleyebilmesine yönelik düzenleme yapılmalı"- "Nakli

ANKARA (AA) - Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PUİS) Genel Başkanı İmran Okumuş, akaryakıt sektörünün içinde bulunduğu zor tablodan ancak ilgili mevzuatın yeniden yapılandırılmasıyla çıkılabileceğini belirterek, bunun da ancak tüm sektörün görüşü alınarak yapılabileceğini söyledi.

Okumuş, bir otelde gerçekleşen ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Petrol İşleri Genel Müdürü Selami İncedalcı, Türkiye Petrolleri Dağıtım AŞ Genel Müdürü Mutlu Gül, PUİS Onursal Genel Başkanı İsmail Aytemiz'in yanı sıra Türkiye çapında yaklaşık bin bayi temsilcisinin katıldığı PUİS Ulusal Bayi Toplantısı'nda yaptığı konuşmada sektörün sorunlarına dikkat çekti. 

Akaryakıt sektöründeki problemlerden ancak ilgili mevzuatın yeniden yapılandırılmasıyla çıkılabileceğini belirten Okumuş, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) sektördeki düzenlemeleri ile ilgili, "EPDK’nın dağıtıcılarla bayiler arasında bir denge unsuru olarak çalışmasına saygı duyuyoruz ancak başta kar payının bölüşümü olmak üzere, sadece dağıtıcılarla bayiler arasında çözülmesi gereken bir noktaya kamunun müdahalesini doğru bulmuyoruz" dedi.

Bayilerin akaryakıt satışından elde edilen kar payının EPDK Kurul kararında öngörüldüğü şekliyle uygulamaya konmasının doğru olacağına işaret eden Okumuş, "Ancak bu konudaki en doğru uygulama, ilgili kanunda da öngörüldüğü üzere bayinin kendi kar payını bağımsız olarak belirleyebilmesine yönelik düzenleme yapılmasıdır" şeklinde konuştu.

- Akaryakıt nakliye ücretleri ve Taşıt Tanıma Sistemi

Okumuş, akaryakıt nakliye ücretlerinin, kar payının dışında tutulması ve bu bedelin kar payından bağımsız olarak düşünülmesi gerektiğini ifade etti.

Taşıt tanıma sistemine karşı olmadıklarını ancak bu sistemin şeffaf olması gerektiğini söyleyen Okumuş, "Eğer kamu ve özel sektör taşıt tanıma sitemi ile aracını takip edebiliyorsa biz buna karşı çıkmayız ancak bu sisteme bayinin katılımı bayinin onayı ile gerçekleşmeli, sistem üzerinden yapılan indirimleri bayiler bilmelidir. Bayi yüzde 40 kar payı ile yüzde 7 indirime katılmamalı. Kendi kar marjımızın yüzde 40’ının üzerindeki bir indirim bayiden alınmamalı" ifadelerini kullandı.

Akaryakıt kar marjları ile ilgili Okumuş, "Tavan fiyatında belirlenen marjın yeterli olmadığını, bunun, 47 kuruşun kesinlikle üstünde olması gerektiğini savunuyoruz, sektördeki ticari kaygılar nedeniyle bazı dağıtıcı firmaların 50 kuruş marjla bayi transfer etmelerini de kabul etmiyoruz" dedi.

- Akaryakıt şirketlerinin uyguladığı finansal promosyonlar

Finansal olanları hariç tüm promosyonların 2011'de EPDK tarafından yasaklandığını hatırlatan Okumuş, finansal promosyonların da bayilere ciddi bir yük getirdiğini belirtti. Okumuş, bunların kaldırılması durumunda bayilerin üzerindeki yükün kalkacağını, finansal yolla bir promosyon yapılacak ise bu indirimin puan toplama şeklinde değil, akaryakıtın satışı sırasında yapılması gerektiğini söyledi.

​- Kaçak akaryakıt ve para cezaları

Okumuş, bazı bayilerin akaryakıtı Tüpraş çıkış fiyatından da ucuza sattığını öne sürerek, “Herkes bilsin ki bu şekilde satılan tüm akaryakıtların vergisi ödenmemiştir ve kesinlikle kaçaktır. Bir bayiden 50 metre ötede 50 kuruş daha düşük fiyattan akaryakıt satılırken vergisini veren ve kurallara uyan bir bayi nasıl ayakta kalabilir" ifadelerini kullandı.

PUİS olarak akaryakıtta tavan fiyattan da taban fiyattan da yana olmadıklarını ancak maliyetin altında satışların engellenmesini istediklerini belirten Okumuş, "Kaçakçılıkla, üçkağıtla çalışan bizim üyemiz de değildir, meslektaşımız da değildir" diye konuştu. 

Okumuş, "10 numara yağ" olarak bilinen özel karışımlı madeni yağ satanlara yönelik Maliye ve İçişleri Bakanlıkları ile EPDK’nın çalışmalarının, bu problemi büyük oranda çözüme kavuşturduğunu, ancak denizcilik yakıtları gibi yakıtlarda da benzer hassasiyetin gösterilmesi gerektiğini belirtti.

AA

Kaynak:Haber Kaynağı