• BIST 107.148
  • Altın 143,559
  • Dolar 3,5506
  • Euro 4,1367
  • Konya 29 °C
  • Ali Ünal'a iki kez ağırlaştırılmış müebbet talebi
  • Suudi Arabistan'da Al Jazeera ve diğer Katar siteleri erişime açıldı
  • Guardian'dan "Erdoğan da yazmak istedi" iddiasına tekzip
  • Ali Ünal'a iki kez ağırlaştırılmış müebbet talebi
  • Suudi Arabistan'da Al Jazeera ve diğer Katar siteleri erişime açıldı
  • Guardian'dan "Erdoğan da yazmak istedi" iddiasına tekzip

2023 Vizyonunda Yükseköğretimi Düşünmek

Şenol Metin

Türkiye’nin son beş yıldır bir sarmala düştüğü ve kurtulmak için çabaladığı orta gelir tuzağından çıkabilmesi, üniversite reformuna bağlı olduğu konu uzmanlarının hemfikir oldukları bir konu. Herkes üniversite reformu şart derken bunun nasıl olması gerektiği noktasında ise ciddi fikir ayrılıkları var. Üniversite reformu için Hükümetin, Yükseköğretim Kurumunun çalışmaları var. Eğitimciler Birliği Sendikası da YÖK uzmanları, Milli Eğitim Bakanlığı Uzmanları, sendikanın uzmanları ile üniversite şubelerinin başkanlarının da katılımıyla bir çalıştay düzenleyerek ortak aklı harekete geçirmeye çalıştı. Çalıştay, daha önce yapılan çalışmaların gözden geçirdi. Ardından;

Anayasa değişikliği gerçekleşirse üniversite reformu nasıl olmalı?

Mevcut anayasa çerçevesinde üniversite reformu nasıl olmalı?

Senaryoları üzerinden iki farklı yol haritasını yapılandırdı.

Bu çalıştay, Eğitimciler Birliği Sendikasının bu ülke için ne kadar öncü ve önemli bir teşkilat olduğunu aynel yakin bir kez daha ıspatladı. Emeği geçenlere teşekkürler… İyi ki varsın EĞİTİM BİR…

Çalıştay ile ilgili bölümü burada sonlandırıyorum. Ancak üniversite reformu ile ilgili düşüncelerimi sizinle paylaşmak istiyorum.

2023 Vizyonunda Yükseköğretimi Düşünmeye Yükseköğretimin fonksiyonları ile başlamak gerek.  Üniversite, tüm toplumlarda 3 fonksiyon ifa etmektedir.

  1. Araştırma: Bilinen en iyi bilgi üretim metodu
  2. Eğitim-öğretim: Varolan bilginin/değerlerin aktarımı
  3. Hizmet: Toplumun ihtiyaç duyduğu hizmetlerin sunumu (daha çok sağlık hizmetleri)

Bu üç fonksiyonun her birini,  her bir üniversite, farklı düzeylerde önceleyerek yürütmektedir. Çoğu zamanda bu üç fonksiyonu farklı kombinasyonlarda dengeleyerek gerçekleştirmeye çalışmaktadır. Yükseköğretim sisteminin her üç fonksiyonu da yerine getirmeye çalışmasının bir odaklanma, öncelik tanımlama sorunu yarattığı hepimizin malumudur. Bu nedenle;

Üniversite,  Hizmet sunumundan tamamen vazgeçmelidir.

Özelikle sağlık hizmetinin sunumu olarak tezahür eden bu boyut, gerek bu alanda uzmanlaşmış bulunan sağlık hizmeti sunucuların varlığı nedeni ile gerekse üniversitenin asli fonksiyonu olan araştırma ve eğitim fonksiyonlarını gölgelemesi nedeni ile üniversite hizmet sunumundan vazgeçmelidir.  Ayrıca bilim üretmek ve üretilen bilginin yeni nesillere aktarımı amaçlı olarak kurgulanmış üniversitenin mevcut örgütsel yapısı bu üç fonksiyon arasındaki çatışmaları, çelişkileri yönetecek yeterlilikten yoksundur. Bugün üniversite hastanelerinin içinde bulunduğu finansal kriz, üniversitelerin sağlık hizmeti sunumundan vazgeçmelerinin bir zorunluluk olduğuna dair yeterli veriyi vermektedir.  YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta SARAÇ’ın 20 Ağustos 2015 tarihli üniversite hastanelerinde yaşanan sorunları YÖK’ün veya üniversitelerin tek başına çözebileceği kadar basit olmadığı…’ açıklaması zaten devlet terbiyesi ile bezenmiş bir imdat çağrısıdır.

(http://www.ntv.com.tr/saglik/universite-hastanelerinin-tibbi-malzemelerini-saglik-bakanligi-karsilayacak,HLUygE29pkaNBWPpPQi6CQ

Üniversite reformunda bu husus öncelikli olarak değerlendirilmelidir.  

Üniversite reformunda tartışılması gereken bir diğer husus;

Yükseköğretim sistemini kimin, hangi örgütsel modelle yöneteceği sorusudur.

Halen mevcut koordinatör çatı yapı olarak kurgulanmış ancak koordinasyon boyutunu çoktan aşmış Yükseköğretim Kurulu benzeri bir yapı üzerinden mi yönetilmeli veya Yükseköğretim Bakanlığı kurularak Yükseköğretim sistemini bakanlık yapısı üzerinden mi yönetilmelidir?

Bu tercihlerin olumlu olumsuz yönleri detaylı olarak tartışılmalıdır.

Şahsi kanaatim;

Yükseköğretim, eğitim sistemimizin mutememmim bir cüzüdür. Dolayısı ile Yükseköğretim sistemi, eğitim sistemimize entegre bir yapıda kurgulanmalıdır.

Eğitim sistemimiz genel kamu yönetimi sistemimizin yansıması olarak Bakanlık tarzında bir örgütlenme modeline sahiptir. Dolayısı ile Yükseköğretim Sistemimiz Bakanlık tarzı bir örgütlenme modelini benimsemelidir.

Yükseköğretim Bakanlığı Kurulmalıdır.

Üniversiteler, Yükseköğretim Bakanlığının ana omurgasını ve ana hizmet alanını oluşturmalıdır. 

Akademisyenleri yıllarca birbirine düşman eden, çalışma barışını bozan rektör seçimine dair kanaatlerimizi ise bir sonraki yazımızda inşAllah…

Allaha emanet olunuz…

 

 

UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2008 Memleket | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0332 352 16 16 | Faks : 0332 352 11 66 | Haber Scripti: CM Bilişim