"2023 İhracat Stratejisinde Konya Değerlendirmesi" yapıldı

"2023 İhracat Stratejisinde Konya Değerlendirmesi" yapıldı

"2023 İhracat Stratejisinde Konya Değerlendirmesi" yapıldı...

Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı İbrahim Şenel, "Ekonomi Bakanlığı olarak yatırım-üretim-ihracat değer zincirinin tüm halkalarına yönelik oluşturduğumuz teşvik sistemimiz ülkemizde Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşmayı özendirecek şekilde kurgulanmış durumda ve günümüz ihtiyaçları çerçevesinde güncellenerek uygulanıyor" dedi.

Türkiye İhracatçılar Meclisinin (TİM) eğitim platformu olan TİMAKADEMİ tarafından Konya'daki bir otelde düzenlenen "2023 İhracat Stratejisinde Konya Değerlendirmesi" toplantısında konuşan Şenel, Konya'nın tarımla temellerini attığı ekonomisini sanayi ile güçlendirerek gelişmeye devam ettiğini söyledi.

İhracat ve sanayide iyi bir gelişme gösteren Konya'da böyle bir toplantı yapılmasının önemli olduğunu vurgulayan Şenel, küresel ekonomik görünüm ve Türkiye ekonomisinin durumunu değerlendirdi.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre  yılın ilk 7 ayında ihracatın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6,1 artarak 93,5 milyar dolar olduğunu, ithalatın ise aynı dönemde yüzde 6,2 azalarak 139,6 milyara gerilediğini ifade eden Şenel, şöyle konuştu:

"Azalan ithalat ve artan ihracat ile dış ticaret açığımız 46,1 milyar dolara geriledi. İhracatın ithalatı karşılama oranı arttı ve yüzde 67 seviyelerinde gerçekleşti. Söz konusu gelişmelerde şüphesiz Avrupa pazarlarındaki ihracat artışımız etkili oldu. Avrupa Birliği (AB) ekonomisinde zayıf da olsa başlayan toparlanma ihracat artışına katkıda bulundu. Bununla birlikte, AB pazarındaki olumlu görünüm diğer pazarlarımızın hepsinde kaydedilmedi. Rusya, Ukrayna, Irak, Suriye, Mısır, Libya gibi ihracat pazarlarımızda yaşanan siyasi gelişmeler nedeniyle azalan dış talep ihracatımıza olumsuz yansıdı. Hizmet ticaretimizdeki gelişmeler de ekonomik performansımızı olumlu yönde etkiliyor. 2014 yılının ilk 7 ayında geçmiş dönemlerde olduğu gibi hizmet ticaretimiz fazla verdi."

Bakanlık olarak, gelecek dönemlerde de Türkiye'nin büyüme performansının istikrarlı ve sürdürülebilir bir yapıya sahip olmasını, rekabet gücünün ve toplumun refah düzeyinin artırılmasını hedeflediklerini belirten Şenel, bu anlayışla 2023 Türkiye İhracat Stratejisi’ni oluşturduklarını ve hazırladıkları eylem planları çerçevesinde çalışmalarına devam ettiklerini vurguladı.

İhraç edilen ürünlerin teknolojik yapılarının dönüştürülmesinin önemine değinen Şenel, şöyle devam etti:

"Belirlenen hedeflere ulaşabilmemiz için ekonomimizin Ar-Ge’ye dayalı, yüksek katma değerli ürünler üretip, ihracat atılımını gerçekleştiren ve böylece küresel değer zincirine üst basamaklarda entegre olmuş bir yapıda olması gerektiği bilincindeyiz. Bu kapsamda, üretim ve ihracatımızın teknolojik yapısını dönüştürmeye yönelik adımlar atılması gerekiyor.  Zira ülkemizde Ar-Ge harcamalarının gayri safi milli hasılaya oranının halen istediğimiz düzeyde olmadığını belirtmek isterim. 2001 yılında yüzde 0,4 olan söz konusu oran 2012 yılında yüzde 0,92 seviyelerine gelmiştir. Bu oran AB ülkelerinde yüzde 2, ABD’de yüzde 2,8 ve Japonya’da yüzde 3,4 olarak gerçekleşmiştir. Bu oranın ülkemizde yüzde 3 seviyelerine gelmesini hedefliyoruz."

Ekonomi Bakanlığı olarak yatırım-üretim-ihracat değer zincirinin tüm halkalarına yönelik oluşturdukları teşvik sisteminin Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşmayı özendirecek şekilde kurgulandığını ve gelişen ihtiyaçlar ışığında güncellenerek uygulandığını aktaran Şenel, "Ürün farklılaştırmasında anahtar kavramlardan birisi olan tasarıma yönelik desteklerimiz ile tasarım şirketlerimizin yurt dışında bilinirliklerinin ve ihracatlarının geliştirilmesini hedefliyoruz" değerlendirmesini yaptı.

- TİM Başkanı Büyükekşi

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi de 26 ayrı sektörde İstanbul’da hayata geçirdikleri bu toplantıyı daha sonra Anadolu'ya yayma karı aldıklarını ifade ederek, 2023 Yılı 500 Milyar Dolar İhracat Stratejisi’ni hayata geçirmek üzere yola koyulduklarını, bunun ilkini Gaziantep’te ikincisini Kocaeli’de gerçekleştirdiklerini anlattı.

Bugün de Konya’nın başarılı üreticisi ve ihracatçısıyla birlikte olduklarına işaret eden Büyükekşi, şunları kaydetti:

"Tek amacımız var. Türkiye’de üretilen malların mutlaka ve mutlaka katma değerini artırabilmek. Bu yıl Anadolu’da üç ilde yapacağımız Türkiye İnovasyon Haftası etkinlikleri, daha şimdiden önümüzdeki yıl beş ile çıktı. Bize çok büyük bir talep var. Türkiye’de ilk olarak bu yıl İnovaLİG adı altında bir etkinlik yapıyoruz. Şu anda 500 firma başvurdu.  Türkiye’nin en inovatif  beş kategoride şirketlerini seçiyoruz. Türkiye’de seçtiğimiz bu yarışmada başarılı olan şirketler, Avrupa’daki 17 ülkenin şirketlerinin katıldığı IMPPROVE-3 uygulamasında Türkiye’yi temsil edecekler."

Markalaşmada bir başarı hikayesi, 2023 yılı 500 milyar dolar ihracat hedefinde ihracatı destekleyen alt sektörlerin önemi, 2023 ihracat stratejisi genel vizyonu, Konya değerlendirmesi, devlet destekleri gibi başlıklarla devam eden toplantıya çok sayıda firma yetkilisi katılıyor.

Ferit Hepokur-Memleket