2015 yılı bütçesi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda

2015 yılı bütçesi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda

Maliye Bakanı Şimşek: (5)

TBMM (AA) - Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, "2015 Yılı Bütçesi bir seçim bütçesi değildir. Önümüzdeki yıl gerçekleşecek genel seçimlere rağmen biz 2015 yılında bütçe giderlerini 2014 yıl sonu tahminine göre sadece yüzde 5,5 oranında artırmayı hedefliyoruz" dedi.

Şimşek, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda 2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2013 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın sunumunu yaptı.

2014 Yılı Bütçesinin sunumunu yaparken, bir seçim bütçesi olmayacağını söylediğini hatırlatan Şimşek, 2014 yılı ilk dokuz aylık bütçe gerçekleşmeleri ile yılın tamamı için öngördükleri harcama tahminlerinin bu sözlerinin en somut kanıtı olduğunu belirtti. 2014 yılının tamamında bütçe giderlerinin 2014 yılı başlangıç bütçesinde öngördükleri rakamın sadece yüzde 2,8 üzerinde gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini ifade eden Şimşek, şunları kaydetti:

"Yerel seçimler ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri olmak üzere 2014 yılında iki seçimi gerçekleştirmemize ve önümüzdeki yıl bir genel seçim olmasına rağmen bütçe giderleri önemli ölçüde kontrol altında kalmıştır. Bu da mali disipline verdiğimiz önemin en büyük kanıtıdır. Bütçe gelirlerinde tahminin üzerinde seyreden başarılı performans sayesinde ise bu yıl kamu maliyesinde hedefin üzerinde bir performans yakalayacağımızı öngörüyoruz. 2014 yıl sonunda bütçe gelirlerinin bütçe tahminimizin 20,8 milyar lira üzerinde gerçekleşerek 424 milyar liraya ulaşacağını tahmin ediyoruz. 2014 yıl sonunda vergi gelirlerinin 351,6 milyar lira, vergi dışı gelirlerin ise 72,4 milyar lira olarak gerçekleşeceğini bekliyoruz.

2014 yılında merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranının yüzde 1,9 yerine yüzde 1,4 oranında, genel devlet açığının GSYH’ye oranının ise yüzde 1,1 yerine yüzde 0,8 oranında gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz. Bu oranlar ile Türkiye uluslararası arenada imrenilecek bir konumda olacaktır. İki küçük AB ülkesi olan Estonya ve Lüksemburg’u saymazsak, Türkiye, Almanya’dan sonra AB’deki en iyi bütçe açığı oranına sahip ikinci ülkedir."

2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısı hakkında bilgi veren Şimşek, "2015 yılında hepinizin malumu olduğu üzere ülkemizde genel seçimler gerçekleşecek. Ancak biz tıpkı 2014 yılında olduğu gibi 2015 yılında da sıkı maliye politikası uygulamalarına devam edeceğiz" dedi.  

Şimşek, 2015 Yılı Bütçesinin 2015-2017 dönemi Orta Vadeli Programı ile Orta Vadeli Mali Planda yer alan temel ilke ve esaslar üzerine inşa edildiğini, bu kapsamda temel amaçlarının enflasyonla mücadeleye kararlılıkla devam etmek ve cari işlemler açığını tedricen düşürerek büyümeyi artırmak olduğunu vurguladı.  

2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçesini hazırlarken Orta Vadeli Programda kamuoyuna açıklanan makroekonomik verileri baz aldıklarını belirten Şimşek, bütçe giderlerinin 472,9 milyar lira, faiz hariç giderlerin 418,9 milyar lira, bütçe gelirlerinin 452, milyar lira, vergi gelirlerinin 389,5 milyar lira, bütçe açığının 21, milyar lira, faiz dışı fazlanın ise  33, milyar lira olarak öngörüldüğünü aktardı.

Şimşek, "2015 Yılı Bütçesi bir seçim bütçesi değildir. Önümüzdeki yıl gerçekleşecek genel seçimlere rağmen biz 2015 yılında bütçe giderlerini 2014 yıl sonu tahminine göre sadece yüzde 5,5 oranında artırmayı hedefliyoruz. Bu sayede 2014 yılında milli gelire oran olarak yüzde 1,4 oranında gerçekleşmesini öngördüğümüz merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranını 2015 yılında yüzde 1,1’e düşürmeyi hedefliyoruz" diye konuştu.  

- "Gelir tahminlerimiz her yıl olduğu gibi bu yıl da gerçekçi ve tutarlıdır" -

2015 yılı bütçe giderlerinin ise 472 milyar 943 milyon lira olarak belirlendiğini ifade eden Şimşek, şöyle konuştu:

"2015 yılında merkezi yönetim bütçe gelirlerinin yüzde 6,6 oranında artarak 452 milyar liraya ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu artış oranı yüzde 10,2 olarak öngördüğümüz nominal GSYH büyümesinin altındadır. Bu da 2014 yılında yüksek tutarlarda gerçekleşeceğini tahmin ettiğimiz vergi dışı gelirlerin baz etkisinden kaynaklanmaktadır. Zira vergi gelirlerinin 2015 yılında 2014 yıl sonu gerçekleşme tahminine göre yüzde 10,8 oranında artarak 389,5 milyar liraya ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu oran da nominal GSYH’deki artışa paralellik arz etmektedir. Görüldüğü üzere 2015 merkezi yönetim bütçe gelir tahminlerimiz her yıl olduğu gibi bu yıl da gerçekçi ve tutarlıdır.

2015 yılında sürdürmeye devam edeceğimiz mali disiplin ile hem bütçe performansında hem de borç dinamiklerinde iyileşme sağlayacağız. Bu politikalar sayesinde genel devlet açığının GSYH’ye oranını 2014 yılı için öngördüğümüz yüzde 0,8 seviyesinden 2015 yılında yüzde 0,5’e indirmeyi, 2017 yılında ise yüzde 0,1 ile genel devlet fazlası vermeyi hedefliyoruz."

Bütçenin özellikleri hakkında da bilgi veren Şimşek, temel önceliklerinin eğitim olacağını söyledi. Şimşek, "Bu yıl da eğitime ayırdığımız kaynağı 2014 Yılı Bütçesine göre yüzde 11,5 oranında artırarak 87,5 milyar liraya çıkaracağız. Böylece eğitime ayırdığımız kaynağın tüm bütçe giderlerine oranı 2002’ye göre iki katına çıkarak yüzde 18,5’e ulaşacaktır. Başka bir ifadeyle vergi gelirlerinin yaklaşık yüzde 22,5’ini eğitime harcayacağız" diye konuştu.

- "Emekli ve dar gelirli vatandaşlarımızın harcanabilir gelirinde önemli artış oldu" -

Vatandaşların yaşam kalitesini ve ekonominin rekabet gücünü artırmak için sağlık yatırımlarına büyük önem verdiklerini de anlatan Şimşek, "Sağlık alanındaki harcamalarımızı tıpkı eğitim alanında olduğu gibi yıldan yıla artırdık. Bu yıl da kamu sağlık harcamaları eğitimden sonra en büyük ikinci harcama kalemi olmaya devam etmektedir. 2015 yılında sağlık için ayrılan kaynak 80,9 milyar liradır" dedi. 

Kamu yatırımlarını büyümeyi artırma, özel kesim yatırımlarını destekleme, istihdamı ve ülke refahını artırma amacıyla etkili bir araç olarak kullanmaya devam edeceklerinin altını çizen Şimşek, bu çerçevede kamu yatırım ödeneklerini özel sektörün üretken faaliyetlerini destekleyecek nitelikteki altyapı yatırımlarına yönlendirdiklerini kaydetti. 

İktidarları döneminde kamu görevlileri ve emeklileri gözeterek onların yaşam standartlarını yükseltmeye çalıştıklarını söyleyen Şimşek, şöyle devam etti:

"2002-14 döneminde ücret ve maaşlar enflasyonun oldukça üzerinde artmıştır. Nitekim, aile yardımı ödeneği dahil en düşük memur maaşı 2002 Aralık ayında 392 lira iken bu rakam 2014 Ekim ayında 2 bin 25 liraya çıktı, artış yüzde 416,8 oldu. Net asgari ücret 2002 Aralık ayında 184 lira iken bu rakam 2014 Ekim ayında 891 liraya çıktı, artış yüzde 383,6 oldu. Bu dönemde enflasyon ise yüzde 177 oranında gerçekleşmiştir. Bu maaş tutarları ve artış oranları ile bu dönemde gerçekleşen enflasyona bakıldığında emekli ve dar gelirli vatandaşlarımızın harcanabilir gelirinde önemli bir artış olduğu görülmektedir."

(Sürecek)

Kaynak:Haber Kaynağı